Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tibast  (läst 3783 gånger)

Staaf

• Gäst
Tibast
« skrivet: 24 apr-11 kl 20:49 »
Pappa råkade röja ned min tibast när han röjde bort ris från min gräsmatta. Går den att rädda på något vis? Jag har satt den i en vas med vatten :(

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
SV: Tibast
« Svar #1 skrivet: 24 apr-11 kl 20:56 »
Jag vet inte, men jag skulle tro att den skjuter nya skott.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Staaf

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 apr-11 kl 21:00 »
Hoppas verkligen det :(

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 24 apr-11 kl 21:01 »
Den kommer att komma med nya skott, en fantastiskt växt vår skog har växt sig så tät att tibasten inte orkade blomma/växa men nu när vi tog ner träden kommer att gamla tibast buskar tillbaka och är så vackra när dom markerar att nu är det vår.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 apr-11 kl 21:03 »
Pappa råkade röja ned min tibast när han röjde bort ris från min gräsmatta. Går den att rädda på något vis? Jag har satt den i en vas med vatten :(
Vet du om att hela växten är giftig?

Staaf

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 apr-11 kl 21:07 »
Vet du om att hela växten är giftig?
Jodå, det vet jag :) Men den är så otroligt vacker att jag vill ha kvar den ändå.

Staaf

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 apr-11 kl 21:09 »
Den kommer att komma med nya skott, en fantastiskt växt vår skog har växt sig så tät att tibasten inte orkade blomma/växa men nu när vi tog ner träden kommer att gamla tibast buskar tillbaka och är så vackra när dom markerar att nu är det vår.
Precis, den är så himla fin :) Men hur ser jag vad som är tibastskott och vanligt jäkla ris?

Granbackstove

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-11 kl 21:10 »
Går den att rädda på något vis?

Njut av den i vasen och se fram emot de nya skotten som kommer från stumpen som är kvar!
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 apr-11 kl 21:28 »
Den kommer troligen skjuta nya skott, fast det kan ta några år innan den orkar blomma igen. Då kanske den på grund av "beskärningen" förgrenat sig mer och blir mer buskformad och får fler blommor än någonsinn  :)

Staaf

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 apr-11 kl 21:54 »
Den kommer troligen skjuta nya skott, fast det kan ta några år innan den orkar blomma igen. Då kanske den på grund av "beskärningen" förgrenat sig mer och blir mer buskformad och får fler blommor än någonsinn  :)
Det låter ju bra :) Jag får skaffa några andra vackra växter att beundra under tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 3 användare (1 dolda)
matematiker, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser