Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjocklek på jordlager.  (läst 3481 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
Tjocklek på jordlager.
« skrivet: 24 apr-11 kl 07:00 »
Håller på och planerar för mina odlingsbäddar och undrar hur tjockt lager med jord jag behöver.
Bäddarna ska läggas ovan mark och det är sten/grus under (paddock)
Får hämta hur mycket jag vill från grannens gödselstack (fårskit blandat med halm)

Ska inte ha potatis i landen.

Så, hur tjockt lager jord är optimalt att lägga ovanpå gödseln och vilken tjocklek funkar som minimum (ej obegränsade resurser att lägga på bäddarna)
Och, hur tjockt lager gödsel ska jag grunda med?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

kurt

SV: Tjocklek på jordlager.
« Svar #1 skrivet: 24 apr-11 kl 12:59 »
Det beror ju helt på vad du skall odla, det kan ju räcka med ett par centimeter för en del växter, och många andra kan säker få ned rötterna även i gruset under.

pyromanen

• Gäst
SV: Tjocklek på jordlager.
« Svar #2 skrivet: 24 apr-11 kl 14:08 »
För  långa fina rotsaker t.ex. morötter eller palsternackor kanske 40 cm jord. För t.ex. dill och lök  kanske det räcker med 10-15 cm.
För lök väldigt lite gödsel eller ingen gödsel alls. För kål eller purjulök rejält med gödsel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 4 användare (1 dolda)
Conorcccc, javill, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser