Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus med blåtonad plast  (läst 5821 gånger)

Diego

• Västergötland
Växthus med blåtonad plast
« skrivet: 23 apr-11 kl 23:06 »
Hej. Vi håller på att bygga ett växthus (polytunnel) med blåtonad byggplast.  Jag har läst på nätet både om folk som odlat med framgång under blå plast och andra som pratar (skriver..) om att det påverkar vissa växters blomning/fruktbildning negativt? Någon som har erfarenhet om blå plast och vet om det mesta (i vårt fall bland annat tomat, gurka, chili och förkultivering) funkar bra eller om det är något särskilt man ska tänka på just när plasten är blå...?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Växthus med blåtonad plast
« Svar #1 skrivet: 23 apr-11 kl 23:31 »
Hundöra! Har precis hjälpt till att bygga två sådana växthus.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 24 apr-11 kl 06:46 »
hej,

blå ljus kan gjor att växten sträcka sig och blir ranglig. Blommningen och fruktsättning påverkas också... Det är därför plant företag kör med extra ljus på morgon och kvällen för skymmningsljuset är blåtonad.

Men jag vet ej vad du får för ljusfrekvens från den blåa plasten.. den kan ju filtrera bort den blåa våglängden

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Diego

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-11 kl 18:59 »
Plasten är inte uppe än men jo, jag skulle chansa på att den filtrerar bort just en del av det blåa ljuset. Logiskt borde ju blå växthusplast ge mer och inte mindre blått ljus för plantorna (om jag minns min ljus-lära rätt..). 

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 24 apr-11 kl 19:25 »
Det är inga problem :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 21:34 »
Jag har inte jätte mycket erfarenhet men jag har haft mitt byggplast växthus i 4 år. Jag tycker att det blir senare skörd och inte lika mycket tomater på mina plantor som på andras med vanligt växthus. Det kan ju bro på annat men så har jag upplevt det i alla fall :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare
krokodil, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser