Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmbalsbygge  (läst 8935 gånger)

aino

Halmbalsbygge
« skrivet: 31 jul-06 kl 22:06 »
Jag jobbar på ett examnesarbete inom konstruktion på 20 poäng (20 veckors arbete) och vill göra om halmbalsbyggeri. Men jag har väldigt svårt att hitta en frågeställning. Eftersom jag vet att det finns många här som har kunskap,intresse och egen erfarenhet kring halmbalsbyggeri så tänkte jag slänga ut frågan här.

Det är ett samarbete mellan en arkitektstudent och mig, civilingenjörstudent.

Åsikter, frågor, egna funderingar kring detta?

Måste bara få lite andra tankegångar..

Chaan

• -
    • chaaniversum
Re:Halmbalsbygge
« Svar #1 skrivet: 05 aug-06 kl 06:58 »

Gör något om hållfasthet hos bärande halmbalar skulle jag vilja se  :)

nad

« Svar #2 skrivet: 15 aug-06 kl 19:56 »
Hej Aino

Hållfastheten hos balar beror på hur hårt balmaskinen balar likaså isoleringsvärdet , mitt tips är att testa brandsäkerheten hos tex en 5m2 vägg som är behandlad på olika sätt tex obehandlad ,putsad ett varv med kc puts två varv samt med lerputs ett o två varv.

Vänl Nad

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #3 skrivet: 21 aug-06 kl 15:27 »
Brandsäkerheten hos putsade halmbalsväggar finns både dokumenterad på tv-film (Steen Möller) och annorstädes (Ulf Henningsson) redan. Oputsat e självklart en stor brandrisk.

Skriv om något mindre spekulativt - bärighet hos halmbalar av olika kvaliteter skulle jag gärna se svenska siffror och professionelt utförda tester på. Dock finns amerikanskt material om detta.

Jo man ska använda hårdpressade halmbalar för bärande halmbalskonstruktioner som nad säger. Som infill e det inte lika akut.
« Senast ändrad: 21 aug-06 kl 15:28 av Chaan »

fuxen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 aug-06 kl 21:44 »
Många av de projekt man kan läsa om på nätet gäller byggen med balar i varma och torra områden där man kan ha en stor frihet att experimentera med materialen. Det skulle vara intressant att veta vilka begränsninar som finns för vårt växlande klimat med kalla vintrar och relativt långa och fuktiga årstider. Tex hur effektivt isolerar materialet vid en viss relativ fuktighet och vilken energi krävs för att driva ut fukten för att hålla ett drägligt inomhustemperatur (energiåtgång). Vilka extra parametrar påverkar ett bygge i norden för att nå framgångsrika resultat

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #5 skrivet: 31 aug-06 kl 21:51 »

Ordentligt takskägg = en nödvändighet för att ha lerhus i vårt klimat.

Någorlunda rätt sammansättning på putsen (ffa förhållande lera-sand) e viktigt vid kusten om det e mycket pålandsvind.

fuxen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 aug-06 kl 21:59 »
Alternativt skulle en livscykelanalys relativt nuvarande nyproducerade hus vara intressant, vilken total impact har en nyproduktion av ett halmbalshus jämfört med en motsvarande villa från Knäckebyhult AB.

Vilka konstnärliga och kreativa uttryck kan man manifestera med ny teknik.

Hur konservativ är gruppen husköpare om dom ställs inför valet att bygga med halmbalar:
1) Om dom vet att det har låg impact på miljön
2) Om dom vet att det blir billigare
3) Om dom vet att den konstnärliga friheten är större
4) Om dom vet att det är lokalproducerat.
...
10) Att deras släkt och grannar tycker dom är knäppgökar :)

yada yada ...

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #7 skrivet: 31 aug-06 kl 22:35 »
Fyller på listan

5 Det är roligare att bygga
6 Det är enklare
7 Alla kan hjälpa till
8 Det isolerar bättre
9 Bättre akustiskt, fuktmässigt och luftmässigt inneklimat
« Senast ändrad: 31 aug-06 kl 22:35 av Chaan »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #8 skrivet: 21 sep-06 kl 14:14 »

Ordentligt takskägg = en nödvändighet för att ha lerhus i vårt klimat.

Någorlunda rätt sammansättning på putsen (ffa förhållande lera-sand) e viktigt vid kusten om det e mycket pålandsvind.

Fast våra grannar bor i ett putsat halmbalshus och de har inte större tak än vanligt?

Ser man det bara så ser det ut som ett vanligt hus.

ollebolle

« Svar #9 skrivet: 21 sep-06 kl 14:40 »
Låter kul med ett udda projekt som halmblshus. Själv har jag funderat runt frigolithus. Det låter så enkelt med att stapla frigolitblock.

Sedan när man tänker efter spå måste det finnas fäste för fönster och dörrar, taket får inte blåsa av osv. Då blir det att man får göra en stomme av troligen trä (Sverige) och då håller man på och sas bygga ett hus igen. Frågan är då om inte det är enklare att börja med stommen och lägga in isoleringsblocken efteråt. Ja, då har man ett konventionellt bygge plötsligt.

Det blir väl så med halmhuset också. Om inte Zeke Varg eller en kraftig nordan ska ta huset så måste det till förstärkningar i form av en stomme och då är vi där igen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 sep-06 kl 15:04 »
Låter kul med ett udda projekt som halmblshus. Själv har jag funderat runt frigolithus. Det låter så enkelt med att stapla frigolitblock.

Verkar läskigt

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #11 skrivet: 02 okt-06 kl 22:03 »
Fast våra grannar bor i ett putsat halmbalshus och de har inte större tak än vanligt?

LerPutsat då eller...

Nej ok det spelar en väldig roll vart huset är placerat. Det lär ska finnas ett lerhus i Nkpg-trakten som regnat bort pga dåligt takskägg i alla fall.

nad

« Svar #12 skrivet: 04 okt-06 kl 21:06 »
Hej
Enl min erfarenhet är 50 cm takskägg absolut minimikrav gärna 78-80 .

Vänl Nad

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #13 skrivet: 06 okt-06 kl 17:24 »
Om man bygger ett tak på stolpverk borde man kunna bygga vilken typ av vägg som helst under det. Min fundering är lättlerablock som torkas var för sig och sedan "muras". Men antagligen skulle halmbalar kunna staplas upp på ungefär samma sätt. Skulle man kunna göra utsidan som fiskfjäll med väggtäckningen förankrad i varje block/bal (plus lite överhäng)? Tryckeriers tryckplåtar av aluminium skulle kunna vara ett billigt alternativ om blocken är ganska små.

Annars skulle man kunna bygga vanlig lockpanel på utsidan av blocken/balarna. Det skulle bara behövas något att fästa den i. På så sätt maskerar man den ekologiska teknologin fint bakom ett traditionellt falurött utseende med vita knutar. ;)

Om man räknar in en veranda på tre sidor av huset så får väggen bra skydd mot regn. Då kan man också använda sig av amado, flyttbara ytterväggsektioner av trä ytterst på verandakanten. De skulle inte behövas ofta.

Ett takutsprång kan också begränsa mångden sol på sommaren utan att hindra solen på vintern. Detta används ofta i passivt solvärmda hus.
« Senast ändrad: 06 okt-06 kl 17:30 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #14 skrivet: 06 okt-06 kl 17:50 »
Vattuvarg: det lär finnas något sådant i Sverige... ekologisk teknik med panel... byggt för en 5 år sedan eller nåt.

Och visst går det säkert med fiskfjäll. Men det finns en poäng med lera som beklädnadmaterial och det är fukttransporten. Jag är inte insatt i alla delar av detta men tanken är att halmbalarna läggs med ändarna i leran och att halmbalarna då hjälper till att transportera (lagom underförstått...) mycket fukt genom väggen må det vara inåt eller utåt. Självklart är fallet även här att takskägget är ett måste för att detta lagom ska inträffa.

Jag skulle kunna tänka mig att beklädnad med fjäll inte ger tillräckligt mycket skydd mot väta och att halmbalarna möjligen kan mögla då. Det är nämligen så att lera fungerar konserverande på organiska material och hämmar mögel.

Och visst är de byggda med förbandsteknik som du säger. Det finns också hus byggda i lerblock tex i Järna.

aino

« Svar #15 skrivet: 06 dec-06 kl 08:22 »

Kolla in www.thermoshelter.com - där används eps som isolering och taktäckningen är plåt. De säger sig vara miljövänliga oxå... fast jag vet inte, man måste ju titta på hela livscykeln och materialets emittans. Nån nämnde att eps strålar så mycket i början att man inte borde bo i huset den första månaden...?

Passivhus byggs med eps idag, vad jag förstår.

Exjobbet hamnar kring ett utnyttjande av halmbalen i en valv/båge konstruktion där jag tittar på hur man kan använda halm i en sådan stomme. Skriver även om de byggnadsfysiska egenskaperna och olika materialkombinationer. Har massa litteratur- och internettips för den som vill fördjupa sig... och i slutet på januari även mitt arbete  ;D

/aino

Stormhierta

« Svar #16 skrivet: 07 okt-07 kl 02:16 »
Intresserad av att läsa mer om halmbalsbygge och särskilt ditt projekt Aino!

aino

« Svar #17 skrivet: 08 okt-07 kl 08:22 »
Intresserad av att läsa mer om halmbalsbygge och särskilt ditt projekt Aino!

Xjobbet är klart och jag tror att delar av det skulle läggas upp på nätet men har, vad jag vet inte gjorts ännu. Jag har hela arbetet i pdf (tungt och stort) men kan försöka skicka det till dig ifall du vill ändå. Det är ju tvådelat med en "fakta"-del och en arkitektonisk gestaltning för ett ungdjursstall, så jag skickar det i delar.

Hör av dig isf! Jag kan göra en kraftansträngning och förska hitta någonstans att lägga upp det. I dagsläget vet jag varken hur man gör elle var man kan göra det..

/aino

Stormhierta

« Svar #18 skrivet: 08 okt-07 kl 19:08 »
Du har ett meddelande som väntar med min e-mail. Vore väldigt intressant att läsa mer om halmbalshusets kvaliteter, särskilt i våra lite hårdare nordiska klimat.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #19 skrivet: 09 okt-07 kl 10:07 »
Hör av dig isf! Jag kan göra en kraftansträngning och förska hitta någonstans att lägga upp det. I dagsläget vet jag varken hur man gör elle var man kan göra det..

/aino

Jag kan nog lägga det på min hemsida (chaan.se/halmbalshus osv)  i brist på bättre

Det lär väl inte vara mer än 5MB.
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 10:08 av Chaan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser