Hej! kanske någon på den här tråden kan hjälpa mig..
Jag söker en helg eller vecko kurs i ler å halmbalsbyggde till sommaren.. min far fyller år å ja tänkte bjuda med honom på lite äventyr (sanningen är den att ja propsar på att bastun i fäbon ska byggas i denna teknik )
Den som vet nått om ämnet får så gärna kontakta mig!
Mvh/Malin
Det finns åtminstone två bastu byggda i ler & halm i Sverige. Den ena har jag sett, det var i Kampetorp. Den andra är väl en av lerbyggarna i Ubbhult som gjort. Båda skulle jag tro är vattentätade med linolja. Jag har också varit med och byggt lergolv på två olika ställen, helt andra ställen, ett bostadshus, en keramikverkstad, båda linoljades.
Skulle jag bygga en fristående bastu skulle jag lätt välja bärande halmbalar med lerputs, lergolv och linoljad lera som tätskikt. Däremot kanske det känns lite kymigt att ha halmbalsgolv just i en bastu... OM ytskiktet skulle gå sönder av någon anledning... fast var det mitt skulle jag nog köra på det ändå. Jag har inte hört om några sådana fadäser hittils.
Annars så finns det ju en hel del trähus (bostadshus) med lerhalm som infill-isolering (som ritades så från start) i Sverige. Det finns även minst två stycken hönshus - vilket är en liknande byggnad - i landet av lera och halm. Det ena med bärande trä och lerhalmsinfill (Sorunda) det andra med bärande halmbalar (Ubbhult).