Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvslag  (läst 11031 gånger)

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Duvslag
« skrivet: 14 mar-04 kl 04:52 »
Hejsan.

Är lite sugen på duvor och skulle vilja veta lite mer om hur det funkar med sådana när det gäller uppfödning och slakt för husbehov. Skulle vilja veta hur rationella storuppfödare gör liksom de mindre. Det är alltså kött jag är ute efter. Inga brevbärare!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Duvslag
« Svar #1 skrivet: 06 maj-04 kl 22:38 »
Finns det verkligen inte en enda person som har duvor i det här forumet?? :(
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Duvslag
« Svar #2 skrivet: 18 maj-04 kl 21:33 »
Har inga duvor själv, men vet att det finns många som har det. Mitt tips är att du kontaktar någon höns/fjäderfäklubb i närheten av där du bor, så kan de garanterat tipsa på folk "med koll" på duvor. Gå in på www.mittsverige.com och kolla på länkarna där till närmaste klubb. Lycka till!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Duvslag
« Svar #3 skrivet: 21 maj-04 kl 01:53 »
Hej!

Fritt flygande tamduvor drar till sig duvhök och det innebär att du med stor sannolikhet går miste om ditt duvkött. Att föda upp duvor som broilers är inte försvarbart. Är du ute efter duvkött så är det nog bäst att med hagelgeväret på laglig plats och tid ta för sig av naturens skafferi.

Ronny
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Duvslag
« Svar #4 skrivet: 22 maj-04 kl 22:53 »
Varför är det inte försvarbart att föda upp duvor till hemkonsumtion? ???

Fritt flygande duvor har ju även de som ägnar sig åt brevduvetävlingar! Även av dessa måste ju fåglar hamna på duvhökens meny!? Och är det ondare att föda upp duvor i voljär än att till exempel ha papegojor i bur? Knappast!

Jag ser inga moraliska bekymmer med att föda upp köttraser av duva till att äta. Inte värre än vilket annat husdjur som helst. Dessutom... duvor som inte trivs häckar inte. Så vitt jag vet kan man inte tvinga på dem detta. Alltså måste uppfödningen ske väldigt djurvänligt för att lyckas! Något som knappast kan sägas om exempelvis hönsuppfödning på högre nivå!

Och jag snackar nu endast om självhushållning för egen del!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Duvslag
« Svar #5 skrivet: 09 jun-04 kl 22:19 »
Svensk duvavelsförening kanske? Är osäker på om namnet är helt rätt. Finns lite böcker i ämnet också. Kolla på bibliotekens databaser.

En tung köttras som t.ex. Kingduvan kommer inte så långt ens om den skulle vara lös. Och ett gäng fritt flygande klippduvor som häckar i ett uthus nånstans kan visst ge ett litet överskott då man oftast slaktar duvor innan dom gett sig ut helt.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Duvslag
« Svar #6 skrivet: 12 jun-04 kl 16:45 »
Jag har letat efter böcker om duvköttsuppfödning utan resultat men i håkan hallanders "husdjur till husbehov" finns ett kortfattat kapitel med grunderna och enligt honom verkar duvor kunna ge hygglig avkastning. Har spanat runt lite på nätet och hittat en del om duvfarmer i usa och asutralien och de verkar funka väldigt bra. Djurskyddsvänligt om inte annat för att vara stordrift!

Själv funderar jag på en voljär så att fåglarna kan få vara utomhus åtminstone för det är de tunga raserna som används i storskalig uppfödning jag är ute efter.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Duvslag
« Svar #7 skrivet: 12 jun-04 kl 17:05 »
Men ta du kontakt med duvavelsföreningen. Går du med där så får du en bok på köpet. Hittade lite länkar jag hade.

Svensk duvavelsförening:
http://hem.passagen.se/sdf1998/

Svenska Brevduveförbundet:
http://hem.passagen.se/sdf1998/

Svenska Rasfjäderfäförbundet:
http://hem.passagen.se/srfriks/

Lycka till!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Duvslag
« Svar #8 skrivet: 15 jun-04 kl 22:20 »
Det finns raser, stora, som är framavlade för köttproduktion. Jag funderar själv på något liknande.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Duvslag
« Svar #9 skrivet: 02 dec-04 kl 09:04 »
Det är ganska länge sedan du skrev men jag är ny här och har duvor ,så jag kan inte låta bli att svara.
Jag har både påfågelsduvor och romarduvor.Romarduvor är den största duvrasen vad jag vet .Har själv alla mina duvor i voljärer pga duvhöken.Det funkar jätte bra,men det måste vara stora rymliga burar.De har ett dragfritt torrt hus att flyga in i.De tål ganska mycket kyla men tycker själv att det är bra om vattnet inte fryser.
Romarduvan är stor så det blir ju lite kött just på bröstet.De är duktiga på att föröka sig och tahand om sina ungar.Man får ha många bo rede så blir det inte så mycket bråk.De är inte lämpliga att ha i hop med mindre raser eftersom de gärna knycker deras rede och kan då kuffa ut de ungar eller ägg som redan ligger där./Anna

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Duvslag
« Svar #10 skrivet: 02 dec-04 kl 10:18 »
Intressant! Var bor du någonstans? Jag har hört att just White King är en vanlig duvras hos duvköttsproducenterna i Usa och australien. Vet du något om den duvan?

Hur mycket väger en romarduva i slaktvikt?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Duvslag
« Svar #11 skrivet: 02 dec-04 kl 12:30 »
Man kan hantera frågan kring avkasting på flera sätt, antingen få stora eller många litemindre.
Själv har jag endel x-ras duvar som är extremt bra på att dra fram ungar. över 10 ungar på ett år är inte ovanligt.
Jag har även några par loduvor av dessa är en del kanonföräldrar och de får stora ungar, men vissa par klarar aldriga av att ruva och ta hand om ungar.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Duvslag
« Svar #12 skrivet: 02 dec-04 kl 16:25 »
Okay, allt detta låter onekligen intressant. Jag själv går på paleodiet och hoppas i framtiden på att kunna producera så mycket av min föda själv. Alltså är jag intresserad av köttproduktion till husbehov i alla former.

Hur mycket duvor behöver man föda upp per år för att ge hyfsat med kött (man ska ju inte bara äta duva) till en person om man äter 500g-2kg kött per dag.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Duvslag
« Svar #13 skrivet: 02 dec-04 kl 23:23 »
Jag bor utanför Hässleholm i skåne.Jag har inte själv slaktat några,så jag vet inte hur pass mycket kött där är.Där jag fick mina ifrån så sa ägaren att han tog bara bröst köttet när han slaktade./Anna

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Duvslag
« Svar #14 skrivet: 04 dec-04 kl 08:42 »
Jag har vita,blå,blåvingade påfågelduvor och så har jag romarduvor.Har själv inte slaktat så jag har ingen aning om hur det smakar.Kan tänka att det inte är så mycket kött på de småpåfågel duvorna./Anna.D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 6 användare
malle h, xaelanar, kretslopp, addebadde, reimersro, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser