Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Para ihop lastgamla marsvin?  (läst 6963 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
Para ihop lastgamla marsvin?
« skrivet: 31 jul-06 kl 16:45 »
 Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka ett marsvin och letar med ljus och lykta efter en kompis till honom. Problematiken är dock följande:
Satan (ja, så heter han) är lite över två år gammal och har bott ensammen hela sitt liv enligt familjen jag köpte honom av. Jag vill gärna ha en till hane för att undvika dyra veterinärresor för kastrering och tillika ungar, men till frågan:
Går det att para ihop två marsvinshanar hur som helst? Är det smartast om den andra också har något år på nacken, eller om det är yngre?
Med andra djur gäller det ju att låta dem träffas "utanför reviret" och sådant, eller att dela av buren först så de kan vänja sig vid varandra genom gallret.

Detta är dock mitt första marsvin, så ge mig massor med tips! Satan vill ha en kompis! =)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Para ihop lastgamla marsvin?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-06 kl 17:31 »
Haha....kunde inte låta bli att skriva lite om namnvalet.
Ni får ursäkta om det blir "off topic".
Jag har en god vän som är hundförare vid normalmspolisen. Han fick tag i en riktig toppenhund, en helsvart schäferhane som den förre ägaren (en pundare som inte hade vett att ha djur) hade döpt till "Neger". Grejjen var bara det att hunden vägrade lyssna till något annat namn än just "neger" så det blev en hel del strul i min väns tjänstgjöring när han kommenderade "-Neger plats" eller annat ute på stan.

Hunden jag tog med mig när jag emigrerade hit hette Hampus.... (R.I.P min vän). Vilket amerikanerna tolkade som "Hump us"....inte heller så lyckat.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jul-06 kl 19:08 »
Haha! Borde inte hunden kunna ha gått med på att heta Greger i stället då? =)

Jag gillar innovativa namn. Gammal svartrockare som jag är så fann jag det lite fånigt att vara så barnsligt förtjust i marsvin. Alltså behövde han ett häftigt namn som föll i god jord med resten av mitt liv. ;)
Syrran och jag hade små ulliga hamstrar förut som hette Hannibal Lector och Zombie Flesheater. =)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #3 skrivet: 15 aug-06 kl 00:27 »
Hur har det gått för Satan?  ;D  Har du hittat en kompis till honom? Ser att folk mest har gjort sig lustiga över namnet, några vettiga tips har du inte fått...  ;)  men här kommer ett.

Sätt INTE ihop vuxna marsvinshannar som inte känner varandra. Det blir nästan garanterad fruktansvärda bråk!

Men det går bra att köpa en liten unge, en hanne, och sätta ihop med den gamla! Prova det!

Själv har jag en hona och en hanne som jag satte ihop först, och efter ett tag, när hannen hade gjort sitt, kastrerade jag honom  ;D  Det innebär att de kan fortsätta leva ihop. Men jag fick ju kastrationen ganska billigt, har en kompis som är veterinär. Man kan säga att vi bytte hans kulor mot en påse nybakta bullar  :)
Resultatet av deras korta kärleksliv kom för en vecka sedan, en kull på fyra otroligt söta flerfärgade ungar.

Om du vill och inte bor för långt bort kan du förresten få köpa en liten sötnos av mig om några veckor!  ;)  
Slutligen kan jag inte heller låta bli att göra mig lustig över namnet.... En kompis till Satan borde väl heta Gabriel?   ;D
« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 00:34 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

tessiem

« Svar #4 skrivet: 10 sep-06 kl 08:49 »
Det går visst att sätta ihop vuxna marsvinshanar. Ibland. Och ibland inte. Det beror på individerna. Men en unge + en vuxen marsvinshane är en tvärsäker kombination.
OM du trots allt skulle vilja försöka med en vuxen hane. Gör såhär:
1. Välj en hane som skiljer i ålder (mkt äldre) eller ung.
2. Bada båda hanarna
3. Skrubba buren
4. Låt dom träffas på golvet en bra stund
5. Sätt in i en skrubbad bur.

Bråk uppkommer oftast när de inte har tillräckligt med utrymme för att hålla sig undan varandra..

Lycka till! Satan kommer att bli görlycklig över en kompis!

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 17:44 »
Tänkte bara meddela folket att Satan sedan många månader tillbaka har en fruga. Jag gav med andra ord upp tanken på att sätta ihop honom med en annan hane. De här har smågnabbats lite, men det är nog för att stackars Satan är lite mer förälskad än vad Hilda är... ;)

Skillnaden på Satan var dock omedelbar! Han är nu ett alltigenom mycket piggare och gladare marsvin.
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 17:45 av Kryp »

tessiem

« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 21:49 »
Problemet blir ju när frugan blir dräktig..då får ju Satan bo ensam iaf. För annars blir det för tätt mellan kullarna.

Tänkte bara meddela folket att Satan sedan många månader tillbaka har en fruga. Jag gav med andra ord upp tanken på att sätta ihop honom med en annan hane. De här har smågnabbats lite, men det är nog för att stackars Satan är lite mer förälskad än vad Hilda är... ;)

Skillnaden på Satan var dock omedelbar! Han är nu ett alltigenom mycket piggare och gladare marsvin.

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 22:14 »
Problemet blir ju när frugan blir dräktig..då får ju Satan bo ensam iaf. För annars blir det för tätt mellan kullarna.
Inget problem som inte går att lösa!
Det går att ha en jättestorbur som man delar av med ett glest galler så att dom når att pussas men inte att  :-[  , huvudsaken att dom ser och hör varann...
eller så har hon några veckor på sig att fylla spargrisen med pengar till kastrering.

här hemma så heter dom högt älskade katterna "Kräket" och "Prutten" (numera Putte) för att blidka husse som inte är nån kattmänniska direkt....
Gissa om jag fick sneda blickar av  veterinären!!  numera så skriver jag "Älskade lilla kräket" på papperna hos vet. så att som inte ska få nåt för sig.. ::)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 mar-07 kl 07:35 »
Jag hade hoppats på en kull, men nu har det gått ett halvår och ingenting har hänt... alls.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #9 skrivet: 28 mar-07 kl 22:52 »
Då måste det vara något fel med en av dem, för marsvin brukar vara snabba på att bli med barn ;)
Svårt att säga vad det kan vara.

Satan är kanske impotent?  ::) ;D
Why be normal when you can be yourself?

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 mar-07 kl 14:55 »
Eller så är Hilda rabiat lesbisk. Det verkar nästan så på hennes beteende ibland. Ack, ack...

tessiem

« Svar #11 skrivet: 01 apr-07 kl 23:10 »
Antagligen är satan seg i starten.
Min kära Casanova (han HETER SÅ!) gjorde inte skäl för sitt namn...
Han var 4 år då jag efter många försök antog att han var steril. Så han fick bo med honflocken. 5 år gammal lyckades han para 6 honor! Under två veckors tid.. :-[ Så steril var han... ::)
Eller så är Hilda rabiat lesbisk. Det verkar nästan så på hennes beteende ibland. Ack, ack...

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 apr-07 kl 15:05 »
Hehe. Vi får se vad som händer i framtiden då. =) Finns det liv finns det tydligen hopp.

Anna.D

« Svar #13 skrivet: 03 apr-07 kl 08:19 »
hur är det att sätta i hop honor?jag köpte 3 omplacerings marsvin och nu på ganska kort tid har 2 av honorna dött.de har sett ut som att de blivit tröga i magen eller att tarmen lagt av..........läste om det i en marsvins bok om att man ska ge fiber rik kost och det har de fått hela tiden.både halm ,hö,morötter och andra grönsaker.
honorna var ju inte unga men de brukar väll bli mer än 3 år kan man tycka...........känns som man misslyckats/Anna

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 03 apr-07 kl 09:34 »
hur är det att sätta i hop honor?jag köpte 3 omplacerings marsvin och nu på ganska kort tid har 2 av honorna dött.de har sett ut som att de blivit tröga i magen eller att tarmen lagt av..........läste om det i en marsvins bok om att man ska ge fiber rik kost och det har de fått hela tiden.både halm ,hö,morötter och andra grönsaker.
honorna var ju inte unga men de brukar väll bli mer än 3 år kan man tycka...........känns som man misslyckats/Anna
antagligen så var dom redan förstörda i magen när du fick dom av felaktig utfodring, din matsedel låter ju bra.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
kycklingbur blev marsvinsbur
« Svar #15 skrivet: 07 apr-07 kl 19:09 »
hej, jag ville bara visa marsvinens nya bur. jag snickrade den med inspiration från tidningen Åter nr 4-06. där visade de en bild på en kycklingbur. men min skall jag använda till marsvinen ;D

åsnemor

• Västergötland
bur
« Svar #16 skrivet: 07 apr-07 kl 19:10 »
ops

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 apr-07 kl 20:06 »
Snyggt. Något dylikt skulle ju passa perfekt som betesbur åt kaninerna.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 07 apr-07 kl 20:16 »
Jättestilig.  Ser ut att vara lätt att flytta också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 08 apr-07 kl 08:28 »
tack :-[  
nu återstår bara att hitta små hjul att sätta framtill så jag kan flytta den lättare.
den skulle funka bra till kaniner men då måste man nog ha nät i botten också.
hoppas att värmen och gräset kommer snart så att de kan vara ute.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser