Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har någon provat de nya mikromärken?  (läst 8530 gånger)

taccotad

• Skåne
SV: har någon provat de nya mikromärken?
« Svar #20 skrivet: 15 maj-11 kl 12:20 »
Jag har tur. Taccotad kommer o hjälper mig. Hon har erfarenhet av att märka kalvar. Känns bra  :D

Ja vi får väl se hur det går. Men det ska nog funka, vi får hjälpas åt att hålla dom antar jag.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 15 maj-11 kl 13:15 »
Jag klämmer fast bogarna mellan mina knän. Så att frambenen inte tar i marken. På det viset sprattlar de inte lika mycket ::)
Fats jag har missat på ett lamm i år, krämde öronmärket i luften :-[ Så var det märket kaputt...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

fårägare

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 15 maj-11 kl 19:57 »
Sätt upp foten på fårgrinden (om du har någon) lägg lammet på mage över ditt ben, (är de för stora så ligger de inte stilla) knipsa fast micromärket i ena örat först och sedan ett till i andra. De är så små att det inte är något problem att sätta fast dem i små lamm. Däremot är det ju lite sämre läsbarhet än på de större märkena. För mig uppväger fördelen att kunna märka lammen ensam.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #23 skrivet: 15 maj-11 kl 21:12 »
Hur små är lammen när ni märker dom? mina är från 26 mars o 1 april.  Dvs 6-7 veckor nu
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

zeina66

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 15 maj-11 kl 22:34 »
Tycker som en del andra att lammen är enklast att märka ju yngre de är,brukar bli senast när de är 5 dar. Ju äldre desto mer sprattel
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Trandans

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 16 maj-11 kl 08:31 »
Har haft metallmärken innan och de har ramlat av i större utsträckning.
Det fina med micromärkena var ljudet då de sattes fast, tydligt och smack! Där satt den.
Horten kändes lite osäkrare. Det var oxå helt hopplöst att se vad det stod på metallmärkena, fick nästan hålla tackan stilla för att se. Och det vet ju alla fårägare att man inte bara skriker UPPSTÄLLNING!  (:) så stå de på rad.  :)

samaka

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 16 maj-11 kl 08:40 »
En sak som de borde omkonstruera på micromärkena, appropå läsbarhet, är att sätta individnr på framsidan. Som bekant vänder får alltid huvudet till när de är på sin vakt. Det är väl iofs möjligt att vända dem och sätta dit dem fel, men jag inbillar mig att man får fler märken som fastnar och rivs av om kopplingen är på utsida öra. Som en parantes kan jag tillägga att jag hade lika många sönderrivna öron på dessa märken förra året som jag brukar ha på mini  :-\, jag kan ju givetvis haft otur, det handlar ju bara om iakttagelser från en säsong med micro.

Maddie

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 16 maj-11 kl 17:09 »
Jag märker när de är 1-2 dagar. Man kanske kunde prova att lägga dem ner, sätta sig över dem och sätta ett knä på halsen och det andra på nosen..    ::)   Om man inte håller fast huvudet så rycker de ju så hemskt att man tror att örat  ska lossna   :'(    Ska nog först köpa den nya tången !   :)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #28 skrivet: 16 maj-11 kl 20:44 »
Sätter ni horten / micro märkerna hängande eller uppåt ?
« Senast ändrad: 16 maj-11 kl 22:11 av andrea.r »

samaka

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 17 maj-11 kl 05:09 »
micro nedåt. Tror inte det blir nå bra om man sätter dem uppåt iom att det är så förhållandevis stora (jmf med horten).

hustran

« Svar #30 skrivet: 17 maj-11 kl 08:08 »
Har just fått hem mina märken.....gröna och vackra men så väldigt små är de ju inte. Dyrt blev det med tång och allt. 741 kr. så där gick ett drygt lamm åt pepparn.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #31 skrivet: 17 maj-11 kl 10:05 »
Men jag gav bara 360 kr för tång o märken till fem får. Vad har du beställt?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

hustran

« Svar #32 skrivet: 17 maj-11 kl 10:15 »
Registreringsavgift SJV manuell  ?   80 kr. 100 st. märken. 285 kr. tång 180 kr. exp. 25 kr. frakt 38 kr. moms. 132,10. kr. öresutjämning 0,50 öre. Många pengar blev det. Vad 17 är Registreringsavgift SJV manuell?   Beställde på posten obs.  :(

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #33 skrivet: 17 maj-11 kl 11:12 »
Då har du inte beställd över nätet då min registreringsavgift är på 20 kr o det står webb istället för manuell.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser