Hallo alla getvänner...när vi kommer ut imorse och ska fodra våra getter så ser vi direkt att det är nåt konstigt med ena killingen, han uppför sig som att han vore blind, och då jag hört lite om att B-vitaminbrist kan ge CCN som kan göra dom tillfälligt blinda bl.a. Det jag gjorde va att skicka min man snabbt till vet.stationen för att hämta B-vitamin att ge intramuskulärt, samtidigt som jag gav honom b-vitamin (typ:hästBvitamin) blandat med lite Pontus lammnäring, och det gillade han.
Sen har vi sprutat honom med B-vitamin 2ggr. och han ska få en till senare ikväll, och gett han b-vitaminblandningen i munnen ett par gånger till.
Han äter hö och om jag bjuder han havre äter han det. Förutom att blindheten gör honom lite vilsen så verkar han må ganska ok, såklart är han lite förvirrad när han inte ser mamma och bror utan bara kan känna och höra vart dom är.
Killingarna är födda 15 januari och har varit friska och helt problemfria tills idag.....detta är så konstigt tycker jag?!
Kan det bero på att de fått vara ute i det fina vädret och fått i sig för mycket färskt gräs när dom inte är vana (de har bott inomhus denna vinter/vår med sin mamma och bara fått vara ute med oss lite till och från beroende på väder) så de har ju inte suggsesivt fått vänja sig vid gräset som de getter som bor på lösdriften har. Vi hade dom ute i 2 omgångar igår om ca.1 timme per gång och vi har ju inte alls särskilt mycket kraftigt gräs-så jag tycker det är så konstigt?!?!
Är det nån som vet mer om detta, varit med om liknande, eller har tips så vore det jättebra!
Det finns kanske mer tips på vad jag kan ge killingen, har funderat på fil och jäst och lite sirap?!?!
Hoppas nån har nåt klokt att säga till en funderande getälskare........?!?!