Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man odla utan vatten?  (läst 10309 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Vad kan man odla utan vatten?
« skrivet: 18 apr-11 kl 19:28 »
Hej!

Mister vattnet på odlingslotten. Vad kan jag odla? Vad kräver inte att man vattnar i tid och otid? Jag odlar på lerjord som är ganska vattenhållande och så fort gräsmattorna växer så täckodlar jag med klipp.

Vad kan vara lämpligt och vad är direkt olämpligt? Kan tänka mig att potatis borde funka utan problem. Hur är det med rotfrukter? Bladgrönt? Pumpa/squash? Misstänker att mina 50 gurkplantor kommer att gråta, men vad gör man när man får tråkigt besked när man redan förodlat en hel del, köpt en massa frön och sättlökar.

Bo

SV: Vad kan man odla utan vatten?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 20:05 »
Jag har aldrig haft bevattningsmöjlighet på mina frilandsodlingar. Jag har sandig mulljord och blött höst och vår.

Där det aldrig blir torrt och visset i naturen runtomkring, klarar sig grönsakerna också.

idalinda

« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 20:35 »
Jag har tillgång till vatten, men vattnar bara nysådder på våren, tills jag kan täcka alla ytor med gräsklippet.

Så jag tror att allt förodlat klarar sig fint, och potatisen med, men leta efter en halmbal eller säckvis klippt gräs. Så är vattningen aldig något problem.
Om man så  fröer, måste man vattna under den första tiden... hur löser man det?
Kan du ha med dig lite vatten åt just dom, i 10liters hinkar?

vicky-g

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 20:53 »
Har funderat lite på det som ska sås. Jag bottnar och täcker såraderna med köpejord eftersom lerjorden gärna blir som sprucken betong innan gäsklippet kommit på. Funderar på om man redan hemma kan blöta upp den lite. Fylla hinkar med jord och vattna lite lagom. Sen även ta med någon dunk vatten. Kan ju hoppas att det räcker.

Skönt att höra att det går att odla utan vatten. Logiskt sett går det ju på en åker det gör ju de som odlar i större skala, men då kan ju skörden slå fel om man har otur. Själv har jag alltid haft tillgång till vatten. Har därför aldrig behövt fundera på vad som tål torka och vad som är mer känsligt.

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 21:11 »
Hela min uppväxt odlade vi utan bevattning på en ganska styv lerjord.  Hur det gick varierade förstås lite med hur vädret var... men dom flesta åren gick det bra med det mesta. Morötter blev små och mindre bra men det ska dom väl bli i en lerjord. Jordgubbar blev vissa år ganska små, andra år stora och fina beroende på vädret. Sallad kan bli besk men det blev att vi nästan bara hade iceberg och den verkar tåla lite mer torrt än andra sorter innan den blir besk. Rädisor kan bli hemska om det är för torrt. Gurkor kan ju också bli henskt beska.
Men överlag så blev det mesta bra änddå och lera är ju rätt bra på att hålla lite vatten även efter längre tids torka.  Du får hoppas på lagomt med regn  ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 apr-11 kl 21:24 »
Just att kolla med folk i närheten om att få gräsklipp.
Folk vill oftast bli av med klippet, så det är en win-win grej.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Bullerybo

• Närke
« Svar #6 skrivet: 18 apr-11 kl 21:29 »
Ang. gurkorna: Har du möjlighet att transportera dit vatten ibland?

När  jag är på semester brukar jag fylla 1,5 litersflaskor med vatten och fästa en spetsig pip md hål (köps på Jula) på dem, sedan sticker jag ner dem i jorden. Jag sätter 2 flaskor per kruka med gurka, och då klarar sig plantorna en vecka utan vattning.

Antar att det kräver att gurkorna växer i ett slutetkärl ör att vattnet inte ska dra iväg till annat. Men tex gräv ner en murarbalja en bit ner i backen bör väl funka.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #7 skrivet: 19 apr-11 kl 17:40 »
Jag odlar alltid på lerjord utan vatten (försöker vattna när det går, men det är inte många gånger per säsong (max 4)). Det som har funkat bra för mig är ärtor, bönor, jordärtskocka, potatis, mangold, lökväxter, grönkål, perenna kryddväxter och bondbönor. Övriga rotfrukter fungerar inte alls (beror nog mer på den tunga leran). Övriga bladgrönsaker fungerar inte (beror nog mest på mördarsniglarna  ::)).

Sommarquash, vintersquash och pumpa har jag inte provat (men det ska jag i år!  ;D). Gurka har jag undvikit pga vattenbehovet.

Det jag har märkt är att skörden blir betydligt mindre när man inte vattnar, men det blir ändå en skörd. Man får vara glad för det lilla.  ;)

Ett tips i början (som du säkert redan använder) är att täcka med duk innan du får nog med gräsklipp. Ett annat är att investera i några rejäla regntunnor som får stå och samla regnvatten under sommaren, det blir kanske inte så mycket, men förhoppningsvis blir det något. Då kan du ju dessutom köra dit lite rejält med vatten (köp stora fina dunkar också) och lagra i tunnorna. 

Intricate

« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 18:15 »
Om det finns ett litet hus på lotten kan du ju samla upp vatten från hängrännorna. Annars kan du ju smala upp regnvatten på annat vis också.

Znibban

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 apr-11 kl 10:59 »
Försök få tag på en stor vattentank, de brukar ställa ut vita (1 kubikmeter stora ) dunkar vid nyplanterade träd. Det räcker rätt länge, det finns kranar nertill så man kan fylla vattenkannan om man ställer dunken på en  eller ett par pallar.
Känner du någon som har släp så kanske du kan köra iväg och få fyllt tanken (dunken). Du kanske kan kontakta en plantskola eller liknande som har utrustning för att transportera och fylla på samt lasta av.
Det finns ju ute lite överallt, så det måste ju finnas någon lösning.
Brandkåren kommer ibland och fyller på brunnar, gjorde ialla fall förr i tiden. Inte alla har kommunalt vatten. Vad det kostar har jag ingen aning om.
Jag har själv fått tag i gamla spruttankar/dunkar som varit Round Up i, så de ska tvättas noga och sedan ställas under stuprännor.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 21 apr-11 kl 17:00 »
Tack för alla tips.

Gräsklipp krattar vi ihop på allmänna gräsmattor, så bara det börjar växa brukar det finnas i överflöd. Eftersom det är komun och bostadsbolaget som klipper så går det ganska länge mellanklippningarna så det brukar bli fina tjocka strängar.

Gräva ner baljor är inget alternativ. För mycket jobb och för stor kostnad eftersom vi troligen inte får använda platsen nästa år, men tipset är bra till mina balkongodlingar. Har sneglat på sådanna "pipar" men varit osäker på om de funkar.

Japp, jag kör med duk i början av våren/sommaren.

Finns inget hus att samla vatten från. Egentligen är det bara en bit åker som är avstyckad. Tyvärr är det troligen ingen idé att ställa dit tunnor eller kubiktank eftersom det finns mindre nogräknade människor som snor både det ena och andra och eftersom vi alla blir utan vatten så lär de säker sno vattnet om man ställer dit något. Synd att inte alla människor är hederliga. Men det finns möjlighet att köra vatten i mindre mängd iallafall. Får väll vattna det känsligaste och hoppas på lagom med regn till resten.  :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 22 apr-11 kl 06:24 »
Tack för alla tips.
Gräsklipp krattar vi ihop på allmänna gräsmattor, så bara det börjar växa brukar det finnas i överflöd.
Men hur går det då med bilavgaser och sånt? Det hamnar ju bly och annat på jorden och i växterna som man ska äta sen.
Citera
Tyvärr är det troligen ingen idé att ställa dit tunnor eller kubiktank eftersom det finns mindre nogräknade människor som snor både det ena och andra
Visst är det jobbigt. Dom snodde mina vattentunnor hela tiden från kolonilotten jag hade förut. Till slut hade jag fulare och fulare buttar tills jag gav upp helt o hållet  :-\
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 22 apr-11 kl 07:43 »
Inte är det mer avgaser än i en villaträdgård. Bor i ett litet samhälle och det mesta som krattas ligger bland gångbanor.

Dessutom innehåller inte bensinen bly längre. Enligt forskare kan man odla och äta växter mitt inne i stan vilket man kan läsa i boken "City odling". Men man bör inte odla närmare än 20 m från hårt trafikerad väg och alltid skölja grönsakerna.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #13 skrivet: 22 apr-11 kl 20:01 »
Ogräsrens funger lika bra som gräs för att täcka mellan raderna  :)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 22 apr-11 kl 21:01 »
Självklart! Det hamnar ju en hel del sådant där också. Dessutom slår vi av ogräset runt lotten ibland för att det inte ska bli en djungel av fröspridare.

Tänk att ogräs växer så bra.

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 22 apr-11 kl 22:23 »
Om du får tag i en gammal barnvagn och tar ur insatsen, kan du ha 2x25L dunkar i. Då är det hyfsat lätt att ta vatten dit.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser