Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kabel??  (läst 4950 gånger)

ivy

• Gotland
kabel??
« skrivet: 18 apr-11 kl 15:00 »
Nyligen husägare och allt vad det innebär...Vi har en borrad brunn, breve den sticker en kabel (3cm? grov) upp(skicker upp ur marken ca 10-15cm, men går även ner i samma rör(plaströr där kabeln ligger i). ser ut att gå rakt ner parallellt med den borrade brunnen. Vad är detta för kabel?
Ena hunden var framme och hade väl "lite tråkigt i solen" och tuggade sönder kabeln helt och hållet, ser ut att vara en koppar?kabel??? Någon som kan tänkas veta vad det är för kabel och hur snabb man bör vara att ringa någon som kan åtgärda den??
...hunden mår för övrigt bra så någon strömkabel bör det inte vara(??) vattenpumpen står i källaren...

Förslag mottages tacksamt ??? ???

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: kabel??
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 15:34 »
Säker på att ni inte har en djupvattenpump och att i källaren står trycktank och tryckströmbrytare?

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ivy

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 21:35 »
Säker på att ni inte har en djupvattenpump och att i källaren står trycktank och tryckströmbrytare?

Vad innebär det då om vi har detta? en strömbrytare finns där till pumpen...rörmokare eller elektriker??

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 21:53 »
Elektriker eller någon som är både lite tekniskt och lite händigt. Det är inte raketvetenskap, man behöver inte vara civ ing.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 07:51 »
Om vattnet fortfarande fungerar, och inga säkringar löst ut så är det säkert en gammal kabel som inte används. Då är det inget bråttom, lägg över en skiva så hunden inte kommer åt kabeln och ta bort kabeln när det passar.

ivy

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 15:05 »
Om vattnet fortfarande fungerar, och inga säkringar löst ut så är det säkert en gammal kabel som inte används. Då är det inget bråttom, lägg över en skiva så hunden inte kommer åt kabeln och ta bort kabeln när det passar.

vattnet funkar och pumpen i källaren pumpar som vanligt, så inget vi saknar...än...avvaktar påskhelgen så får vi se om någon har tid och kika på de. Brunnen är relativt nygrävd så lustigt att en kabel ligger breve som "inte används"??...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 17:48 »
vattnet funkar och pumpen i källaren pumpar som vanligt, så inget vi saknar...än...avvaktar påskhelgen så får vi se om någon har tid och kika på de. Brunnen är relativt nygrävd så lustigt att en kabel ligger breve som "inte används"??...

Vadå lustigt, du tror väl inte att hantverkare plockar bort gammalt bråte?

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 apr-11 kl 17:55 »
Men alltså, en kabel som är 3cm i diameter är märkligt grov för att driva en vattenpump.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 17:59 »
4 x 2,5 + mantel är ju snart i den storleken.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 apr-11 kl 18:20 »
4 x 2,5 + mantel är ju snart i den storleken.
Kanske någon äldre variant av kabel då. Min 5x6mm markkabel är 18mm.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 19 apr-11 kl 18:23 »
Kanske någon äldre variant av kabel då. Min 5x6mm markkabel är 18mm.

Hon gick ju på ögonmått så vi får väl avvakta tills hon har mätt den på riktigt.

Hur många tåtar innehåller kabeln? Om det är en stor koppartåt så har ni bergis blivit av med skyddsjorden.

ivy

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 20 apr-11 kl 11:19 »
Hur många tåtar innehåller kabeln? Om det är en stor koppartåt så har ni bergis blivit av med skyddsjorden.

Nu har jag kikat närmre på den, verkar innehålla tre mindre kablar, av "normal storlek"...

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 apr-11 kl 11:25 »
Nu har jag kikat närmre på den, verkar innehålla tre mindre kablar, av "normal storlek"...
Vad tror du om mått, har du lust att göra en uppskattning? Hur grov är egentligen kabeln, och hur grova är ledarna? Vanligaste grovleken på ledare i Sverige är 1,5mm2, och då blir det en väldigt välisolerad kabel om den är 3cm utvändigt.

ivy

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 20 apr-11 kl 11:53 »
Vad tror du om mått, har du lust att göra en uppskattning? Hur grov är egentligen kabeln, och hur grova är ledarna? Vanligaste grovleken på ledare i Sverige är 1,5mm2, och då blir det en väldigt välisolerad kabel om den är 3cm utvändigt.

kabeln är nog inte tjockare än 1.5(?)cm grov och de 3små ledarna är någon mm var. såg grövre ut vid första anblick då de var surrade med eltejp(svart plasttejp) den bit som stack ovanjord...

Kapsyl

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 maj-11 kl 14:31 »
INte för att jag vet om det är tillämpligt här men det finns ju värmekablar också för att förhindra frysning.

ivy

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 08 maj-11 kl 16:02 »
Inte listat ut än vad det är för Ström? Kabel, ena sidan var ej kopplad så den var bara att dra upp eftersom den kapades av hunden...hantverkare ska få kika på det när de kommer för annat ärende...
Frågat fler i vår omgivning men alla är lika fundersamma som vi vad det är för kabel...

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 2 användare
Be, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser