Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur högt ska sittpinnar och reden vara???  (läst 8889 gånger)

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
hur högt ska sittpinnar och reden vara???
« skrivet: 17 apr-11 kl 21:07 »
Hej
Nu är det dax att inreda hönshuset men hur högt ska sittpinnar och reden sitta ??
Planerar att köpa vita Lohman höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: hur högt ska sittpinnar och reden vara???
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 21:11 »
Sätt redena på en sådan höjd att det inte blir för jobbigt att böja sig när man ska plocka ägg. Ska du ha olika höjd på sittpinnarna så sätt den lägsta så högt upp att du får plats med gödselbord under och ändå kan köra skottkärran under. Ett gödselbord sparar mycket städning då höns skiter mest på nätterna när dom sitter på pinnen.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sway307

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 15 maj-11 kl 12:24 »
Men då skall första pinnen vara ca 90 cm upp, kommer alla raser upp till den höjden?    Jag undrar över reden också, jag har idag satt mina reden så det är bekvämt för mig att plocka ägg , men kommer hönsen verkligen upp dit?    Huset är nybyggt och är snart klart så jag har inte hunnit testa

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #3 skrivet: 16 maj-11 kl 16:34 »
Bygg en lite stege åt de höns som har problem att hitta upp...
Men även Brahma hönsen här hos mej fixar lätt 90cm.. om dom vill  ;D
Brahma tuppen gärna även takpinnen (inte menad som hönspinne  ???) Ska bort men lampan hänger i den just nu..

Den pinnen sitter på ca 2m ?? Och det finns ingen möjlighet att tjuvskutta från andra pinnar..
Har inte lyckats få se hur han gör  ::) men upp kommer han.. rakt upp.. finns bara ca 1,5m ansats åt ngt håll..
Möjligen upp på sittpinnarna och sen en flygtur runt rummet?
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

sway307

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-11 kl 22:13 »
dem äldre hönsen som är dvärg kochin tvivlar jag inte på att dem kommer upp i redena, men dorking hönsen? hmm... Vi får allt se

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser