Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärkning av kanin  (läst 21545 gånger)

Meritaton

SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #40 skrivet: 28 apr-11 kl 12:34 »
Varför chipmärker man inte kaniner?
På hund, katt, häst kan du gå en utbildning och sedan får du chippa.

Av samma anledning till varför en grisfarmare med 400 grisar inte chip märker. :D
Har man 100 kaniner och 100 ungar tar det tid att identifiera djuren med läsare.

Chipmärkning är inte ett smidigt sätt för en med många kaniner.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 28 apr-11 kl 18:53 »
Chipmärkning är inte speciellt smidigt för hundar heller.  Om man hittar en bortsprungen.  Bättre med tel nummer i halsbandet och/eller läsbart nummer i örat!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

« Svar #42 skrivet: 29 apr-11 kl 17:34 »
Nu har det kommit ett svar från SJV.
Jag tror jag läst det 5 gånger. Förstår trots detta inte texten ??? ???
Detta är svaret:
I 5 kap. 6§ punkt 8 föreskrifter om operativa ingrepp
Identitetsmärkning av hund, katt eller kanin som är yngre än tio veckor, genom tatueringom djuret är bedövat eller sederat ska utföras av veterinär utan att det är befogat av veterinärmedicinska skäl.
?????????????????
Det är enligt föreskriften ett operativt ingrepp men inte veterinärmedicinsk art En klar motsägelse i texten. Går det under operation så måste det falla under veterinärmedicin!
Vem får utföra det om djuret är äldre än 10 veckor???
Som vanligt väldigt motsägelsefulla besked från SJV. Dags för kompetensutbildning??
Gösta

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #43 skrivet: 29 apr-11 kl 17:43 »
Enligt den texten så måste det vara tillåtet för en "icke veterinär" att tatuera vid 11 veckors ålder.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 29 apr-11 kl 17:47 »
Chipmärkning är inte speciellt smidigt för hundar heller.  Om man hittar en bortsprungen.  Bättre med tel nummer i halsbandet och/eller läsbart nummer i örat!
Jo för polis dom har skanner så dom kan av läsa vems hunden är.   

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #45 skrivet: 29 apr-11 kl 17:49 »
Det är ju ingen motsägelse...

Operativt ingrepp betyder att huden bryts/öppnas på något sätt (ex chipmärkning, öronmärkning, skärs upp).

Veterinärmedicinska skäl betyder att det har med en sjukdom att göra. Märkningar hör inte dit, men får ändå utföras. Ett operativt ingrepp som inte är tillåtet utan veterinärmedicinska skäl är exempelvis svanskupering och kloutdragning.

Djurskyddslagen §10
Citera
10 § Det är förbjudet att göra operativa ingrepp på eller ge
injektioner till djur i andra fall än när det är befogat av
veterinärmedicinska skäl.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela ytterligare föreskrifter om operativa ingrepp på eller
injektioner till djur samt föreskrifter om undantag från
första stycket, om det finns särskilda skäl. Lag (2007:362).

Djurskyddsförordningen
Citera
26 § Jordbruksverket får meddela ytterligare föreskrifter om sådana operativa ingrepp som får göras på eller injektioner som får ges till djur utan veterinärmedicinska skäl.

Jordbruksverjet får meddela ytterligare föreskrifter om i vilka fall operativa ingrepp får göras eller injektioner ges utan att veterinär anlitas. Förordning (2007:484).

SJVFS 2009:85
Citera
6 § Utan att det är befogat av veterinärmedicinska skäl får följande operativa
ingrepp på djur utföras av veterinär
1. borttagande av övertaliga spenar på kalvar av nötkreatur,
2. förse tjur med nosring,
3. identitetsmärkning av djur genom tatuering, frysmärkning, applicering av
öronbrickor eller inplantering av mikrochip,
4. borttagning av vargtänder på häst,
5. sterilisering genom vasektomi av tjurar, baggar och galtar,
6. stäckning (operativt ingrepp som permanent berövar fågeln dess flygförmåga)
av fåglar som hålls i en anläggning som är godkänd för offentlig förevisning i
enlighet med 13 och 14 kap. Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS
2004:19) om djurhållning i djurparker m.m.,
7. borttagning av sporrar på hund,
8. identitetsmärkning av hund, katt eller kanin, som är yngre än 10 veckor,
genom tatuering om djuret är bedövat eller sederat.
Delegering av operativa ingrepp enligt första stycket får göras till annan
djurhälsopersonal enligt bestämmelserna i 3 kap om delegering i dessa föreskrifter.

Vad är det du inte förstår?
Veterinär får utföra vissa operativa ingrepp utan att de är berättigade av medicinska skäl...
//Lina

Gösta

« Svar #46 skrivet: 29 apr-11 kl 22:51 »
Rätt. Kirurgi och medicin är ju skilda åt av någon anledning.
Dock kvarstår vem som märker efter 10:e veckan.
Kvarstår också varför kanin alltid är undantagen från lantbrukets djur.
Kvarstår också varför veterinär alltid skall utföra på kanin det djurägare får utföra på alla andra djurslag av lantbrukets djur som t.ex.:
Kastrering, öronbrickor, klövvård, snitta öron på renar mm.
Kvarstår också varför förprövning skall ske från första kaninen.
Läs "Rådets Förordning (EG) nr 1099/2009"  Ca 30 sidor. Intressant i sammanhanget
Gösta

Trollmor

• -
« Svar #47 skrivet: 30 apr-11 kl 09:15 »
Polisen ja, men inte jag!  Jag har stått där i min lilla stuga med en upphittad främmande hund, då har det varit bra att kunna ringa ägaren direkt, utan att blanda in fler!  I 98% av fallen är ju ägaren redan utom sig av oro över sin saknade familjemedlem!

pålle

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 30 apr-11 kl 09:25 »
Polisen ja, men inte jag!  Jag har stått där i min lilla stuga med en upphittad främmande hund, då har det varit bra att kunna ringa ägaren direkt, utan att blanda in fler!  I 98% av fallen är ju ägaren redan utom sig av oro över sin saknade familjemedlem!
Du får väll ringa blank knapera i stället   så dom kan hämta hunden men det är ju ite fel med båda märkningarna . :)

Charlotte

• -
« Svar #49 skrivet: 30 apr-11 kl 12:42 »
Du får väll ringa blank knapera i stället   så dom kan hämta hunden men det är ju ite fel med båda märkningarna . :)
OT :-[ Här dyker det upp hundar lite då och då, att polisen skulle hämta dom för att kolla chipmärkning är bara att glömma....
Om man inte kan behålla hunden tills en ägare dykt upp vill dom att man ska släppa den pga personalbrist (eller kanske brist på intresse eller vilja, vad vet jag ???). Sist var det en draghund som stått utanför min dörr ett par timmar innan jag kopplade den, den tyckte polisen att jag skulle jaga ut på vägen i kolmörker eftersom jag skulle på jobbet och inte ville lämna den bunden ute i kylan. Som tur var löste det sig utan polis "hjälp", Facebook är bra att ha ibland :)
                                                               Mvh
                                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 30 apr-11 kl 13:11 »
OT :-[ Här dyker det upp hundar lite då och då, att polisen skulle hämta dom för att kolla chipmärkning är bara att glömma....
Om man inte kan behålla hunden tills en ägare dykt upp vill dom att man ska släppa den pga personalbrist (eller kanske brist på intresse eller vilja, vad vet jag ???). Sist var det en draghund som stått utanför min dörr ett par timmar innan jag kopplade den, den tyckte polisen att jag skulle jaga ut på vägen i kolmörker eftersom jag skulle på jobbet och inte ville lämna den bunden ute i kylan. Som tur var löste det sig utan polis "hjälp", Facebook är bra att ha ibland :)
                                                               Mvh
                                                           Charlotte

pålle

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 30 apr-11 kl 13:18 »
                                                               Mvh
                                                           Charlotte
Jodå FB är bra i bland Men li förbenat så är det blak knapperas skyldig het att åka ut och hämta hunden

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #52 skrivet: 30 apr-11 kl 16:27 »

Vi hade en hund (dvärgpinscher) som kom lös och plockades upp av en som åkte förbi. Lämnades in hos veterinärstation här i krokarna. De avläste chipet, och ringde Jordbruksverket som hade hundregistret.

Jordbruksverket uppgav att hunden var en labrador, som var avlivad sedan ett par år tillbaks.

Sedan ringde veterinärstationen till oss, eftersom vi hade dvärgpinscher och hunden kom tillrätta. Vart jag vill komma med detta är att chipet ger inte alla svar.

pålle

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 30 apr-11 kl 16:36 »
Vi hade en hund (dvärgpinscher) som kom lös och plockades upp av en som åkte förbi. Lämnades in hos veterinärstation här i krokarna. De avläste chipet, och ringde Jordbruksverket som hade hundregistret.

Jordbruksverket uppgav att hunden var en labrador, som var avlivad sedan ett par år tillbaks.

Sedan ringde veterinärstationen till oss, eftersom vi hade dvärgpinscher och hunden kom tillrätta. Vart jag vill komma med detta är att chipet ger inte alla svar.
Hur fan kan dom ha ett såt register .?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #54 skrivet: 30 apr-11 kl 16:51 »
Jordbruksverket var det som hade registret. Det säger väl allt om den myndigheten.

Trollmor

• -
« Svar #55 skrivet: 30 apr-11 kl 19:07 »
Och jag som var negativ till chipmärkning förut.  För alla slags djur, även människor och troll ...  :(

Trollmor

• -
« Svar #56 skrivet: 01 maj-11 kl 15:14 »
Här skulle det ju vara bra med ett fungerande register.  Hur är det, finns det?  Fungerande, alltså?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110414.0

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 01 maj-11 kl 17:30 »
Här skulle det ju vara bra med ett fungerande register.  Hur är det, finns det?  Fungerande, alltså?

För Gotlands- och Mellerudskanin finns alla kaniner upplagda i register som underhålls av de genbanksansvariga. Vet man kaninens registreringsnummer, t.ex. för att den är tatuerad eller för att man råkar hitta den tillsammans med beskrivningsblanketten (det sista var ett skämt) är det således lätt att ta reda på var den bor.

Stora delar av informationen i registren finns även tillgängligt på webben för medlemmar, dock inte uppgift om var respektive kanin finns. Detta för att inte hjälpa tjuvar och galningar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #58 skrivet: 02 maj-11 kl 18:07 »
Rätt. Kirurgi och medicin är ju skilda åt av någon anledning.
Dock kvarstår vem som märker efter 10:e veckan.
Kvarstår också varför kanin alltid är undantagen från lantbrukets djur.
Kvarstår också varför veterinär alltid skall utföra på kanin det djurägare får utföra på alla andra djurslag av lantbrukets djur som t.ex.:
Kastrering, öronbrickor, klövvård, snitta öron på renar mm.
Kvarstår också varför förprövning skall ske från första kaninen.
Läs "Rådets Förordning (EG) nr 1099/2009"  Ca 30 sidor. Intressant i sammanhanget
Gösta

Eftersom kaniner över 10 veckor inte finns på denna lista får de alltså inte märkas alls efter 10:e veckan.

Hoppas på att jordbruksverket ska ändra så att alla som gått en utbildning får märka ungar hemma. Det finns utrymme inom lagen för att göra den ändringen, inte så lång process egentligen.
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #59 skrivet: 02 maj-11 kl 19:44 »
Eftersom kaniner över 10 veckor inte finns på denna lista får de alltså inte märkas alls efter 10:e veckan.
Bibeln kan man tolka som man vil  ;)
6 § Utan att det är befogat av veterinärmedicinska skäl får följande operativa
ingrepp på djur utföras av veterinär
...
3. identitetsmärkning av djur genom tatuering, frysmärkning, applicering av
öronbrickor eller inplantering av mikrochip.
...

Kaniner är också djur  ;D

Håller med i at man skulle haft en utbildning for att kunna märka ungar hemma  :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser