Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stort juver (ena sidan)  (läst 3067 gånger)

purelyplatonic

stort juver (ena sidan)
« skrivet: 17 apr-11 kl 12:02 »
MIn tacka lammade igår och nu såg jag att ena sidan på juvret är gigantiskt och det går inte att mjölka. Den är hård och spänd och lite varmt och tackan har 40,3 i temp. Är detta juverinflammation?
Jag försökte ringa vet men fick inte tag i henne/han nu så jag tänkte försöka få ett bra svar här och försöka ringa vet igen snart. SK aförsöka gå ut och mjölka igen och se om det kan vara en propp som sitter kvar.

Tips, råd!?!?!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: stort juver (ena sidan)
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 13:05 »
Ja det är troligen juverinflammation. Hon har också lite feber
Värme och försök mjölka ur. Du behöver antibiotika typ Penovet så kontakta veterinär igen.
                                     MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

purelyplatonic

« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 13:17 »
Vet har varit här så nu är det penicillinkur som gäller pga juverinflammation.
VI fick tyvärr inte ur någon mjölk så vet trodde att den sidan var helt körd. Så förmodligen blir det att stödmata lammen lite :(

hustran

« Svar #3 skrivet: 17 apr-11 kl 13:23 »
Tråkigt. Har hon bara 2 lamm så kanske hon klarar dem senare när mjölken ökat.Lycka till.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 15:24 »
Tråkigt men misstänkte de  :'( ..Men ge inte upp du har ju kommit igång med pencillin och ungarna brukar kunna samsas om en spene ( om det nu bara är två) Men försök ändå att stödmata som du skriver. Lycka till  :)   MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

purelyplatonic

« Svar #5 skrivet: 24 apr-11 kl 20:44 »
NU är penicillinkuren slut och enligt vet så skulle hon vara smittfri efter penicillinkuren så vi har släppt ut henne till de andra och hon haltar inte längre. Hon är dock fortfarande väldigt stor på den "sjuka" sidan och juvret är hårt och jag får inte klämma och känna. Ska dte vara så? Vet trodde att den sidan var körd, vilket jag förstår men jag blir fortfarande orolig att hon ska bli dålig igen och att lammen ska smitta resten.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 apr-11 kl 08:20 »
Hej!
Jag är nyfiken på vad vet. menar när han säger att den är "körd". Att det inte blir nån mer mjölk eller att hon kommer få kallbrand?

Hoppas tackan mår bättre nu!

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #7 skrivet: 25 apr-11 kl 09:05 »
Hej!
Ja hoppas tackan mår bättre och att lammen kan dia ordentligt nu. De brukar kunna klara sig bra på bara en spene men ha koll ifall du behöver stödmata.
Vi har en tacka som vi bar fick ut mjölk ur ena spenen, hon har spenembrat, då hjälper det inte med pencelin eller något annat, de är då sår i spenkanalen från tidigare lamm som bitit hårt. Men hon fick aldrig feber utan mådde bra hela tiden.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

purelyplatonic

« Svar #8 skrivet: 25 apr-11 kl 12:33 »
Vet menade att den inte kommer att bli användbar för lammen, alltså att det inte blir någon mjölk på den sidan. Hon nämnde inte kallbrand, tack och lov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser