Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja fastighet utan mäklare  (läst 17944 gånger)

Huggorm

• Gäst
Sälja fastighet utan mäklare
« skrivet: 17 apr-11 kl 01:11 »
Skall eventuellt sälja av en mindre bit mark, och eftersom det handlar om mindre än 100.000kr så vill jag inte blanda in dyra mäklare. Men hur går det egentligen till?

Som jag förstått det är steg ett att skriva ett köpekontrakt. Sedan får säljaren ordna pengar, och när det är klart skriver vi ett köpebrev som ett kvitto på att affären är klar. Båda dessa skall lämnas in till inskrivningsmyndigheten, men skall man skicka in båda när affären är klar, eller var för sig så fort de är signerade? Och vem skickar in sitt exemplar, säljaren eller köparen? Skall man skicka in original eller kopia?
Och hur gör man med lagfarten, är det något man måste söka själv, eller kommer det automatiskt när köpebrevet är registrerat?

Jag tänkte använda dessa blanketter: http://www.ekonomiprogram.biz/fastighet.htm

louise

• Gäst
SV: Sälja fastighet utan mäklare
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 01:32 »
Man kan köpa all den där hjälpen för ca 5000 kr, kan det vara värt det?

Men jag minns inte om alla mäklare säljer den tjänsten, eller om det är såna där mäklare som har det enbart som affärsidé (fast pris, ingen procent på försäljningen) eller om det är bankerna som erbjuder det här.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 06:55 »
Om det är en del av en fastighet måste du nog ha in lantmäteriet också.

Jag har för mig att det är köparen som lämnar in pappren efter att köpet är genomfört och det är köparen som ska ha lagfarten.
snus? vad är priset på en pris?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-11 kl 07:01 »
Jag sålde mitt hus själv, och fick bra hjälp av banken med det praktiska.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 07:28 »
Problemet i denna affären lär inte vara själva köpet, utan avstyckningen. Vem ska betala lantmäteriet t.ex? Vem som helst kan göra det, men ni måste ju ha det klart för er. Och det måste ju göras först, så det finns en fastighetsbeteckning för köparen att söka lagfart på.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 apr-11 kl 10:35 »
Det är en lös bit mark, ingen avstyckning behövs alltså, det är redan en egen fastighet

Djinn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 10:42 »
Kolla med din bank, och andra. De hjälper till med sån´t, ibland utan kostnad, ibland mot ersättning.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 apr-11 kl 10:48 »
Men jag vill ju klara det själv, så svårt kan det inte vara

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 apr-11 kl 10:50 »
Det är en lös bit mark, ingen avstyckning behövs alltså, det är redan en egen fastighet

Jaha..då är det ju inga konstigheter. Om du vill ha en mall för köpekontraktet så finns det ju gott om på nätet, det är bara att googla.  Här är en , 

http://www.mallar.biz/privatekonomi/fastigheter/mall-kopekontrakt-fastighet/

Edit:  Såg nu att du redan hade koll på köpekontrakt. Köpren söker lagfart, det är köparen som står för såna kostnader, det är ju i hans intresse att det blir gjort.
« Senast ändrad: 17 apr-11 kl 10:53 av Existens? »

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 apr-11 kl 11:01 »
När kan köparen söka lagfart? Som jag förstår det måste den finnas för att köparen skall få ett eventuellt lån, så det måste ju vara efter att köpekontraktet skrivits då, men före betalning och köpebrevet skrivs

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 apr-11 kl 11:09 »
Ja, det är ju den som har lagfart som kan göra inteckningar och söka lån. Så man brukar ju lägga handpenning då när ni skriver kontraktet, men det är ju frivilligt från din sida om du vill kräva det, sen skriver man in att tillträdet sker när resten av betalningen lagts. Då har köparen lagfarten och kan söka lån, men får först tillträde när det är betalt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 apr-11 kl 11:10 »
Perfekt, då tror jag att jag har allt klart för mig  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 apr-11 kl 11:12 »
Perfekt, då tror jag att jag har allt klart för mig  :)

Du får skilja på köpekontrakt som skrivs tidigt, och köpebrevet som skrivs vid tillträdet.

De flesta säljare och köpare väljer att mötas på banken för det formella avslutet av affären. Oftast väljer köparen den bank som han eller hon tagit bostadslån i. Men det går lika bra med säljarens bank. På banken gås kontraktet igenom än en gång för att kontrollera att allt är i ordning. Om kommunen har förköpsrätt ska också en skrivelse från kommunen om att denne avsäger sig förköpsrätten finnas på plats. Sedan ska köpeskillingen föras över till säljarens konto. När så skett skrivs själva köpebrevet, kvittot på att köparen fullgjort sina plikter. Nycklar och samtliga dokument som tillhör fastigheten ska lämnas till den nya ägaren

Vurre

« Svar #13 skrivet: 17 apr-11 kl 11:22 »
När kan köparen söka lagfart? Som jag förstår det måste den finnas för att köparen skall få ett eventuellt lån, så det måste ju vara efter att köpekontraktet skrivits då, men före betalning och köpebrevet skrivs

Lagfarten kommer efter köpet och den har  banken inget att göra med, det är inskrivningsmyndigheten. Först köper man, sen får man en lagfart på att man äger det. Eventuella lån kommer alltså för lagfarten.
snus? vad är priset på en pris?

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 apr-11 kl 11:33 »
Lagfarten kommer efter köpet och den har  banken inget att göra med, det är inskrivningsmyndigheten. Först köper man, sen får man en lagfart på att man äger det. Eventuella lån kommer alltså för lagfarten.

Det beror ju på. Om köparen måste inteckna fastigheten för att få lån, så måste han ha lagfart. Endast den som har lagfart kan inteckna.

Vem kan ansöka om inteckning?
Ansökan om inteckning kan göras av den ägare till fastigheten som senast har sökt lagfart.

Inteckning kan inte fastställas förrän lagfart har beviljats. Man kan ansöka om inteckning och lagfart samtidigt.

En fastighetsägare som har överlåtit fastigheten vidare förlorar omedelbart rätten att ansöka om inteckning, även om den nya ägaren ännu inte har sökt lagfart. Överlåtaren kan inte ansöka om inteckning fastän överlåtelsen skulle vara villkorlig, som exempelvis när överföringen av äganderätten är bunden till betalningen av den slutliga köpeskillingen. Om överlåtelsen är villkorlig och lagfart därför inte kan beviljas genast, kan den nya ägaren ansöka om inteckning, men ansökan lämnas vilande tillsammans med ansökan om lagfart. Inteckningen kan dock i detta fall fastställas med överlåtarens samtycke redan innan lagfart har beviljats.

trädman

« Svar #15 skrivet: 17 apr-11 kl 23:38 »
Den bank jag har haft att göra med har snällt betalat ut pengarna långt innan det funnits någon lagfart eller lagakraftvunnen fastighetsreglering. Däremot har de velat haft ett underskrivet skuldebrev och en underskriven begäran om att ta ut pant i fastigheten.

Är det en hel fastighet med egen beteckning är det bara att skriva ett köpeavtal/köpebrev. Du behöver egentligen inte skriva både köpeavtal och köpebrev utan kan skriva allt i ettköpebrev när du får betalt.

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #16 skrivet: 18 apr-11 kl 00:54 »
Du kan mycket väl sälja själv, Huggormen. Det som är viktigt är att formkraven är uppfyllda, vilket de är om du använder ett kontrakt från t ex bokhandeln.

I ditt fall tycker jag att det borde räcka med ett kontrakt med omedelbart tillträde. Om köparen behöver låna på fastigheten för att kunna betala skriver du med att du tillåter inteckning i kontraktet, eftersom du fortfarande är lagfaren ägare när pantbreven tas ut. Se till att du får med att det är på köparens bekostnad. Den kommunala förköpsrätten är borttagen, så det behöver du inte bry dig om. Däremot har du en upplysningsskyldighet om allt du känner till om fastigheten, men om det bara rör sig om mark så kan det väl inte vara så mycket? Det är annars viktigt att få med sånt i kontraktet när man beskriver objektet. Skriv också att köparen haft tillfälle att undersöka fastigheten, så bollar du över en del ansvar på motparten.

Du ska också ha med när risken övergår från säljare till köpare. Det kan ju bli skogsbrand, även om det inte finns några hus! Eventuella servitut ska stå med, och om det finns några pantbrev och i så fall till vilka belopp. Dessa följer fastigheten. Finns det inte så skriver du det. Tillträde kan mycket väl ske innan betalning skett. I kontraktet ska framgå när och hur betalning ska ske. Görs inte det kan du kräva skadestånd av köparen för dröjsmålet. Skriv även med självklarheter, eftersom det bara är vad som står i kontraktet som gäller. Inget muntligt har något värde hur mycket ni än kommer överens.

Sen är frågan vem din köpare är? Kanske den kan sånt här och vet hur det ska vara? Annars är det lämpligt att du informerar om att pantbreven kostar 2% och lagfarten 1,5%, båda plus expeditionsavgift såklart. Tror det är 375 kr per pantbrev och 825 kr för lagfarten. Kolla gärna, är lite osäker på beloppen. Du har i och för sig inte med det att göra, men om det kommer som en överaskning för köparen och den inte har de pengarna så kan du åka på att betala lagfarten. Visserligen kan du kräva köparen på de pengarna sen, men hur kul är det?

Det är sen köparens sak att söka lagfart. Det ska göras inom tre månader, annars blir det extra kostnader. Ett tips kan vara att du kollar upp köparen lite innan. Brukar den sköta sina affärer eller är den stammis hos kronofogden? Sånt är bra att veta så man inte hamnar sist i en lång kö av fordringsägare om något spårar ur. Finns det tveksamheter så kan du villkora kontraktet på lämpligt sätt, vilket blir ett hinder för lagfart tills dess att villkoren är uppfyllda. Har köparen hunnit få lagfart blir allt mycket krångligare.

Det här klarar du själv att skriva, men du kan be någon kunnig läsa igenom resultatet innan ni skriver på. Det borde inte kosta något, tycker jag. Men det är jag, det....

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 apr-11 kl 10:10 »
Tack för goda råd  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser