Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dela rastgård med kaniner?  (läst 11092 gånger)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Dela rastgård med kaniner?
« Svar #20 skrivet: 20 dec-04 kl 16:40 »
Då vi för ca. 5 år sedan slaktade de ungkaniner som varit uthyrda över sommaren upptäckte vi en prickig lever. Jag kontaktade SVA som gav oss rådet att kolla alla våra kaniner och slakta de som visade några symtom =  stor buk och ev. avmagring eftersom det inte får att bota med medicin. Är levern skadad så är den. De som ev. visade tarmsymtom kunde däremot medicineras och hela anläggningen skulle saneras.
Vi gjorde som de sa och sanerade + kollade alla, men ingen visade några symtom alls och vi har sedan dess inte sett en enda prick i någon kaninlever så jag litar på dem.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 20 dec-04 kl 22:19 »
 Precis som jag skrev så får man lov att slakta ut dom som inte repar sig......
 Men då har alltså även olika veterinärer på SVA olika åsikter, mycket förvirrande...... Personen vi lyssnade på föreläsning med pratade mest om att hålla smittrycket nere..... Inget om saneringar av gården. Jo, det går att sanera kaningården med blåslampa osv, men själva kaninerna är det värre att kunna sanera..... Utan att avliva dom först då....
 Tarmcoccidiosen är dessutom mycket mera livshotande för en kanin än vad levercoccidiosen är.....
 Jag har haft någon med prickar förr, men inte på senare år, utan någon sanering, hmm, vad kan det bero på.... Har mina ungdjur i flyttbara betesburar=mindre smittryck är vad jag tror.
                      Mvh
                   Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #22 skrivet: 21 dec-04 kl 07:38 »
Ja då kan vi bara konstatera att det är som med så mycket annat. Vilket svar man får beror på vem man frågar, vilken bok man läser o.s.v. så man måste till slut prova den tes man tror mest på för att få erfarenhet och kunna bilda sig en egen uppfattning.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
bondmorawannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser