Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vita små maskar ej maggot i kompost  (läst 9386 gånger)

Sågaren

• Medelpad
vita små maskar ej maggot i kompost
« skrivet: 16 apr-11 kl 16:59 »
Nu till våren har jag fått små vita maskar som är ca 1-2mm långa i komposten det verkar inte vara vanliga maggots då dessa brukar vara mycket större så vad kan det vara? och vad ska man göra åt dom det är lite äckligt då dom är flera tusen stycken
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

fauve

• Gäst
SV: vita små maskar ej maggot i kompost
« Svar #1 skrivet: 16 apr-11 kl 17:38 »
Det lär ju vara små fluglarver av någon sort misstänker jag. Förmodligen nån typ av småflugor.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-11 kl 18:09 »
Dom gör väl nytta där i komposten på nått sätt eller? ::) Mindre kul såklart om det är färdig kompost som ska användas förstås. :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

mymlan65

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-11 kl 22:33 »
Det är inte vanliga "fruktflugelarver" helt enkelt?
Har själv odlat dem lite ibland till tropiska finkar i häckfas och till pilgiftsgrodor... (lite skumt, jag vet...)
I så fall funkar det nog hyfsat bara att hålla locket öppet så mycket du kan och "rota upp" larverna emellanåt, så hjälper nog småfåglarna till att reducera dem nu på våren...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 20:05 »
Hej!
Troligen någon nematodart. Helt ofarligt. Brukar odlas av akvarister till yngelmat.
MVH
Jan

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 17 apr-11 kl 20:22 »
Verkar lite oklart vad det är, men det brukar vara fluglarver när man får vita "maskar" i komposten, så jag utgår från det här, även för att det är där jag har något att komma med. (Dock brukar de vara större när de syns i min kompost. Fruktflugor brukar jag bara få inomhus, när jag slarvat med komposthinken. Kommer inte ihåg hur stora de larverna är, men de är förstås mindre än vanliga fluglarver.)

Det händer inte så ofta för mig att jag får fluglarver i komposten, men av okänd anledning händer det ibland på våren. Kanske för att min kompost stannar upp på vintern och de vanliga (troligen mer effektiva) kompostarbetarna inte vaknat till ordentligt ännu. Det är ännu för kallt i komposten, men den värms upp i ytan och så kommer flugorna. En teori i alla fall. Det kan hjälpa att pudra aska över dem har jag märkt.

Och sen som vanligt hålla en bra balans. Viktigast: lagom fuktigt, lagom luftigt och inte särskilt mycket ljus. Dessutom gärna lagom näringsrikt (kol-kväve).

Dessutom tycker jag det brukar gå över av sig självt efter ett tag.
« Senast ändrad: 17 apr-11 kl 20:26 av Anders Skarlind »

Glasbrukstorpet

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 16:31 »
Jag har sett såna i min trädgård också, och då tänkt att det är "daggmask-ungar"! Dom ser precis ut som vanliga daggmaskar, bara mycket mindre. Daggmaskar måste väl också ha varit små någon gång?  :D
"Theres a crack in everything, thats were the life gets in"

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare
addebadde, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser