Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammanlagd foderåtgång  (läst 8502 gånger)

Djinn

• Gäst
SV: Sammanlagd foderåtgång
« Svar #20 skrivet: 16 apr-11 kl 21:53 »
Och norrländska "russin"... Varit på föreläsningar med Eldrimner "hör" jag!  ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 apr-11 kl 22:43 »
Det här är en intressant diskussion, men den blir trist när man medvetet missförstår vad jag skriver. Jag har aldrig förespråkat fri tillgång till foder, men hävdar att det kan krävas när temperaturen kryper ner till extrema köldgrader. Det gör inte att man hamnar i närheten av 4000 kr per gris. Ett fyrakronors Krav-foder ger ca 2600 kr per gris och ett 2,50-kronorsfoder ger kring 1625 kr per gris. Räkna sedan glatt på en gris i veckan och direktförsäljning till konsument på 600 kr/kg på lufttorkade produkter och förträng ALLA andra kostnader så har du en ganska smaklig intäkt. Dvs 91 022 kr/månaden minus foderkostnaden. Det säger inte mycket, men åtminstone att det inte är foderkostnaden som är avgörande. I övrigt tror jag att Djinn har alldeles rätt. Förutom att han glömde att göra "confit" till osten på pressresterna och därmed dubbla intäkterna.

Lycka till..  Jag tror nog dock att kalkylen är en aning naiv. Förädlingsgraden är ju naturligtvis fantastisk, men frågan är ju om det verkligen finns den efterfrågan på 600 kr/kg-produkter? 150 kg i månaden är ju faktiskt 5 kg per dag, och det är ju inte direkt så att man köper kilovis av mat som kostar 600 kr/kg.
Framförallt så tror jag att för att man ska lyckas bli av med de mängderna konstant, året runt, så ska man koncentrera sig på det man kan bra, dvs tillverkningen och försäljningen. Själva grisen är ju en marginell kostnad i så fall, så varför kludda med en egen uppfödning? Då är det ju bättre att någon annan får koncentrera sig på att ta fram grisarna och du sysslar med förädlingen.
Det är alltid en stor risk att det inte blir nån reda av nåt av det när man splittrar upp sig. Ska du lyckas med grisar, så kräver dom en del, det är inga djur man sköter med vänsterhanden och i synnerhet om man har suggor som ska grisa.
Ett alternativ vore att du köper in 25-kilos kultingar, då klarar dom sig något bättre själva medan du är ute och säljer. Och du kan enkelt styra hur många du vill köpa in, dödligheten från 25 kilo fram till slakt är väldigt liten, man kan nästan räkna med att 98% går fram till slakt, om inget speciellt händer.
  Annars finns alltid risken att en sugga ska grisa, du står på nåt torg och något går fel, så du mister kullen, då blir det lång tomgång till nästa. Problemen blir nästan än större om man bara har en eller några få suggor, då blir en mist eller dålig kull en otroligt stor % av ens produktion. Har man 10 suggor så finns ju alltid chansen att nån annan går in och lyckas bättre. Men har du så många suggor, så får du ju långt fler grisar än vad du kan förädla/sälja till bra priser.
Hur går planerna i det fallet?
« Senast ändrad: 17 apr-11 kl 07:12 av Existens? »

Kristofer

« Svar #22 skrivet: 17 apr-11 kl 10:09 »
Det där är inte min kalkyl, det är ett exempel. Den verkliga kalkylen är betydligt mer komplex. Jag tänker inte bara göra lufttorkat utan även emulsionskorv och färskkorv. Jag tänker inte bara ägna mig åt chark utan även hålla kurser och skriva texter. Jag kommer inte bara att sälja direkt till kund utan även till grossister, återförsäljare och restauranger. Jag kommer också att göra legochark på andras kött.

"Varför kludda med egen uppfödning?" Det är enda sättet för mig att ha full kontroll över kvaliteten på råvarorna. Det är heller inte lätt att på annat sätt få tag på Lindersödskött i tillräcklig mängd. Och eftersom kompromisslös kvalitet och total transparens ska vara grunden för varumärket så är det "från kulting till korv" som gäller. Eller snarare "från gröpe till korv". Jag kan komplementera med med andras kött om något går åt skogen. Vilket det naturligtvis kommer att göra ibland.

Det är naturligtvis många faktorer som spelar in i huruvida man lyckas eller inte med sin produktion och affärsidé. Min plan har många andra framgångsfaktorer medräknade, inte minst läge, marknadsföring och, framför allt, kontakter.

Och ja, det finns ett oändligt stort behov av lufttorkade produkter för 600 kr/kg.

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 17 apr-11 kl 12:36 »
Sitter faktiskt och tuggar på en lufttorkad ölkorv från linderödare - mycket god! Ett tips är att låta linderödsgrisen bli 11-12 månader innan den slaktas. Två anledningar: 1. Tillväxtkurvan är enligt genbanksstatistik på ca 150 slaktade linderödsgrisar rätt jämn upp till denna ålder. 2. Jag och alla som jag pratat med som gör eller har gjort förädlade produkter av linderödskött/fläsk är helt överens om att de blir mycket bättre av lite äldre grisar.

Sen tycker jag du resonerar långsiktigt helt rätt, i att föda upp dem själv och se till att kvalitén blir den rätta. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: Då är det viktigare att ge ett foder som ger bra smak på köttet och en viss fasthet i fläsket, än den marginella skillnaden i vad fodret kostar.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser