Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammanlagd foderåtgång  (läst 8504 gånger)

Kristofer

Sammanlagd foderåtgång
« skrivet: 12 apr-11 kl 18:05 »
Jag försöker göra en grov kalkyl att visa för banken. Hur mycket av ett helfoder baserat på spannmål med tillsatt koncentrat ska man räkna med går åt under ett Linderödssvins första sex månader?

Existens?

• Gäst
SV: Sammanlagd foderåtgång
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 07:32 »
På 6 månader blir dom ju inte särskilt stora, och i början går det ju inte åt mycket. Säg 1,5 kg per dag i snitt första 4 månaderna och sen 2 kg/dag månad 4-6, så har du 300 kg där. Men då tror jag inte dom är uppe i mycket mer än 80 kg levande vikt. Så 400 kg för att få fram fullstora, skulle jag, grovt, räkna.

Min rådgivare sa alltid, om vanliga utegrisar, att man skulle klara sig på 400 kg per slaktsvin, inklusive suggans mat. Det blir alltså en ekvation som tar hänsyn till hur många ungar per sugga man får fram. Så levererade man 100 slaktsvin skulle foderåtgången för hela besättningen vara 40 ton.  Men det där klarade vi aldrig att komma ner i, utan foderåtgången per slaktsvin låg närmare 600 kg.

Kristofer

« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 14:16 »
Nu räknade jag med 2 kg i snitt under de första 100 dagarna och 3 kg i snitt de påföljande 150 dagarna efter att ha sett en kurva i någon rapport. Det blir ju 650 kg fram till slakt, lite mer än din uppskattning. Men jag vill ha mina lite stora, så det får gå. Åtminstone i en sorgkalkyl.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 15:41 »
Så här i efterhand så kan jag konstatera att mina alldeles säkert har dragit i sig 600 kg, och då har dom ändå ständigt varit för små. Så räkna du med det, blir det bättre så är det ju bara bra, och du kanske slipper den tråkiga överraskningen som jag fick och som ledde till att jag tvingades lägga ner.

Jesspett

• Småland
    • Daje Gård
« Svar #4 skrivet: 14 apr-11 kl 14:42 »
Vi försöker också sitta och räkna lite på hur många kilo mat som ett linderödssvin äter per dag/per på. Det varierar väl som sagt beroende på vuxna och kultingar men har någon ett ungefärligt hum?

Vi har hittat allt mellan 3 kg per dag och 12 kg per dag, kan någon hjälpa till med att krympa det spannet till en lite mer exakt beräkning vore det guld!

Tack på förhand!

/Jess
Kärlek och Respekt

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-11 kl 14:52 »
En vuxen vanlig gris får aldrig mer än 3 kg foder, alltså helfoder då, med det som behövs. En Linderödare ska ju knappast behöva mer.

Kristofer

« Svar #6 skrivet: 14 apr-11 kl 20:51 »
Av Stabon lärde jag mig i vintras att det bör vara fri tillgång på foder även för vuxna grisar om kylan blir sträng. Jag är övertygad om att det är rätt, och att fodergivan kan bli uppemot 8-9 kilo om det blir neremot -25 grader. För utegrisar. Som har obegränsad tillgång till torr halm i sitt skydd.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 apr-11 kl 21:33 »
Ska man hålla grisar på ett sånt sätt så de kräver obegränsad tillgång till både halm och foder, kan man ju glömma allt vad kalkyler heter. Då är det ren hobby.
Det finns tabeller för hur mycket extra energi en gris kräver vid olika temperaturer.

Kristofer

« Svar #8 skrivet: 15 apr-11 kl 15:35 »
Och vad säger tabellen att grisen ska ha vid -27?
Och på påståendet att det är ren hobby (jag antar att du menar att det inte är kommersiellt gångbart), så svarar jag att det beror på hur du förädlar köttet.

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 apr-11 kl 17:23 »
Jag tror du måste prova dig fram med foder så du får ett linderödskött/fläsk som passar dig för din vidare förädling. Jag tror också på att gå hela vägen själv, förbi alla mellanhänder som ska göra sig en hacka. Lite foder mer eller mindre borde det inte hänga på, om du kan tillverka en kvalitetsprodukt och marknadsföra och sälja den själv.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 apr-11 kl 19:00 »
Har man en foderkostnad på 4000 kr per gris, vilket det enkelt blir om man håller dom på ett sådant sätt att man måste ge dom fri tillgång på foder, så spelar det ingen roll hur man förädlar köttet, nån lönsamhet att leva på får man inte ändå. Att man kan sälja 10 grisar per år riktigt dyrt tvivlar jag inte på, men det är ju inget man betalar en gård med.

Man måste hålla grisarna på ett sånt sätt så man kan ha kontroll över foderåtgången.

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 apr-11 kl 19:04 »
Jag tror du måste prova dig fram med foder så du får ett linderödskött/fläsk som passar dig för din vidare förädling. Jag tror också på att gå hela vägen själv, förbi alla mellanhänder som ska göra sig en hacka. Lite foder mer eller mindre borde det inte hänga på, om du kan tillverka en kvalitetsprodukt och marknadsföra och sälja den själv.

Att gå förbi alla mellanhänder som vill ha pengar, låter enkelt. Men hur gör man det i praktiken om man vill sälja vitt? Bygger ett slakteri/styck/charkuteri för 1 miljon?

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 apr-11 kl 22:55 »
Jag tror inte heller att man kan göra det i så stor skala att man kan "leva på det". Däremot tror jag på att förädla produkten så långt möjligt om man ska få ekonomi i det. Vad jag förstått från tidigare inlägg så tänker Kristofer göra lufttorkade produkter?

Bästa ekonomin får man nog om man inte har fler grisar än att man kan använda kött/fläsk/korv i hushållet i stället för att köpa dyrt i affären. Att föda upp och sälja slaktsvin för 20-30 kr kilot med vinst tror jag i praktiken är omöjligt, även om det går med vinst på pappret. Möjligen i mycket stor skala så man får ner de fasta kostnaderna per gris till ett minimum.
« Senast ändrad: 15 apr-11 kl 23:11 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 15 apr-11 kl 23:00 »
Ska man hålla grisar på ett sånt sätt så de kräver obegränsad tillgång till både halm och foder, kan man ju glömma allt vad kalkyler heter. Då är det ren hobby.
Det finns tabeller för hur mycket extra energi en gris kräver vid olika temperaturer.

Existens?
Var hittar du dom tabellerna? Tack
Vet du om någon egentillverkad foderblandning av olika inhemska sädesslag  som man kan använda. Bor själv där det är ordentligt kallt på vintern och har linderödare som utegångsdjur med grishus med halmströbädd. Om vintern då det är tjäle i backen finns inget foder att hämta utomhus. Fodret ska ge energi för att klara kylan.
Getarn
Livsglädje

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 apr-11 kl 09:58 »
Bästa ekonomin får man nog om man inte har fler grisar än att man kan använda kött/fläsk/korv i hushållet i stället för att köpa dyrt i affären. Att föda upp och sälja slaktsvin för 20-30 kr kilot med vinst tror jag i praktiken är omöjligt, även om det går med vinst på pappret. Möjligen i mycket stor skala så man får ner de fasta kostnaderna per gris till ett minimum.

Problemet är att man lätt hamnar i ett moment 22. Det antal grisar du klarar att ta fram och slakta/förädla per vecka blir inte tillräckligt många för att det ska ge en ersättning motsvarande arbetsinsatsen. 4-5 grisar i veckan är ungefär vad man maximalt uthålligt klarar att ta fram på en person, och då räknar jag allt (dom ska ju säljas också ) samtidigt som man sköter gården. De levande djuren ska ju också skötas, sorteras osv..
Och 4-5 grisar i veckan ger inte tillräckligt för att betala både en lön och en gård. Det finns en övre gräns för hur många man kan sälja till riktigt höga priser.
Så vill man då utnyttja eventuella stordriftsfördelar ( vilka det nu är, jag har inte hittat några speciiella ) så blir det att man måste ha fram 10-15 grisar i veckan, och då klarar man inte det själv, utan måste anställa..sen är bollen i rullning...

Tro mig, jag har legat sömnlös i 6 år nu och försökt hitta en lösning, och när jag insåg det moment 22 som jag nyss beskrev, så var det slutgiltigt framräknat att det var dags att lägga ner.  300 000 av skogspengar har jag lagt in i grisarna under åren, nu är det slut.

Existens?
Var hittar du dom tabellerna? Tack

Jag ska leta vidare, den är inte helt lätt att hitta, men jag vill minnas att det var 1 Mj extra per 5 grader under 10+.

Det är ju energi som behövs när det är kallt. Havre är energirikt. (spannmål överlag )

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 apr-11 kl 11:00 »
Primärproduktion i liten skala är bara lönsam om man äter upp produkterna själv.

Djinn

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 apr-11 kl 11:14 »
Primärproduktion i liten skala är bara lönsam om man äter upp produkterna själv.

Fel. Allt går att sälja med mördande reklam. Kan ett företag pressa vinbär, söta saften med honung och sälja drycken för 30 kr flaskan (2 dl) med god förtjänst och stor framgång kan en företagsam människa sälja torkad gris för många hundra kr/kg.

MarknadsföringKontakterMarknadsföringKontakterMarknadsföringKontakterMarknadsföring

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 apr-11 kl 11:35 »
Referenser?

Honung är möjligt att producera för avsalu i liten skala utan att behöva lägga in skogspengar. Det beror på låga kostnader, vilket i sin tur beror på enkla regler.

Djinn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 apr-11 kl 11:37 »
Referenser?

När var du i en saluhall i en större stad senast?

Kristofer

« Svar #19 skrivet: 16 apr-11 kl 20:31 »
Det här är en intressant diskussion, men den blir trist när man medvetet missförstår vad jag skriver. Jag har aldrig förespråkat fri tillgång till foder, men hävdar att det kan krävas när temperaturen kryper ner till extrema köldgrader. Det gör inte att man hamnar i närheten av 4000 kr per gris. Ett fyrakronors Krav-foder ger ca 2600 kr per gris och ett 2,50-kronorsfoder ger kring 1625 kr per gris. Räkna sedan glatt på en gris i veckan och direktförsäljning till konsument på 600 kr/kg på lufttorkade produkter och förträng ALLA andra kostnader så har du en ganska smaklig intäkt. Dvs 91 022 kr/månaden minus foderkostnaden. Det säger inte mycket, men åtminstone att det inte är foderkostnaden som är avgörande. I övrigt tror jag att Djinn har alldeles rätt. Förutom att han glömde att göra "confit" till osten på pressresterna och därmed dubbla intäkterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser