Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandskaniner, "fint" med genbank?  (läst 2571 gånger)

fjällan

• Östergötland
Gotlandskaniner, "fint" med genbank?
« skrivet: 20 jan-06 kl 10:47 »
hej jag tycker det är bra förstås med genbank, att bevara en ras,men jag menar att alla inte behöver ha det, föder jag upp slakt kaniner och även säljer så blir ju mitt kött billigare men smaken är ju densamma. visst lite kluven är jag, jag kan ju tjäna mer på genbank men märka ungar osv näe,det är precis som det har blivit lite "fint" att ha genbank,förstå mig rätt och rätta mig om jag har fel mvh fjällan

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:gotlandskaniner ungar
« Svar #1 skrivet: 20 jan-06 kl 12:50 »
Hej fjällan!

Jag har nog kommit andra vägen som du:

Självförsörjande med kaninkött och det som blir över.. säljes eller bytes också. Men en gotlandskanin med märkning som jag sälja levande hjälpa jo förhoppningsvis att bevara rasen OCH ger mera intäkter än slaktpriset.  Plus att du har en större 'kundkrets'.

Och det med märkning gör vi med hela kullen när den är 9 veckor.. det tar kanske två, tre minuter per kanin? Pappersarbete (årsrapport ochintyg för ungarna som säljes levande) är nog inte så mycket jobb och värd mödan.

Men det är bara min personliga åsikt.. och jag tycker alltid att det är synd att ser duktiga gotlandshonor nånstans som jag inte kan använda för rasbevarande/köttproduktion pga av saknande intyg. Den reflexen förstår du som håller på med uppfödningen säkert :-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 20 jan-06 kl 13:50 »
Min "personlga åsikt" är att om man brinner för bevarande av en ras så skulle man göra det idéellt och ta betalt för vad djuret är värt. (hur man nu än värderar sånt) Värde borde ligga i omsorgen, inte i ett papper. Jag vet flera som gott på att köpa genbanksdjur med riktigt dåligt alvelsvärde, trots genbank.

Nu sticker jag ut hakan lite. Men lantraserna KOM TILL utan genbanker. Borde dom inte kunna bevaras utan också? Och jag undrar, egentligen.....om inte genbankstänkandet påverkar avelsmaterialet åt endera riktningen förr eller senare.

Men, pratar vi om hushållskaniner bara så spelar det ju ingen roll. Genbankspapper smakar.....hm....ja......papper  ;D Om huvudtanken med ens kaniner är egen mat, så smakar kaninen bättre om man köper   eller tar emot friska, hyfsat stora kaniner med bra modersinstinkter. Och lägger pengarna på bra foder istället.

Tanken med genbank är jättebra! Men metod och prissättning......nä, där krävs kunnande, självinsikt och nytänkande.

*duckar och springer*

Januschka

• Västmanland
Re:gotlandskaniner med eller utan intyg?
« Svar #3 skrivet: 20 jan-06 kl 15:37 »
Hej Gruff!

nää, jag springer nog inte efter dig .. för den anledningen i alla fall ;-)

har också träffad på genabnkskaniner med inavelsvärden som verkar.. helt orimligt.. men det är upp till var och en. Kanske hellre inavel niom några få duktiga linjer än utval av föräldrardjur efter färg??

Som du så riktig påpekar har vi lantraser tack vare .. just inavel på några gårdar som kanske byte djur.. eller så är det friska och produktiva djur efter generationer av mamma-son/pappa-dotter-parningar. Och nu kallas det t.ex. gotlandskanin eller svensk anka osv.

Men jag håller fast vid att mina levande gotlänningar kostar mera än bara köttpris.. Att sätter pris efter nedlagd arbete skulle nog göra de för dyra ;-) Men folk ska int e får tag i kaniner för 'en symbolisk summa' eller en hundrig av mig.

Januschka

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 20 jan-06 kl 17:46 »
Och inte slänger du stekpannan efter mig heller?  ;D

Skönt att du såg vad jag menade. Många springer sig blinda efter genbanker, men bara för att man hittat en så är inte genbanken i sig någon "garanti". Garantin står den självmedvetne uppfödaren för. Att djuret, med eller utan papper är vad som lovas. Alltså förrutom rasen, aspekter som hälsa, fertilitet, köttansätting, päls, psyke o.s.v.

Sen är det upp för var och en vad man sätter för pris på sitt arbete. Du och många andra lägger ofta ner mkt. arbete och pengar på sin uppfödning. Men att enbart (säger inte att du eller någon annan gör det men det förekommer) sätta pris efter förekomsten av genbankspapper, känner jag är fel.

Det får inte bli så att det går prestige eller snobbism i genbankerna. För då har man gått ganska långt ifrån grundtanken. Att bevara någonting värdefullt.
« Senast ändrad: 20 jan-06 kl 17:49 av Gruff »

Januschka

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-06 kl 23:48 »
*skrattar*

nej, stekpannan kastar jag inte heller.. den går ju sönder och vari ska jag sedan steka mina kaninlår? ;-) kanske kommer du med några potatis till sedan diskuterar vi saken vidare vid köksbordet...

Ett sista ord dock här angående saken innan vi blir förvisade till ett diskussionsforum:
Gärna tar jag mera pengar för en kanin med intyg ;-) och hoppas på att köparen känner känner att det är något speciellt med det .. och tänker sig för innan affären blir av. Dessutom erbjuder jag att jag tar tillbaka kaninen.. så det slipper blir ett vandringspokal.  Med öronmärkning ser jag alltid att det är en kanin från min uppfödning.

Januschka

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser