Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ska juvret kännas? BILDER  (läst 7815 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
hur ska juvret kännas? BILDER
« skrivet: 11 apr-11 kl 21:00 »
Har länge trott att min get inte blivit dräktig. Men nu har jag ändrat mig. För några dagar sedan så såg jag att hon har blitt rödare och mer svullen där bak. I dag kände jag på hennes juver och de har blivit större , tror jag. Jag vet igentligen inte hur de ska kännas.  Förut har jag liksom bara kännt en spena här och där. Nu har det blivit en liten "svullnad" eller som en "påse" där spenarna sitter. Stor som en hand ungefär. Kanske ska tillägga att jag har dvärggetter. Hennes mage är inte speciellt stor och jag känner inga sparkar eller andra rörelser. Tycker dock att hennas mage är lite mer hängade än vanligt.

Kan det vara dax för killingar??
« Senast ändrad: 14 apr-11 kl 22:24 av supersnällasilversara »
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: hur ska juvret kännas?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 12:58 »
Ja, troligen inom ett par månader eller så ...  Man brukar kunna ana ett ökat bukomfång vid ungefär halva tiden.  148 dygn delat med 2, och omräknat till veckor och månader ...   ??? :P  Och så UNGEFÄR ...   :P 8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 15:30 »
Jaha, så exakt alltså!  :P
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 12 apr-11 kl 19:00 »
Jaa ...  om Du inte har betäckningsdatum ... :P

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 12 apr-11 kl 21:50 »
Han vill men får inte tycks det som.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 23:15 »
Om hon är med barn, vill hon nog inte.  Se bara upp så han inte förväxlar födslolukten med brunstlukt!  Mer än en bock har tagit fel ...

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 apr-11 kl 08:29 »
I dag kände jag på hennes juver och de har blivit större , tror jag. Jag vet igentligen inte hur de ska kännas.  Förut har jag liksom bara kännt en spena här och där.

"En spena här och där"  :) ? Jaha, var då och hur många spenar känner du?

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 14 apr-11 kl 16:12 »
"En spena här och där"  :) ? Jaha, var då och hur många spenar känner du?

Jaha, här sätts mina kunskaper på prov. Förut har det kännts som om dom kommer ut under magen på en platt kropp!!?? ???
Nu har det blitt mer som en ko. en påse eller som ett bröst med typ 4? spenor på?
Herregud hur låter denna kommentaren...  :-[

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 apr-11 kl 16:51 »
 ;D Något kunskapsprov behövs väl inte??? Du har ju geten och kan kolla på henne! Din kommentar låter helt OK - och rolig  :D. Men ta med något gott till geten och gå ut och känn efter hur många spenar du hittar som sitter på juvret (påsen) och låt oss veta. Väntar med stigande spänning.

Glada hälsningar!
Sussilo

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 14 apr-11 kl 17:16 »
Har varit ute och studerat geten. Hon gillar inte att man håller i henne men hon lugnade sig ganska snabbt och stod snällt.
Hon hade 4 spenar!
en liten och en stor på vardera sida. De stora spenarna var ungefär som mitt lillfinger/pekfinger men de små var betydligt mindre och inte alls lika mjuka.
Det satt en fästing på den ena spenan oxå >:(
Ska få lite hjälp av gubben så att jag kan plocka väck otäckingen.

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 apr-11 kl 17:25 »
Hur små är de två mindre spenarna? Sitter de placerade som utväxter på de större spenarna eller tydligt avgränsade med "en egen plats" på juvret? Hur gammal är geten och har hon haft killingar tidigare?

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 14 apr-11 kl 17:56 »
De satt ju väldigt nära varandra. Fast jag tänkte mig att det var 4 separata. Nu blir jag lite tveksam. Måste nog ut och titta en gång till.
Hur många ska det vara då?
Geten är född i maj -10 och har alltså inte haft några killingar tidigare.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 14 apr-11 kl 18:09 »
Ska och ska ...  Om nu just hon visar sig ha 14 spenar, så är hon väl Din gullunge ändå?  Men nu börjar jag också bli duktigt nyfiken på hur Dina getter ser ut!  Kan Du lägga ut lite informativa bilder åt oss, tror Du?

Och se för allt i världen till att bli av med otäckingen innan den spyr upp något smittsamt elände!  :o

slainte

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 14 apr-11 kl 18:29 »
Mina getter har i regel bara 2 spenar, något annat har jag inte sett tidigare. Vill gärna se foto på det hela...
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 14 apr-11 kl 18:35 »
Det förekommer diverse variationer, jag har sett både obetydliga små vårtor och verkligt besvärande "kvistar" på mjölkgivande spene.  De flesta är ärftliga.  Så nu väntar vi ivrigt på resultaten av Saras ansträngningar med kamera och dator!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 14 apr-11 kl 18:48 »
Det ärgeten som heter Sara :D

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 14 apr-11 kl 18:55 »
Aha, men det är Ditt nick!!!  :D

Har Du kamera?  Vädret är fint idag, det  borde gå att plåta både det ena och det andra ...

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 apr-11 kl 19:26 »
Två spenar är det normala på en get, annat är att betrakta som missbildningar och kan ställa till problem när killingarna kommer. Vi är nog fler som vill se bilder på getens juver.  Det är ljust på kvällarna, så ut och plåta så vår nyfikenhet kan stillas  :)!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 14 apr-11 kl 21:40 »
Här syns de 2 små spenorna precis brevid de stora. De sitter ju inte på varandra utan vid sidan om.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 14 apr-11 kl 21:42 »
Den lilla sitter lite ner till vänster om den stora. Det mörka är fästingen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare
von tratt, Anders Flix, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser