Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybliven getägare, hjälp!  (läst 10250 gånger)

PetraF

• Värmland
Nybliven getägare, hjälp!
« skrivet: 10 apr-11 kl 22:47 »
Hämtade hem mina två killingar (dvärggetter) i fredags.
Hur gör jag nu? Jag låter dom vara ifred i möjligaste mån eftersom de är totalt livrädda för mig, men går förbi och pratar med dom och grejar runt och i hagen.
Jag får ångest för jag vill ju att de ska bli tama, men det känns som det aldrig kommer ske när de flyr hals över huvud ifrån mig.
Hur gör jag?!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nybliven getägare, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 10 apr-11 kl 23:25 »
Hoppsan, jag svarade i Getglädjetråden.  Här passar mitt svar bättre, så jag skulle flytta det.  Och tappade det i cyberrymden.   :-[ :P

Men i korthet:  Försök inte fånga dem, men var så rolig Du kan, dela ofta ut godis, försök hjärntvätta dem till att tro på sagan att folk är både ofarliga och snälla.  Synd att inte uppfödaren begrep att detta är mycket lättare att göra under killingarnas första 24 timmar i livet.  Då springer de nämligen inte så fort ...  :P

Försök se det ur deras synvinkel:  De tror att Du är ett rovdjur, och ett sådant blir man bara klappad av en enda gång.  När de ändrar sin uppfattning om Dig, vågar de komma närmare, och då gäller det att låta bli att försöka fånga dem!  Utan fortsätta att "hjärntvätta" dem ...  Till att tycka att Du är världens mest effektiva godisautomat!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kira

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 apr-11 kl 07:38 »
Pellets? Börja med att ha en hink med pellets som du skramlar med och häller upp i en bytta hos dem. Snart kommer de springande då de hör pelletsskramlet. Sen välter de nästan dig medan du häller upp ;D passa på och rör lite vid dem försiktigt. Sedan kan du hälsa på dem mellan matningstillfällena med pellets i fickan, släpp lite i bytten så det hörs och försök mata ur handen, klia lite mellan skuldebladen. Tålamod, inga hastiga rörelser, samma kläder och pellets är mitt tips.

PetraF

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 09:04 »
Tack och bock ( ;D) för tipsen.
Jag har samma tröja på mig när jag hälsar på dom, och äter min frukost i hagen numer. Pratar med dom i samma lugna takt.
Lockar med lusernpellets som de är vana vid, och får fortsätta med det då :)
Är så otålig bara, man vill ju snufsa på dessa godingar! :)

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 13:50 »
jag sov ute hos mina de första dygnen. satt bredvid dem så nära det bara gick, eller bara fanns i hägnet, och gav mig inte. mutor fanns alltid till hands (kross havre eller pellets).... det går bara man har tålamod! lycka till!!

skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 apr-11 kl 18:35 »
När mina killingar kom hem var de väldigt rädda. Tog med mig en bok och satte mig ute hos dem i boxen. Lät dem bestämma takten. Det dröjde inte många dagar innan de kom fram. Lycka till!!

PetraF

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 13 apr-11 kl 21:09 »
Tack för alla tips. Började sitta hos dom längre tid idag. Misströstar så när de är så rädda. Dock är de nyfiknare nu.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 apr-11 kl 07:41 »
Tålamod, tålamod och ännu mer tålamod! De har ju knappt bott en vecka hos dig. Det kan verka hopplöst, men rätt som det är så vänder det och de blir nyfikna. Ta med fikakorgen och en bra bok, ha med knäckebröd och kex till killingarna och sitt hos dem ofta och länge. Samma kläder = samma lukt. Släng med försiktiga rörelser, små bitar av knäckbröd eller kex framför dem. Gör inga försök att röra dem förrän de är så tama att de kommer fram och tigger av dig. Det kommer att gå bra, det är bara en fråga om tid  :).

PetraF

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 14 apr-11 kl 09:34 »
Tack. Sitter i detta nu i hagen :)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 14 apr-11 kl 17:21 »
jag sov ute hos mina de första dygnen. satt bredvid dem så nära det bara gick, eller bara fanns i hägnet, och gav mig inte. mutor fanns alltid till hands (kross havre eller pellets).... det går bara man har tålamod! lycka till!!

Åh! Va härligt. Sova hos getterna, vilket engagemang! :)
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 14 apr-11 kl 18:05 »
Åh! Va härligt. Sova hos getterna, vilket engagemang! :)
Ja, så "galna" är flera av oss ...   ::)  ;)

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #11 skrivet: 14 apr-11 kl 21:12 »
Ge inte upp bara.  ;)
Det tog mig ett halvår innan jag fick klappa min bock och nu är han världens goaste. Kunde iof inte vara hos honom jättemycket pga  barnfronten :P, annars hade det nog gått snabbare.
När han kom så stod han och darrade i ett hörn om jag kom in i boxen. Att ta med en kvast eller liknande in var inte att tänka på.
Jag nonchalerade honom, gav mat och belönade med pellets när han väl började våga sig fram.

PetraF

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 14 apr-11 kl 22:20 »
Geten  har börjat rymma ut, och idag tog sambon henne i armarna, och hon var lugn! Så nog kan de om de vill :)
Jag har inte hur mycket tid somhelst att lägga ner på dom, iochmed att jag har småbarn, men den tid jag har får de. Så jag accepterar att det kommer ta sin lilla tid, men jag antar att det är väl värt det i slutändan? :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 apr-11 kl 07:30 »
Kan bli jobbigt om de rymmer och inte är handtama och kommer när man prasslar med godis.

PetraF

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 15 apr-11 kl 07:44 »
Det har gått bra faktiskt. Och jag låter henne gå tills hon undersökt färdigt runt omkring. Sen föser jag henne genom grinden igen.

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 16 apr-11 kl 23:59 »
vi har använt knäckebröd på våra dvärggetter. funkar super bra, de älskar det. ett tips är att skrapa knäckebröds skivor mot varandra då kom de direkt fram till oss fast de inte fått knäcke förut. och nu kommer de så fort vi skrapar med knäckebröd, alltså ett jätt bra lockmedel.

mosesmia

• Lappland
« Svar #16 skrivet: 20 apr-11 kl 15:33 »
Jag har alltid helt vegetabiliskt kaninmat i fickan, lite större bitar, finns att köpa i lösvikt.
Nu behöver jag bara öppna fickan så har  jag hela skocken runt om mej.
Smular inte lika mycket som knäckebröd.
Jag har också alltid börja med att hälla foder i en bunke så dom ser det, sitter brevid och låter dem äta i lugn och ro. och sen haft lite i handen. Sen är det ju väldigt olika, vissa blir tamare fortare än andra, men det gäller att inte ge upp.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

PetraF

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 22 apr-11 kl 21:22 »
Kan meddela att de nu kommer fram till en och äter pellets ur burken. Ikväll kom geten och åt ur handen. Tills katten kom.. :)

PetraF

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 22 apr-11 kl 21:24 »
Och en fråga till; hur får jag dom att äta mineraler?
Har en saltsten, men den står dom bara på :)

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 22 apr-11 kl 23:28 »
;D använder saltstenen till att  stå på, det är väl aldrig getter Du har ...  ?   ;D

Om Du ger dem möjlighet att välja, så äter de de mineraler som de behöver.  Helst ska de ha många olika sorter, så att de inte behöver äta t ex mangan för att få i sig tillräckligt med salt.  Eller tvärtom.

Om Du lägger salt och mineral i gamla kaffeburkar, så stångar de oftast sönder burkarna.  Måste vara stadigare material som skyddar burk/balja.  Själv föredrar jag gamla bildäck; de tål det mesta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser