Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd Fasan?  (läst 8652 gånger)

ivy

• Gotland
Tillstånd Fasan?
« skrivet: 10 apr-11 kl 21:34 »
krävs något tillstånd för att hålla fasan? Funkar de att ha med höns?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tillstånd Fasan?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-11 kl 21:37 »
det krävs tillstånd...
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 10 apr-11 kl 21:54 »
Det sägt olika hit och dit. Men det jag hört är att det inte krävs tillstånd för prydnadsfasaner som kungsfasan, guld, diamant, silver m.m
Det krävs däremot tillstånd om man ska föda upp jaktfasan.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-11 kl 22:05 »
det är nog som varggrav säjer..jaktfasan kräver tillstånd..likaså gräsänder..rapphöns..grågås och sånt som föds upp för utsättning...
Fjäderfän och kaniner

ivy

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 10 apr-11 kl 22:23 »
Så "prydnadsfasan" är grönt medan jaktfasan för utsättning kräver tillstånd, om de är tänkt som prydnad och mat, krävs ändå tillstånd? (tänker på att det inte är specielt svårt att få tag i jaktfasan ägg, borde vara svårare isf?)

det är nog som varggrav säjer..jaktfasan kräver tillstånd..likaså gräsänder..rapphöns..grågås och sånt som föds upp för utsättning...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 10 apr-11 kl 23:08 »
Så "prydnadsfasan" är grönt medan jaktfasan för utsättning kräver tillstånd, om de är tänkt som prydnad och mat, krävs ändå tillstånd? (tänker på att det inte är specielt svårt att få tag i jaktfasan ägg, borde vara svårare isf?)
Allt som lever vilt i sverige behövs tillstånd för att få ha, gräsänder, rapphöns, jaktfasan, kanadagås, Ja diverse  ::)  :-[
Medans det som kommer från utlandet går bra att ha :) guldfasan, mandarinänder m.m
Så även om det är planerat att ha jaktfasanen som prydnad så måste du ha tillstånd för att hålla de.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

mt_knot

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 apr-11 kl 23:17 »
Var kan man läsa om dessa regler och är det någon som vet när fasanen blev "svensk"? Det är ju ett vilt importerat och inplanterat enbart för jakt!

Johan

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 10 apr-11 kl 23:19 »
Var kan man läsa om dessa regler och är det någon som vet när fasanen blev "svensk"? Det är ju ett vilt importerat och inplanterat enbart för jakt!

Johan
Finns en del trådar om detta, jordbruksverket tror jag är en av källorna om reglerna. Har man ej tillstånd kan man åka på en snyting (böter  ;) )

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 apr-11 kl 17:13 »
jepp av erfarenhet så vet jag att prydnadsfasaner är ok att ha men jaktfasaner är inte ok. man kan söka tillstånd och då måste man få besök av en länsveterinär som godkänner hur de ska bo, och det är inte alls lika enkelt som det ställe prydnadsfaser ska bo på, tro mig.
som de skriver så gäller det även gräsänder och liknande. man får prata med dem på jordbruksverket för det är lite luddigt. för att göra det ännu roligare så finns det inga nerskrivna regler för hur jaktfasan ( och andra djur) ska ha det i fångenskap, utan det får länsveterinären bestämma då man gjort ett försök till en bra vuljär. jag var inne i den röran ett tag och gav sedan upp.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser