Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservering av björksav  (läst 15594 gånger)

Juniperus

• Gäst
Konservering av björksav
« skrivet: 07 apr-11 kl 12:25 »
NU är det vår och saven flödar  :).

Jag ska prova på att göra en del gott av saven. Jag provade att koka in saven till en sirap för ett par år sedan men det var nog för mycket vatten kvar i den för den började jäsa, det gjorde inte så mycket då det blev en fin björksavsvinäger.

Nu ska jag prova och koka sirap igen. Jag undrar hur länge den kan tänkas hålla, om man kokar bort det mesta av vattnet så borde den ju hålla länge då socker är ett konserveringsmedel men det kanske är annotlunda med björksockret (Xylithol?).

Är det någon som har gjort något annat spännande med saven, kanske en alkoholhaltig dryck?

kurt

SV: Konservering av björksav
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 16:06 »
Har du tillgång till autoklav eller tryckkokare så går det ju att sterilisera den. Det har jag gjort med flädersaft och granskottssaft, man bör dock inte har för mycket socker i då för det blir knäck av den vid hög värme.

Björn T

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 apr-11 kl 20:01 »
Har för mig att man ska koka ner till bara 5% återstår. Sirapen jag gjorde för några år sedan höll ett par månader i kylen utan problem. Det blir väldigt gott men jag tvivlar på att jag gör om det de närmsta åren iaf. Mycket arbete och energi för att få fram en liten volym.
   Finns ett par trådar här på forumet om björksav. Förutom att dricka naturellt är nog vin det enda jag kan påminna mig ha läst.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 09:59 »
Annars kan man göra mjöd på björksav och honung.
Förhoppningsvis är det just vad jag håller på med men eftersom det är mitt första försök så kan jag ännu inte uttala mig om vad det kommer bli av det hela.
Mvh/s
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Juniperus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 12:02 »
Jag har kokat in en burk med sirap nu, passar bra som sötningsmedel i te mycket godare än socker.

Björksavsmjöd låter gott, låt oss höra hur resultatet blev.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #5 skrivet: 05 maj-11 kl 07:54 »
Jo, jag har höga förhoppningar men är ju nybörjare på detta...
Det finns dock de som har lyckats och hävdar att det är gott om man googlar björksav + mjöd så hittar man en hel del av dem som kan mer än mig  ;)
MVH/S

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-11 kl 08:25 »
Hej,hur *skördar/mjölkar* man björksaven???
Nyfiken
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Juniperus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 maj-11 kl 14:01 »
Man borrar ett hål i trädet och stoppar in en slang, jag har klippt av en gammal vattenslang funkar utmärkt. Man kan också såga av en gren och hänga en hink därunder. Det finns även speciella tappar att köpa som man kan stoppa in i ett borrat hål.

stellasmatte

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 29 maj-11 kl 11:18 »
Jag har prövat att göra "vin" av björksaven. Tillsatte socker och jäst som till svagdricka. Mja, så god var den inte men starkt blev det. Jag fick inte servera den på en fäboda jag jobbade på! :- :-[

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #9 skrivet: 31 maj-11 kl 08:36 »
Jo, jag har höga förhoppningar men är ju nybörjare på detta...
Det finns dock de som har lyckats och hävdar att det är gott om man googlar björksav + mjöd så hittar man en hel del av dem som kan mer än mig  ;)
MVH/S

Jag citerar mig själv och lämnar en liten uppföljning:
Det blivande mjödet har nu tappats om för att bli av med bottensats. Provsmakade och funderar på att tillsätta ytterligare honung för att få restsötma, nu verkar allt ha jäst ut. Har inte mätt halter av någonting men kan intyga att det nog inte är helt alkoholfritt heller. Smakar just nu friskt med en svag honungston och påminner om något lätt vitt vin. Vi får se vad det blir.
MVH/S

Juniperus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 sep-11 kl 12:19 »
Jag har kvar björksirap som jag gjorde i våres den har klarat sig bra. Socker är ju ett konserveringsämne så det borde ju ha i princip obegränsad hållbarhet

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #11 skrivet: 08 okt-12 kl 13:25 »
Jag citerar mig själv och lämnar en liten uppföljning:
Det blivande mjödet har nu tappats om för att bli av med bottensats. Provsmakade och funderar på att tillsätta ytterligare honung för att få restsötma, nu verkar allt ha jäst ut. Har inte mätt halter av någonting men kan intyga att det nog inte är helt alkoholfritt heller. Smakar just nu friskt med en svag honungston och påminner om något lätt vitt vin. Vi får se vad det blir.
MVH/S

Återigen en självcitering och en uppdatering:
Mjödet har nu stått i 1 1/2år med ett par omtappningar och lite påfyllning av honung under första året. Det har nu jäst ut men har en viss restsötma. Jag gissar på att det håller typ folkölsstyrka men vet inte egentligen då min mätare inte säger något om alkoholhalt under 10%. Det har hela tiden förvarats i jordkällaren.
Smaken påminner om vitt vin med en lätt honungston och en tydlig eftersmak av björk. Lite underligt men inte helt fel. Det vinner nog på lagring. Tror jag kommer göra om det men kanske med vatten istället för sav, jag är väl inte helt tokig i björksmaken, men den är intressant ;D

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #12 skrivet: 31 aug-15 kl 15:54 »
Återigen en självcitering och en uppdatering:
Mjödet har nu stått i 1 1/2år med ett par omtappningar och lite påfyllning av honung under första året. Det har nu jäst ut men har en viss restsötma. Jag gissar på att det håller typ folkölsstyrka men vet inte egentligen då min mätare inte säger något om alkoholhalt under 10%. Det har hela tiden förvarats i jordkällaren.
Smaken påminner om vitt vin med en lätt honungston och en tydlig eftersmak av björk. Lite underligt men inte helt fel. Det vinner nog på lagring. Tror jag kommer göra om det men kanske med vatten istället för sav, jag är väl inte helt tokig i björksmaken, men den är intressant ;D

Jag gör en sista självcitering i detta ämne och konstaterar att savmjödets saga nu är all...
Hyllan som bar upp experimentet gav vika och orsakade någon form av björkexplosion i källaren som nu är indränkt i björksav-s-vin som snabbt ombildade sig själv till vinäger, lukten är lite speciell minst sagt och jag sörjer förlusten av min stora damejeanne.
Kanske var 5 års lagring att ta i utan att byta hylla  ::)
Därmed avslutas rapporteringen kring björksaven...you have been warned ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser