Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solfångare till elnätet. lönsamt??  (läst 21076 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: solfångare till elnätet. lönsamt??
« Svar #40 skrivet: 25 sep-11 kl 16:52 »
Min lilla monocell (på 45W) i Uppsala ger 2,5 A på dagarna, upp till 3,2A peak om den får följa solen och 0,5A - 0,75A på nätterna beroende på himmel.
Läs lite om glasen till monocellerna, de kan ge 2-3% mera verkningsgrad med rätt glas fast de glasen är lite väl dyra.

Den länken jag lämnade. Jag skall inhandla ett par celler och göra en labkoppling i Bromma innan jag köper.
Så borde alla göra för att få veta hur ström/spänning genereras och vilket batteripaket som behövs för att om möjligt förlänga drifttiden över dygnet.

fishyerik

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 06 okt-11 kl 16:26 »
Antar att din panel är en 12-voltare Sten-Åke, 0,5 A 12 volt blir 6 watt, prova att koppla in en 5-6 watts 12volts glödlampa till den där panelen mitt i natten då månen lyser som klarast så slår du de där villfarelserna ur hågen rätt snabbt.

Mätinstrument i all ära, men verkligheten är det enda du kan lita på, prova med lagom starka lampor för vilken effekt du förväntar dig att få ut ur panelen så får du en fingervisning om dina resultat kan vara i närheten av sanningen eller inte.

Min gissning är att du mätt på panelen obelastad, vilket jag skulle vilja likna vid att mäta hastighet och acceleration med en bils instrument, som har mätarna kopplade till drivhjulen och bilen är upphissad så att drivhjulen inte når underlaget.

Solcellsförsäljare brukar hävda att deras solceller har verkningsgrad på runt 17%, effekten brukar kollas vid 1000w/m2 solinstrålning, och andra förutsättningar som är långt bättre än genomsnittliga vid praktiskt bruk i Sverige.

Om du får 0,75A vid goda nattförhållanden, 0,75 gånger 12(?) = 9 watt, ta det genom 0,17 så ska du alltså få ungefär 53 watt ljus på din panel, du kan ju göra ett rimlighetstest: Jag har för mig att vanliga gamla lysrör ska ha en verkningsgrad på runt 20% (rätta mig nån om jag har fel där) 53 watt ljus behöver du på din panel för att dina mätningar ska stämma, så låt 53/0,2watt=265watt lysrör belysa en yta lika stor som din panel, det är drygt 7 st 36wattsrör, har du någonsin sett månen lysa så starkt på marken?

Vad är det för elektronikkonstruktion du jobbar med?

Ett par tre månader om året ger solceller inte särskilt mycket mer energi än att de kan hålla lämplig batteribank underhållsladdad, solföljare i all ära, men de flesta kommersiellt tillgängliga följer inte solen i tillräckligt bred vinkel för att fungera optimalt i Sverige, dessutom, om man ska ha optimalt med effekt året runt måste den jobba både i höjdled och i sidled. Redan de som inte klarar av att följa solen särskilt bra i Sverige brukar kosta i storleksordningen som de paneler de orkar bära.

Det KAN vara en lysande idé att koppla solceller till en värmepump, om det är kylning av huset man är ute efter, men om man har möjlighet till att sätta upp stora solpaneler och värmepump har man också oftast möjlighet att till exempel gräva ner en lång luftledning så att inluften är sval av mark-kylan på sommaren, och något förvärmd på vintern.   

Här får du en länk att leka lite med: http://solarlab.se/solpanel/solcell-behov
Där kan du se att för att snitta 0,5 kW i december behöver du ungefär sollceller med 30kW nominell effekt, med panelen som du länkade till får du lägga ut 600,000:- på paneler för att få ut 0,5kW i genomsnitt i december, men 0,5kW räcker inte att hålla ett normalt hus varmt med en luftvärmepump i mellansverige i december, med tanke på att cop-värdet är väldigt mycket lägre då, tidvis kan det krypa ner under 1. Ovanpå de där 600'000:-  för paneler som inte ens räcker, tillkommer montering, kablar, eventuell lagring, omformning av el, och naturligtvis värmepumpen. 

Ja, visst, du kan minska behovet av solcellspaneler något genom solföljare, men de kostar också pengar, så det är ju bara ett val av vad man ska lägga ungefär samma pengar på. Och de kan gå sönder och så vidare. Anar du hur mycket yta säg 15kWh solcellspaneler med kommersiellt tillgängliga solföljare behöver för att de inte ska skugga varandra i december?  Har du den ytan tillgänglig föreslår jag att du odlar energiskog i stället, pellets värmer bättre i december än solceller och värmepump.

Sen är det också så att du kan få ut lite mer effekt i december om de är monterade i bättre vinkel än de 45° som i tabellen, men det rör sig om så lite att det äts upp av de förluster som jag inte ens har räknat in här.   

Och ni andra, var det en kul grej att låta Sten-Åke göra bort sig om och om igen, eller var det bara jag som förstod hur det låg till?

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Lindell

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 08 okt-11 kl 08:59 »
Det är ju du som har orimliga krav på solenergin. Mars till September fungerar en solenergianläggning bra, mer än halva året.
På sommaren får man ett stort överskott som kan användas till att skicka tillbaka på nätet. Frågan var lönsamheten i det.
Över året så är det ändå intressant, man har förbrukare som diskmaskin, kyl, frys, torktumlare, spis och belysning, varmvatten dessa "soligare" månader.
Varför har man inte aircondition på sommaren i Sverige i vanliga hus. Jo - de drar rätt mycket ström och man kan använda energin till något kreativare än att ge bort den.
5-6W på 40-45W är i % helt ok (13%). 13% på 12 kw är t ex 1.500 W att ladda batteripack med och t ex hålla cirkulationspumpar igång.
Det duger till underhållsladdning och en del belysning även andra halvan av året hemräknat på ett tillräckligt stor anläggning.
Solceller är under stor utveckling och produceras i 240-250W enheter i flera fabriker i världen. Priserna har en prognos att ha gått ner 90% runt 2020.
Vad kostar elpriset då? Man ser en tydlig trend och ser en breakeven på elkostnad och solenergi redan innan 2020. Alltså när solenergi lönar sig.
Att det sedan inte löser värmebehovet fullt ut under kalla mörka perioder beroende på var man bor i landet får man lösa på andra sätt.
Man får ut 250W på 1.6 x 1 meter. Det finns många referensaläggningar (70 - 80 st) i landet på passiva husförsök där allt är väl dokumenterat.
Man måste vara intresserad av solenergi och förstå hur de fungerar och samverkar med andra system (även dem från solen).
Miljömässigt är solenergi bra, det bästa vi kan få.

http://bengts.blogg.viivilla.se/2010/12/31/19-kwh-fran-solcellerna-i-december/

fishyerik

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 08 okt-11 kl 23:41 »

Kom tillbaka när du testat din panel med en 5-watts lampa mitt i natten och se om den lyser för fullt.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Znibban

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 08 maj-14 kl 08:17 »
Detta är en slumpad tråd som inte varit uppe på några år.
Idag har ju priserna och förutsättningarna förbättrats-
Är det någon som har satsat?

Själv drömmer jag om att få råd att skaffa solceller (och gärna en elbil som kan laddas hemma  ;D ), vi har solfångare som värmer vatten.

krikav

• Hälsingland
« Svar #45 skrivet: 08 maj-14 kl 11:22 »
Du får betydligt bättre avkastning på pengarna om du lägger dem på en nätansluten solcellsanläggning, jämfört med att bara låta pengarna ligga på banken.

Som exempel:
http://www.sol-eye.com/solcellssystem/fardiga-paket/solcellspaket-3-kw-3-fas
3kW installerad effekt för 53000 kronor.
Säg 17000 installationskostnad.

3kW borde ge kring 3000kWh / år.
Om du får 1 krona betalt per kWh.

3000/ 70000 = 4.3% direktavkstaning.
Att jämföra med bankens 1-2%.

I detta räkneexempel har vi ett dyrt system av hög kvalité.
Vi har inte räknat med 35% i statligt solcellstöd.
och 1 krona betalt per kWh är nog också lågt räknat.
17000 i installationskostnad går också att banta ned rejält.

Skulle inte förvåna mig om det går att nå 10% direktavkastning utan några större problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1807 gäster, 2 användare
Erik Forsman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser