Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solfångare till elnätet. lönsamt??  (läst 21109 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: solfångare till elnätet. lönsamt??
« Svar #20 skrivet: 26 jul-11 kl 23:49 »
Jag tror att det är mer lönsamt, mindre arbetskrävande och mer tidsbesparande att fixa ett jobb, och sedan köpa färdigmonterade solceller för den skattade inkomsten.

Då hamnar vi på lite drygt 20:- per W.

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=364

fishyerik

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 27 jul-11 kl 14:10 »
Jag tror att det är mer lönsamt, mindre arbetskrävande och mer tidsbesparande att fixa ett jobb, och sedan köpa färdigmonterade solceller för den skattade inkomsten.

Då hamnar vi på lite drygt 20:- per W.

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=364

Så kan det vara om man tjänar bra, och inte ser det som en hobby, nånting roligt att skapa själv. Om man föredrar att åka iväg när någon annan betsämmer att man ska vara någonstans och göra det någon annan tycker att man ska göra, och inte skapa för sig själv, där man själv vill, när man själv vill.

Problemet med de "köpe-panelerna" är att återbetalningstiden går upp till ca 25 år med dagens elpriser utan att räkna in något sätt att ta hand om elen på, eller tiden för montering osv, om man nu räknar det som en utgift. Så då är det inte möjligt att få panelerna att betala sig inom deras förväntade livslängd om inte elpriset går upp ganska mycket.

Nej det lönar sig knappst att köpa solpaneler om man är ansluten till elnätet och inte får bidrag för det. Och det lönar sig antagligen inte heller att bygga sina egna paneler om man ska räkna in arbetstiden som en kostnad.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Lindell

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 sep-11 kl 22:08 »
Det finns mera ekonomiska paket att kika lite på. Jag är själv ute efter att driva luft/luft värmepumpar med solpaneler.
COP 5.4 dvs 1kW solel in och 5 kW värme ut. Ingenting kan bli billigare än gratis!
Om några år kostar en kWh över 2 SEK med alla skatter.

Kika lite på panelerna i den här länken. Notera att det är mono cellerna som ger mest kredit.
http://ppam.jetshopmini.se/

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #23 skrivet: 23 sep-11 kl 07:19 »
Det finns mera ekonomiska paket att kika lite på. Jag är själv ute efter att driva luft/luft värmepumpar med solpaneler.
COP 5.4 dvs 1kW solel in och 5 kW värme ut. Ingenting kan bli billigare än gratis!
Om några år kostar en kWh över 2 SEK med alla skatter.

Solceller som driver en luft/luft värmepump är nog inte särskilt väl genomtänkt. I alla fall inte om det är tänkt för helårsbruk.

När du behöver värme som bäst så fungerar BÅDE solcellerna och värmepumpen som sämst. Brrr ...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #24 skrivet: 23 sep-11 kl 08:18 »
Ska man utnyttja solenergin för värmeproduktion är det bara dyrt och omständligt att gå omvägen via el och värmepump. Man bör komma undan betydligt billigare och bättre med solfångare, eventuellt komplettera med en liten solcellsanläggning för att strömförsörja cirkulationspumpar och styrutrustning om man inte har tillgång till elnät att mata dem ifrån.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 sep-11 kl 10:59 »
Just nu händer det väldigt mycket i solcellsmarknaden. Nya solceller är på gång och priserna ligger sedan i Maj- Juni på en nivå som gör att solceller nu kan konkurrera med andra energikällor. Skulle rekommendera att vänta ett par år.

Lindell

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 sep-11 kl 20:46 »
Jag har redan solceller och de fungerar utmärkt på vår och höst. Tidig vår ger de bra effekt och solen är som starkast under april/maj.
På vintern ger de ca 30% och kylan klarar de bra. På natten ger de ca 15% och på sommaren 25-30% vid klar himmel och lite måne.
Det är inte så dystra siffror. Oavsett vad man satsar på så behöver man köpa eltillskott på vintern för värmen.
Solvärme med heatpipes funkar på samma sätt. Överflöd på sommaren men lite på vintern.
Vid -20 grader finns lixom ingen bra lösning utom elnätet och energiåtervinning.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #27 skrivet: 23 sep-11 kl 20:49 »
Skulle rekommendera att vänta ett par år.

Shit! Precis så var det för ett par år sedan också!  :o  ;)

Lindell

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 sep-11 kl 23:53 »
Solpaneler till elnätet är att växelriktaren är godkänd att kopplas till elnätet.
Nätoperatören och solcell handlaren skriver en del om detta i sin reklam. Men inte något om kWh och priser.
Verkligheten är att du har som bäst funktion på sommaren i solen när eltaxan är som lägst och då får du skitliten ersättning för ditt överskott. Medan du har betydligt lägre produktion på vintern när elen är skitdyr och behöver köpa el.
Det finns lixom ingen lönsamhet att tala om på det sättet. Det mesta på elen är skatter och avgifter, typ 300%.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 25 sep-11 kl 11:42 »
Shit! Precis så var det för ett par år sedan också!  :o  ;)

Bra observerat ;) Nja...solenergi har aldrig varit så billigt som det börjar bli. Vi tillverkar wafers och priserna har halverats. Inte ens Kineserna klarar av prisläget längre. Nu är solenergin i en fas där helt nya koncept är på väg ut (monolike)  och det har inte hänt på länge. Tyvärr har  monolike inte kommit ut på marknaden så fort som har varit teoretiskt möjligt utan branchen har sugit på karamellen tills det blivit kris. Som vi sett så många gånger förr. Marknaden för multikristallina solceller är i princip död. Spotpriser och lite läsning finns här:
http://www.energytrend.com/Monolike_Silicon_Processing

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #30 skrivet: 25 sep-11 kl 11:54 »
På natten ger de ca 15% och på sommaren 25-30% vid klar himmel och lite måne.

Jag måste ställa en kontroll-fråga här.

Menar du att dina solceller ger 15% effekt nattetid? Alltså 15% av vad de ger under hyfsat gynnsamma omständigheter dagtid?

Och 25-30% effekt nattetid på sommaren när det är månsken?

Berätta gärna vad det är för solceller.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 25 sep-11 kl 12:58 »
Det är ingen idé att fråga Sten-Åke om det här, för han svarar aldrig på obehagliga frågor. Han har ljugit om samma sak förut.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #32 skrivet: 25 sep-11 kl 13:05 »
Solceller som arbetar på IR-området skulle kunna ge effekt även nattetid, men vad jag vet är de inte så vanliga. Om de ens existerar på konsumentmarknaden.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 25 sep-11 kl 13:23 »
Infraröd strålning kallar vi värmestrålning. En klar natt får vi ingen märkbar värmestrålning från rymden, med eller utan måne. Tvärtom strålar jorden ut värme i rymden.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 25 sep-11 kl 13:46 »
På sommaren är det ju ljust dygnet runt. Det räcker med ljus för att få solenergi. Hur mycket vet jag inte men i nordligaste nordnorge fick jag ut lite kräm även i midnattssolen. En stor solpanel kanske ger lite laddning ljusa sommarnätter?

Lindell

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 25 sep-11 kl 13:56 »
Jag måste ställa en kontroll-fråga här.

Menar du att dina solceller ger 15% effekt nattetid? Alltså 15% av vad de ger under hyfsat gynnsamma omständigheter dagtid?

Och 25-30% effekt nattetid på sommaren när det är månsken?

Berätta gärna vad det är för solceller.

Jag har ett antal ARCO 50W paneler 33 x 111 cm med mono celler.
Har haft dem i ca 10 år och mätt på dem och använt till bevattning och ventilation.
Jag jobbar med eletronikkonstruktion. Cyklistens kommentarer är ganska obegåvade.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 25 sep-11 kl 13:57 »
Om solen skiner, ja. Då är det ju dag, inte natt. Om solen inte lyser på panelen får man heller ingen energi.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 sep-11 kl 13:58 »
Sten-Åke, antingen ljuger du eller också har du mätt fel.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #38 skrivet: 25 sep-11 kl 14:07 »
Jag tror att alla(?) är överens om att man inte får någon el alls av (normala) solceller då det är mörkt?

Exempelvis nattetid vintertid i Sverige. I gryning och skymning börjar/slutar det naturligtvis ladda, men om det kan kallas nattetid kan ju diskuteras.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 25 sep-11 kl 14:37 »
Det är ganska viktigt att veta att solceller får som bäst effekt när solen skiner på dem men att det räcker med ljus för att de ska börja alstra elenergi. Lite info finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photovoltaics

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 6 användare (1 dolda)
peterm, ärt, Lagargubben, alternaiv, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser