Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solfångare till elnätet. lönsamt??  (läst 21089 gånger)

GTA

• CorvetteGTA
solfångare till elnätet. lönsamt??
« skrivet: 01 apr-11 kl 21:02 »
Hej.
Funderar på att skaffa solceller till villan. tänkte använda dom som stöd till hushållselen när solen lyser, dvs ska koppla in dom på elnätet (230v) läste även att man kunde sälja elen till elbolaget när man går på överskott så jag tänkte skippa batterierna.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Producera-din-egen-el/Producera-el-fran-solen/

är detta lönsamt? har hittat lite system på www.conrad.se  eller har ni några tipps.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: solfångare till elnätet. lönsamt??
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 21:11 »
Idag tror jag knappast det är lönsamt i Sverige, möjligen skulle det kunna vara intressant i riktigt bra sol-lägen i sydsverige om elpriserna stiger ännu mer.
Men jag skulle nog inte slå till på något sådant än så länge utan hellre vänta på att solcellerna får bättre förhållande mellan pris och prestanda.
I bl a Tyskland har ju kraftiga subventioner gått ut till fastighetsägare som installerar solcellanläggningar, och de har, som subventioner alltid gör, drivit upp priserna på solceller med tillbehör och gjort att en del leverantörer av sådan utrustning har kunnat skära guld med täljkniv under några år.

ollebolle

« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 22:34 »
Solceller har framtiden för sig. Kopierade från en tråd strax intill det här:

En ny anläggning på 1 kilowatt som är placerad rakt mot söder med 30-50 graders lutning producerar i Sverige 900 kilowattimmar per år och tar upp en yta av 8 kvadratmeter. Priset för installationen kan variera mycket och har sjunkit stadigt under de senaste åren på grund av minskande priser på den globala marknaden. Priset för den producerade solelen är dock oftast högre än att köpa sin el från elbolagen.

Det börjar bli nyttigt att skaffa solceller. Jag köpte en solpanel till  båten för några dagar sedan och betalade knappt 4000 för 85W. Inget överpris men inte heller billigt med tanke på vad man kan producera med dessa 85 W. Min lilla solcell ger alltså c:a 80 kWh, ungefär 100 kr/år. På båten innebär det att jag slipper koppla in sladden för underhållsladdning till batterierna och får också lite ström som sommartid nästan räcker för den lilla kylboxen. Åtminstone soliga dagar.

50.000 kr för solcellerna som ger drygt 1000 kr/år i förtjänst ger dålig pengaförräntning. För att få energi till ett hus behövs solceller för en halv miljon. Men ett hus kan kosta det tiodubbla så tio procent till energiavdelningen verkar ju inte alldeles åt pipsvängen. Snarare är det att energin är för billig så vi knaprar den så snabbt att våra barbarn kommer att bränna fotona på sina idiotiska förfäder. De blir utan olja som ju är en bra råvara för plast m.fl. nyttiga produkter.

Nyttigt med solceller men pengamässigt felsatsning. Krävs alltså en hel del subventioner. Men priserna går nedåt så snart kommer fler och fler att montera upp ny takbeklädnad som både skyddar mot regn och ger energi. Ett tegeltak kostar 50.000 och ett av kisel och producerar energi till huset en halv miljon. Behöver bytas oftare än tegeltaket eller?

Strax intill mig har man byggt ett hus med drygt 100 kvm solceller. Det är för visningsändamål och ska producera all egen el och överskottet laddar en Volvo pluginhybrid och balanserar med elnätet. Jag har besökt det två gånger och trots kraftig sol drog huset 5 kW. Det var första dagen efter att det byggts så det var nog inte helt tillförlitligt med energidatorns värden. Andra gången var dte bättre värden. Ska kolla mera på det. Huset ligger vid Svenska mässan i Göteborg och värt ett besök. Fritt inträde och kommer att bli välbesökt i sommar av alla energiintresserade. Alldeles intill Lisebergs entré ligger det så dte går inte att missa.

mammacaries

• Norrbotten
    • Ljuså 2:5
« Svar #3 skrivet: 03 apr-11 kl 07:25 »
Det är nog bättre att koppla in solenergin på tex varmavattenberedaren, eller ackumlatortankar om ni har.

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #4 skrivet: 03 apr-11 kl 17:28 »
mmm.  eller vindkraft? kan det vara lönsamt?

mammacaries

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 03 apr-11 kl 17:35 »
Solceller är minsta installationskostnaderna, dessutom får man i vissa kommuner bidrag till solpanelerna.

Djinn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 apr-11 kl 17:39 »
Solceller är minsta installationskostnaderna, dessutom får man i vissa kommuner bidrag till solpanelerna.

Solceller för elproduktion är snuskigt dyra i inköp i proportion till vad de producerar, och mycket mer årtidsbundna än vindkraft.

Till TS: kolla in http://egenel.etc.se/

« Senast ändrad: 03 apr-11 kl 17:41 av Djinn »

mammacaries

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 03 apr-11 kl 17:45 »
Ursäkta om jag var otydlig, menar inte solceller för elproduktion, menar solpaneler som innehåller vätska, där värmen via värmeväxlare går till varmvattenberedare, eller vattenburet värmesystem.

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #8 skrivet: 04 apr-11 kl 13:19 »
mmmm. har hittat denna.. är det någonting man kan räkna hem ekonomiskt för kompliment till elnätet?

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=2&products_id=224

ollebolle

« Svar #9 skrivet: 08 apr-11 kl 18:57 »
Cyklade förbi elhuset vid Svenska Mässan. Nettoproduktion 750W i strålande solsken. El för en tia en solig dag ut på nätet. Bilen en Volvo Sladdhybrid som ingen använder drar inte mycket el. Ingen bor i huset så inget varmvatten och ingen värme troligen behövs en så pass varm dag.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 apr-11 kl 19:08 »
mmmm. har hittat denna.. är det någonting man kan räkna hem ekonomiskt för kompliment till elnätet?
Inget sätt att producera el i hushållsskala kan "räknas hem". Sol och vind kostar runt 5-10 kr/kWh. Man kan göra det för att det är roligt eller som en säkerhet vid strömavbrott.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #11 skrivet: 09 apr-11 kl 09:10 »
Hej GTA och alla andra

Tyvärr, även jag har räknat på det men det lönar sig INTE.

Däremot är det en annan femma i torpet där jag har ca 0,5 kW solpaneler...anslutningsavgiften hade varit ca 100.000 kr så där lönar det sig faktiskt!

Hade jag däremot haft ett vattenburet värmesystem i huset, så hade solfångare varit helt klart ( vid rätt läge förståss)

ca

« Svar #12 skrivet: 23 jun-11 kl 19:58 »
Elbolagen i Dalarna betalar visst 1:-/kw då man skickar ut överskottsel,från solpanelerna, ut på nätet.

fishyerik

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 23 jul-11 kl 18:43 »
Jag vet att det är en gammal tråd, men det beror väl lite på hur mycket jobb man vill lägga ner.

På Ebay kan man köpa solceller för ca 4:-/watt ink transport och tull, för 1:a sortering. De behöver då skyddas, jag tänkte mig att begagnade fönster finns att köpa för någon hundralapp per kvadratmeter, de behöver säkert moddas lite, men säg att man får 1 kWh solceller för 4000:- 8 kvm fönster för 800:- och så nån tusenlapp för kringtrams. 5800:- för att alstra 900 kWh per år blir ca 6,5 års återbetalningstid om man får 1:-/kWh och om jag har räknat rätt. Om man måste köpa något mer för att kunna sälja elen blir det naturligtvis en annan kalkyl, och då lönar det sig bättre ju större skala man gör det i.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 jul-11 kl 19:39 »
Jag vet att det är en gammal tråd, men det beror väl lite på hur mycket jobb man vill lägga ner.

På Ebay kan man köpa solceller för ca 4:-/watt ink transport och tull, för 1:a sortering. De behöver då skyddas, jag tänkte mig att begagnade fönster finns att köpa för någon hundralapp per kvadratmeter, de behöver säkert moddas lite, men säg att man får 1 kWh solceller för 4000:- 8 kvm fönster för 800:- och så nån tusenlapp för kringtrams. 5800:- för att alstra 900 kWh per år blir ca 6,5 års återbetalningstid om man får 1:-/kWh och om jag har räknat rätt. Om man måste köpa något mer för att kunna sälja elen blir det naturligtvis en annan kalkyl, och då lönar det sig bättre ju större skala man gör det i.
Jag antar att man måste köpa en växelriktare, för solcellerna brukar lämna ut en likspänning. Den kostar nog ett par tusenlappar den också.

fishyerik

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 24 jul-11 kl 11:12 »
Jag antar att man måste köpa en växelriktare, för solcellerna brukar lämna ut en likspänning. Den kostar nog ett par tusenlappar den också.

Så kan det visst vara, och då ökar återbetalningstiden till upp mot 10 år om man bara kör en 1kWh-anläggning. 

Men det är fortfarande en helt annan kalkyl än om man skulle köpa från 24volt.eu, conrad.se eller liknande, för därifrån får du en återbetalningstid på runt 70 år, vilket är längre än panelernas livslängd.

Jag tycker det iaf är intressant att man bygga egna solcellspaneler som i Sverige betalar sig på mindre än halva livslängden, självklart så länge man inte räknar någon arbetskostnad.
Kött är delar av djur!

Cyklisten

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 jul-11 kl 12:04 »
Jag tycker det iaf är intressant att man bygga egna solcellspaneler som i Sverige betalar sig på mindre än halva livslängden, självklart så länge man inte räknar någon arbetskostnad.
Men livslängden på hemgjorda solcellspaneler blir mycket kortare. En amatör kan inte bygga dem lika täta som de fabriksgjorda. Därför kommer det in vattenånga, som kondenserar till vatten, som ger korrosion, som förstör de hemlödda anslutningarna och så är panelen död.

fishyerik

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 24 jul-11 kl 12:54 »
Men livslängden på hemgjorda solcellspaneler blir mycket kortare. En amatör kan inte bygga dem lika täta som de fabriksgjorda. Därför kommer det in vattenånga, som kondenserar till vatten, som ger korrosion, som förstör de hemlödda anslutningarna och så är panelen död.

Klart att det är svårt att bygga det lika bra, men silikon är lika tätt om jag limmar som om det görs på fabrik, eller, av de akvarier vilket iaf är ett antal, som jag limmat har 0,0% läckt, det är en bättre procent än fabrikstillverkade akvarier. Lite torkmedel kostar inte heller särskilt mycket.

Så inte ska det vara omöjligt att göra bra solcelllspaneler själv, även om det är en del jobb.
Kött är delar av djur!

Cyklisten

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jul-11 kl 14:20 »
Vad finns det för ämnen i silikonet och hur påverkar de solceller och förbindningar under 25 år? Eller 10 år?

Dessutom är det mycket svårare att stänga ut vattenånga än flytande vatten.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 26 jul-11 kl 23:34 »
Vad finns det för ämnen i silikonet och hur påverkar de solceller och förbindningar under 25 år? Eller 10 år?

Dessutom är det mycket svårare att stänga ut vattenånga än flytande vatten.

Om man använder silikongummi av sådan kvalitet som är avsedd att gjuta in och skydda elektronik med så är det inga problem. Om man däremot köper första bästa silikon från byggmarknad så får man vara glad om solcellerna håller några månader. Tveksamma typer av silikongummi ger ifrån sig ättiksyra under härdningen, och den orsakar såklart korrosion. Dessutom har de ofta ett överskott på silikonolja som kryper in överallt och är otrevligt bra elektriskt isolerande- får man det t ex mellan kontakterna i en strömbrytare eller på ytorna i ett kontaktdon har man problem sedan.
Vill man vara helt säker på att slippa silikonrelaterade problem så tätar man lämpligen med någon tvåkomponentsmassa som inte är silikonbaserad.
Och kom ihåg att om man ska gjuta in lödställen så är det ett absolut krav att man tvättar bort alla flussmedelsrester noga först!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1611 gäster, 3 användare (1 dolda)
ekoknutte, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser