Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo på en ö utan fast förbindelse  (läst 6772 gånger)

DinaAnnelie

• Uppland
Bo på en ö utan fast förbindelse
« skrivet: 01 apr-11 kl 20:24 »
Hejsan!

Jag är ny på denna sida och glad över att jag hittade hit:)

Har länge gått med tanken om att flytta ut till mitt sommarställe på heltid. Vill fly undan vardagsstressen och alla måsten.

Min fråga handlar mest om transport möjligheterna (det är en ö utan båtförbindelse). Har hört att man fortfarande kan få helikopterturer då och då för att åka in och handla. Har också hört att man kan få tillgång till passbåt. Vet någn hur det ligger till med detta?

MVH  Carro

Djinn

• Gäst
SV: Bo på en ö utan fast förbindelse
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 20:38 »
Personligen skulle jag skämmas för att ta emot helikopterskjuts för att åka och handla om jag själv valt att bosätta mig på en ö utan båtförbindelser, akuta medicinska nödfall undantaget.
Hur vore det att skaffa sig en egen båt?

DinaAnnelie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 20:52 »
Hej!

Har en båt, så där går det ingen nöd på mig. Helikoptern är visst en tjänst som man själv betalar en slant för. Och det är ju inte för nöjesåkning precis, det är väl när man inte kan ta sig över själv. Tex när isen ligger men är för svag för bil, ingen hydrokopter osv. Man måste ju tänka in alla scenarior.

Djinn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 apr-11 kl 20:55 »
Låter bra.

Är du själv om ön, eller finns andra boende där?

Hade jag varit du hade jag inte tvekat en sekund utan flyttat direkt, förutsatt att eventuellt behov av försörjning var fixat på något sätt.

LYCKA TILL!!!

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 20:56 »
Kolla med kommunen ifråga. Tror det är så det finansieras. Ev Transportverket.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

DinaAnnelie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 21:36 »
Tack och tack för tipset!

Ja, jag vill flytta ut nu men måste ordna med praktiska saker. Vintern, hur man kommer över, motorer o maskiner som går sönder. Men absolut snart så hoppas jag våga ta steget fullt ut. Finns en fastboende på andra sidan, annars bara sommarboenden.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 apr-11 kl 21:47 »
En helikoptertransport lär ju kosta en hel del tusenlappar. Det blir dyr mat det...

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #7 skrivet: 01 apr-11 kl 21:47 »
Låter fantastiskt! Har du möjlighet och lust till odling så kan du ju klara dig väldigt bra den perioden på vintern då det inte går att ta dig in till fastlandet för att handla. En jordkällare att förvara potatis och annat i bara så går det fint :)
Vore kul att följa ditt äventyr. Man kan inte planera för varje tänkbar situation som kan dyka upp, ibland måste man våga chansa :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

SannaF

• -
« Svar #8 skrivet: 01 apr-11 kl 22:26 »
Min kompis bor på en ö året runt.
På vintern får antingen hans egna båt leka "isbrytare" eller så går han över.
I övrigt är han fast på ön så han ser till att bunkra upp med mycket konserver.
Där han bor är han fast totalt ca 2 månader om året, i övrigt kan han gå eller åka båt till fastlandet.

Han är inte alls av den självhushållartypen så jag tror att om man som Snickarn skriver, odlar och ser till att odla sånt som går att förvara så kan man klara sig långt.
Vill man ha kött så kan man ju ha tex kaniner eller höns eller varför inte båda o se till att avla tillräckligt under sommaren för att kunna ha i frysen på vintern.

Om jag inte haft mitt hästintresse där jag vill kunna rida lite olika rundor (på en ö blir man lätt begränsad (även på min väns ö som är ca 800 ha) och kunna åka o träna ibland hade jag inte tvekat en sekund!
Jösses vilket härligt liv!!

Mot nya äventyr!

DinaAnnelie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 apr-11 kl 18:39 »
Visst låter det underbart:) Jag har tänkt att odla olika ting, ska bara lära mig hur man konserverar och tillhandahåller grönsaker och bär och dyl. Tänkt skaffa höns med tanke på ägg och sällskap:) Får ta en dag i sänder....

Sanna, Jobbar din kompis hemmifrån då eller? Vilken lyckost han är. Tänk sån frihet...Nu gäller det bara att våga ta klivet fullt ut...

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 02 apr-11 kl 20:47 »
SannaF Om din vän får lappsjuka får han gärna kalla in mig.
Bodde en kort tid på västkustö på samma premisser. Fans inte el.
Stjärnhimlen syntes dubbelt så klar.
Tyst var det ju inte, vatten och vind hördes alltid.
Liv.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

SannaF

• -
« Svar #11 skrivet: 09 apr-11 kl 16:31 »
Han har sitt företag på ön så han klarar sig på det viset. Företaget är igång ca april till november sen ligger det nere under vintern.

Njaä, lappsjuka, det tror jag inte han får - han har ju bott där i princip i hela sitt vuxna liv. Det finns en till som bor där permanent men han är lite av en eremit, så de pratas nog inte vid så ofta iofs.
Men jag håller med - tyst blir det ju aldrig! Det är underbart att hälsa på där ute!
Mot nya äventyr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser