Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomater. Tjuva? Toppa? Hur&vad?  (läst 20375 gånger)

Ilahinoor

• http://gronavagen.blogspot.com/
    • Småland
    • Min blogg, neogrönvågare
Tomater. Tjuva? Toppa? Hur&vad?
« skrivet: 01 apr-11 kl 15:55 »
Hej Alla Grönsaks-odlare. Nu behöver jag er hjälp!

Det är nämligen så att mina tomater har växt kraftigt och har redan utvecklat blomknoppar. En sort ska tjuvas och den andra ska både tjuvas och toppas. Men hur funkar det egentligen? Någon som vet var man kan se bilder och beskrivning på hur man gör?

Vad ska tjuvas, hur många, vad ska toppas, hur långt ner osvosv :)
Bilder på tomaterna (och mina andra plantor) finner du på min blogg http://gronavagen.blogspot.com

Tacksam för svar. // Ellinor

Vurre

SV: Tomater. Tjuva? Toppa? Hur&vad?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 16:13 »
Att toppa dem behöver du inte tänka på än på flera månader. Lämpligt att göra i augusti.

Tjyva gör du allteftersom det växer ut sidoskott. Även busktomater kan må bra av att man gallrar mellan skotten, liksom högväxande kan klara av att man låter något sidoskott växa upp. Det är inte så himla petigt så länge det inte handlar om maximal avkastning.

Plantor som man binder upp och som blir många meter långa brukar man också blasta av för att inte för många blad ska belasta plantan. Då brukar man ta ett eller två blad i taget så att det alltid finns 18-20 fullvuxna blad.

Se framför allt till att plantorna har jämn fuktighet och god tillgång på näring och ljus.
snus? vad är priset på en pris?

Ilahinoor

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 17:43 »
Tack Vurre! Himla bra råd det där, tydligt med :)

spektorn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 apr-11 kl 14:58 »

Jo jag. som mångsysslare bl.a.brukar jag odla tomater
  för eget bruk och andras glädje som det sägs.
  Jag började med direktförsöljning här på gården.

När du "tjuvar"så bryter du av det nya skottet som börjar
  växa fram mellan stammen och bladet, bryt av skär inte
  för då lämnar du kvar en stump som sjukdomar kan slå till på.

När du "toppar" igen skär du av toppen därför att frukten,
  (ja det kallas för frukt fast tomaten är släkt med potatis)
  skall bli tidigare färdig. Och man toppar vanligen om du har ett
  litet  växthus när plantan når ögonhöjd.

« Senast ändrad: 28 jun-11 kl 13:24 av spektorn »

vicky-g

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-11 kl 20:26 »
Sen behöver man ju inte toppa. Jag låter mina växa så länge de vill. Resultatet blir att några slingrar sig längs med snören i taket. Men tjuvar gör jag för annars blir det en djungel. Bladar även av dem lite för att solen ska nå fram till tomaterna ordentligt.

Tomater är enkla tycker jag. Det är bara att knipsa lite som man vill, de växer bra ändå. Bara de får sol, värme och gödning.

Olika sorter beter sig olika beroende på var och hur de odlas. Jag odlade en som skulle vara av busktyp. Den var verkligen överallt. Nästa år odlade jag den som tjuvad istället. Den blev lite mer än 1½ m hög och gav en bra skörd. Passade mig bättre eftersom jag har platsbrist på bredden, men inte på höjden.

Ilahinoor

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 18:19 »
Tack för att jag får ta del av er kunskap! Blir väl lätt så i början, när man ska odla för första gången att man överanalyserar allt. Skönt att få det bekräftat att man kan göra på olika vis men ändå få en god skörd.

Några fler av er som har blogg?

Tinuviel

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 03 maj-13 kl 16:14 »
Nu väcker jag lite liv i den här tråden med en liknande fråga: När ska man tjuva? Ska man vänta tills plantan är si och så stor eller ska man ta dem så fort man får tag i dem?

// Tinuviel

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 04 maj-13 kl 13:02 »
Man ska väl tjuva direkt, fast jag har fått tag på en jättebra sort som inte behöver tjuvas och som blir buskig och inte hög. Av förra årets plantor tog jag in alla på hösten och skördade enstaka körsbärstomater till jul. Sedan såg de flesta rätt risiga ut, så jag sparade bara den ena tomatplantan i söderfönstret. Nu på vårvintern började den blomma, men jag trodde ju inte att det skulle bli några tomater inomhus. Dock var det en massa fruktflugor som tydligen gjorde jobbet, trots att jag försökte bli av med dem. Så nu skördar jag igen på förra årets planta. Tog också frön på den sorten, så nu är en ny generation på gång. Tjuvningsfri och förhoppningsvis med goda små tomater.

Bullerybo

• Närke
« Svar #8 skrivet: 04 maj-13 kl 20:47 »
Om dina plantor redan har tjuvar kan du ta sticklingar av dem, det blir oftast väldigt bra plantor som blommar fort och får fruktklasarna längre ner på stammen än frösådda (bra om man ej har så hög takhöjd i växthuset).

Att kunna ta tjuvsticklingar är egentligen enda poängen med att så riktigt tidigt som jag ser det. I övrigt har man inte mycket att vinna på det. En månads tidigare sådd ger 1 max 2 veckor tidigare skörd beroende på väder mm. Så du skulle kunna så en aning senare kommande år så blir plantorna lite stadigare.

LimJans

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 19 maj-13 kl 19:46 »
Idag fick jag en bunt halvtrötta tomatsticklingar av en granne. Jag har nu planterat dem och gett dem vatten och en stödpinne och de ser redan riktigt pigga ut. :) Men hur vet jag om de ska tjuvas eller inte? Har ingen aning om sort eller så. Inte grannen heller :P

LimJans

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 25 maj-13 kl 11:09 »
Idag fick jag en bunt halvtrötta tomatsticklingar av en granne. Jag har nu planterat dem och gett dem vatten och en stödpinne och de ser redan riktigt pigga ut. :) Men hur vet jag om de ska tjuvas eller inte? Har ingen aning om sort eller så. Inte grannen heller :P

Ingen som kan ge mig något tips?

michel021

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 25 maj-13 kl 11:51 »
Ingen som kan ge mig något tips?

Troligen så ska du tjuva den. 99.99-100% av tomatplantorna mår bra av att tjuvas. Sidoskotten tar bara energi av moderplantan. Om det blir en väldigt liten planta så kan man spara sidoskotten eftersom då tar ändå rötterna upp tillräckligt med energi för hela plantan. Du kan plocka bort sidoskotten på jättesmå plantor också. Det ingen planta som tar skada av det. Det enda som händer är att tomaterna blir färdiga snabbare för plantan slipper lägga energi på sidoskotten

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 25 maj-13 kl 12:43 »
Man ska väl tjuva direkt, fast jag har fått tag på en jättebra sort som inte behöver tjuvas och som blir buskig och inte hög. Av förra årets plantor tog jag in alla på hösten och skördade enstaka körsbärstomater till jul. Sedan såg de flesta rätt risiga ut, så jag sparade bara den ena tomatplantan i söderfönstret. Nu på vårvintern började den blomma, men jag trodde ju inte att det skulle bli några tomater inomhus. Dock var det en massa fruktflugor som tydligen gjorde jobbet, trots att jag försökte bli av med dem. Så nu skördar jag igen på förra årets planta. Tog också frön på den sorten, så nu är en ny generation på gång. Tjuvningsfri och förhoppningsvis med goda små tomater.
Åå vad vill du ha för några fröer av denna tomatsort :)

michel021

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 26 maj-13 kl 23:37 »
Vad heter sorten?
Det finns annars massa liknande du kan köpa från till lite överallt. Tiny tim,tumbling tom? hundreds and thousands tomat mm

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser