Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåren på vintern  (läst 4371 gånger)

skaneman

• Skåne
Fåren på vintern
« skrivet: 30 mar-11 kl 20:13 »
Hej skulle behöva lite rådgivning
Jag och tjejen ska snart flytta ihop och jag har en del mark och inga djur
Hon e sugen på får och jag har ca 3 hektar betesmark som passar bra till det,
So far so good
Sen e jag kluven var jag ska ha dom på vintern, först tänkte jag en gammal maskinhall i betong med öppning söderut men där finns inget vatten idag och funkar inte

Sen har jag ett äldre ko/svin stall där jag förunderar på om man kunde tagit bort dom gamla grisboxarna och haft lösbädd,  frågan e behövs de byggas gödselbrunn eller jag kan ha djupströ som jag sen tar ut med bobcaten och lägger på gödselplattan ?
Sen undrar jag lite hur många får man kan ha per hektar bete ?
Finns de andra tips eller råd ?

Mvh

ulfg

SV: Fåren på vintern
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 06:14 »
Du låter väl ganska väl förberedd på att skaffa får. Vill du inte kånka vatten i hink på vintern är det väl det gamla kostallet som ligger bäst till. Du kan ha djupströ som du sen enkelt kör ut med bobcaten. Behövs ingen gödselbrunn. På åkervall kan du ha upp till 10 tackor med lamm per ha. På naturbetesmark kan du ha kanske kring 5 st, beroende på hur bördigt det är.
I öppen skog och alvarmark inte mer än typ 2 st/ha. Kolla upp att du har bra vägar fram till stallet och torra marker för vinterhagar, mm. Slask och sörja på hösten och vår är inget kul för får. Eller några andra djur, för den delen. Utveckla ett bra vinterfodringssystem.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-11 kl 07:32 »
Är maskinhallen i övrigt mer praktisk med tanke på utfodring, utgödsling och utrymmen både inne och utanför tycker jag inte vattnet ska styra. Jag körde 2 st 15-litersdunkar på pulka hela vintern som jag tömde i murarbaljor. Tappade upp dem inne i badkaret och de fick stå ett halvt dygn till nästa påfyllning, då var vattnet rumstempererat och det tyckte fåren om. Vattnet är alltid ett bök på vintern hur eller hur på nåt vis. På sikt kan du ju fixa en vattenledning med värmevattenkopp. Tänk istället mer på hur du ska fylla på en foderhäck med hö, om du kommer intill med traktor och ev balgrip m m. Naturligtvis spelar det roll om du har 4 får el 15......

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 08:28 »
 Jag skulle också fundera på Maskinhallen en gång till...
Om fåren står i den kanske du kan strunta i vinterrasthage, det borde bli ordentligt gott om utrymme för får som 3 ha ska räcka till.
Eftersom maskinhallen har en öppen sida så borde det bli fräscht och bra klimat för fåren.
Det ser visserligen jättehärligt ut nu när mina tackor myser i vårvintersolen, men om några veckor vet jag att allt bara är en enda sörja :( Jag måste skrapa och strö vid ingången och hela fållan skrapas med traktor några gånger för att den ska torka upp fortare.
Att hålla en vettig rasthage för vinterbruk är svårt, speciellt om tackorna lammar innan betessäsongen också.

Mvh
                                       Charlotte

« Senast ändrad: 31 mar-11 kl 08:37 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-11 kl 08:38 »
Det finns ju vattenslangar!! ;D
Jag har en vattenslang som jag tar in och ut för att fylla baljor med vatten till fåren, med.
Att ha får stående inomhus är inte så bra för deras hälsa. De behöver mkt god luftcirkulation, blir det fuktigt inne så är risken överhängande att de får lunginflammation. :o Med en ströbädd inomhus så blir inte luften bra!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 08:51 »
Att ha får stående inomhus är inte så bra för deras hälsa. De behöver mkt god luftcirkulation, blir det fuktigt inne så är risken överhängande att de får lunginflammation. :o Med en ströbädd inomhus så blir inte luften bra!
Det är ju därför som maskinhallen vore bra, en öppen sida, så skulle jag bygga fårhus om jag byggde nytt, med foderbord i den öppna sidan så man kunde ge med traktor.
                                                             Mvh
                                                         Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-11 kl 14:05 »
Det finns ju vattenslangar!! ;D
Vattenslang övervägde jag inte ens att föreslå, jag antar det är mer än 10 m. Längre slang än så håller man inte på att re´i morgon och kväll och drar in i källaren och blöter ner överallt med - nej usch!
Om du har stor port öppen dygnet om tycker jag det låter perfekt - torrt och fint!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 31 mar-11 kl 14:17 »
Det är inte överdrivet dyrt att dra ut vatten på frostfritt djup, särskilt inte om man kan gräva själv. Annars kan man faktiskt ha en utkastare på boningshuset, den fungerar större delen av året, och då slipper man konka vatten inomhus, utom under de kallaste dagarna.

Men som sagt, att dra fram en vattenledning behöver inte kosta mycket, och den underlättar arbetet väsentligt. Ett tips är att gräva ner en ledning för sommarvatten också när man ändå är igång. En kran på gården eller var det nu kan passa, som man kan använda till bevattning, tvätta bilen, spola av hunden eller vad man nu behöver vatten till, underlättar väsentligt. Jag är själv mycket nöjd med att ha en kran för sommarvatten nära till där jag har kaniner, ankor, gäss och höns. Mycket mindre spring, och allt går så mycket snabbare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skaneman

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 apr-11 kl 13:36 »
Tjo igen !
Här också funderar lite på Maskinhallen  och tänkte lista de fördelar och nackdelar som jag

Maskinhallen
Fördel:
Lättare att gödsla ut bara köra in med traktorn, lättare att fodra bara köra in med rundbal
Port söderut som kan stå öppen och där finns 0,7 hektar hage bakom som de kan gå ut i

Nackdel: Inget vatten och inga lammningsboxar, blir också av med yta till maskiner

Stall:
Fördel: Ligger gamla vattenledningar som går att få igång,  finns lite sjukboxar och sånt redan
Nackdel: Lågt i tak, måste hyra in bobcat alt gödsla ut manuellt,  jobbigt med rundbalar behöva dela och bära in

Har utespridare på boningshuset som ligger 10 m från maskinhallen men lagom kul att springa däremelllan på vintern

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 02 apr-11 kl 13:59 »
Tjo igen !
Här också funderar lite på Maskinhallen  och tänkte lista de fördelar och nackdelar som jag

Maskinhallen
Fördel:
Lättare att gödsla ut bara köra in med traktorn, lättare att fodra bara köra in med rundbal
Port söderut som kan stå öppen och där finns 0,7 hektar hage bakom som de kan gå ut i

Nackdel: Inget vatten och inga lammningsboxar, blir också av med yta till maskiner

Stall:
Fördel: Ligger gamla vattenledningar som går att få igång,  finns lite sjukboxar och sånt redan
Nackdel: Lågt i tak, måste hyra in bobcat alt gödsla ut manuellt,  jobbigt med rundbalar behöva dela och bära in

Har utespridare på boningshuset som ligger 10 m från maskinhallen men lagom kul att springa däremelllan på vintern
Lammningsboxar fixar man bäst med grindar på fårens bädd, minst oro bland fåren om dom ser varandra och är kvar på samma ställe bara skilda med grindar från övriga flocken.
 Du kommer antagligen att bli förvånad över hur pass lite får dricker på vintern, speciellt om man fodrar med ensilage.
                                                               Mvh
                                                          Charlotte

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 03 apr-11 kl 18:03 »
En nackdel till med maskinhallen kan vara att öppningen ligger åt söder. Helst ska man ha den åt norr säger de som vet. Men, den kan kanske begränsas med vindnät eller liknande ifall den är väldigt stor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #11 skrivet: 03 apr-11 kl 18:25 »
Varför skall den vara mot norr.........har jag aldrig hört. Trodde det var skönt o soligt mot söder. ???

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 03 apr-11 kl 21:34 »
Jag har mina får i en äldre lagård, och den stora nackdelen tycker jag just är att få in strö på ett vettigt sätt. Jag välter in en rundbale halm i ena änden, och det är rätt bökigt att fördela ut det hela vägen längs bädden. I och för sig kommer det att bli bättre nästa år, då jag kan ha rundbalar på flera ställen och inte behöver strö så långt iväg från varje bale. Något år hade jag småbalar, men det är ett jäkla bärande hela tiden. Antingen ska man ju bära in dem om man har plats att lagra dem i lagården, eller bära dem från något annat ställe.

Fodringen har vi löst med rälsgående rundbalsvagn som man kör med foderbordet. Till nästa säsong blir det nog en rälsvagn som vi kan fylla från fullfodervagnen istället.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 03 apr-11 kl 21:40 »
Varför skall den vara mot norr.........har jag aldrig hört. Trodde det var skönt o soligt mot söder. ???
Borde inte det bero på var man bor? Hos oss är Västan värst, ser inga ligghallar med ingången åt det hållet. Om jag inte är helt snurrig med väderstrecken och tänker fel nu så tror jag öppningarna här oftast är åt söder.
                                               Mvh
                                         Charlotte

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 03 apr-11 kl 22:05 »
Borde inte det bero på var man bor? Hos oss är Västan värst, ser inga ligghallar med ingången åt det hållet. Om jag inte är helt snurrig med väderstrecken och tänker fel nu så tror jag öppningarna här oftast är åt söder.
                                               Mvh
                                         Charlotte

Jo, så är det ju säkert att det beror på var man bor. Här i Blekinge blåser det mest sällan ifrån norr och ofta från sydväst, syd eller sydost.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser