Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm snart ?  (läst 1485 gånger)

magner1

• Bohuslän
lamm snart ?
« skrivet: 30 mar-11 kl 18:14 »
Hej
Första gången som jag är med om lammning. Problem för mig att avgöra när det är dax. Jag har följt diskussionstrådar och hänger inte riktigt med. I söndags fick en av mina tackor (värmlandsfår) ett fyllt men inte så stort juver. Då satte jag henne i en box ( dom andra går ute). Hon är inte helt nöjd med detta utan bräker en del för övrigt märker jag ingen skillnad i hennes beteende. Jag har noterat att hon är mycket röd bak och mer svullen än dom övriga.  Det finns andra som är tjockare och svullna men inte som här. Vad tror ni, sätter jag in den för tidigt i en box eller är det dax snart?
Det är första gången hon lammar och hon har gått ca143-144 dagar sedan (tror jag).

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: lamm snart ?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 18:19 »
Släpp ut den stackaren till dom andra  :-\  Bara onödigt stress
« Senast ändrad: 30 mar-11 kl 18:26 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 18:23 »
Jag tycker mig märka att om man sätter dom i box innan det är dax så tenderar dom att "knipa" extra länge... >:D
Titta på hennes spenar om dom inte är fyllda, utan lite "sladdriga" så är det inte dax än.. De brukar liksom peta ut när det är dags.
Mjölka inte i spenarna! Det gör man EFTER att hon har lammat, då tar man ett tag på båda spenarna och kollar att det kommer mjölk, men inte innan!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

magner1

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 18:44 »
Tack för era snabba svar. Speciellt tipset med spenarna. Jag tror att det är ett litet tag kvar och släppte ut henne.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 19:27 »
När det är dags vill de inte äta, idisslar inte ens, står och "tittar i det blå", krafsar i ströbädden, kanske lägger sig, reser sig igen o s v. Men just ungtackorna, förstalammare kan det vara svårt att se någonting på i förväg. Och jag tycker också att det verkar som om de i synnerhet, kniper ihop om man stänger in dem för tidigt. Dem brukar jag försöka vänta med att stänga in tills de lammat. Om jag inte kan vara med när en förstalammare skall lamma försöker jag stänga in dem i en extra stor box. Det är samtidigt lite extra viktigt att de får vara ifred för de andra. Det är annars lätt att en annan högdräktig tacka får för sig att det är hennes lamm och börjar slicka det.
Åsenfår, hundar och katter

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 09:36 »
Jag lärde mig att aldrig ta ur dem ur hagen innan de lammat. För det gjorde jag oxå 1:a året. För precis som andra säger så blir de bara stressade & nga lamm kom det inte heller. Men vissa hann jag knappt släppa ut innan de lamma >:D. De vill vara i sin trygga flock för de är massa som händer ändå, för förstagångare, som de inte är vana vid.
Men som MonaW skriver så är risken att någon annan "mamma sugen" tacka snor ngt lamm.
Så det är inget lätt val hur man gör, men jag tyckte det funkade bättre om de fick vara i sin flock & man kollar dem flera ggr/dag. Men oftast kommer lammen väldigt tidigt på morgonen, hos oss iaf.
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser