Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BRÅK..  (läst 2395 gånger)

The Game

• Gäst
BRÅK..
« skrivet: 30 mar-11 kl 14:10 »
Fan..
Steve låg och badade och när Märsta bara dök upp blev han tokig.
Det small direkt.Nu la jag mig inte i den här gången utan satt runt knuten och lipade i hopp om att dom skulle lösa va det nu var dom bråkade om.
Resten av gänget var lika skärrade och stod bakom husknuten med mig..
Arne försökte nypa Märsta i rumpan som en avledande manöver såg det ut som men det gick inte.
Nu när jag gick ner för en stund sen satt Steve på pinne inne och Märsta satt och surade ute.
Va fan gör jag nu??
Kommer dom bråka hela tiden nu eller??
Jag är så trött på det här.
/Fanihelvetet

The Game

• Gäst
SV: BRÅK..
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 14:20 »
I ankornas balja oxå..
Fan

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 14:33 »
Du ska se att de löser det själva, bäst att inte lägga sig i tror jag.

Håller tummarna!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

johe71

« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 14:36 »
va det nu var dom bråkade om.

det de bråkade om var, med nästan 100% sannolikhet, sin position i flocken...

höns är väldigt sociala djur och rangordningen ibland dem är väldigt viktig för dem. Normalt sett så är de vuxna tupparna överst i rangskalan (givetvis är de rangordnade inbördes), sedan kommer hönorna (också rangordnade inbördes) och sist i rangordningen är kycklingar/ungdjur.

Att göra upp rangordningen i flocken är en väldigt naturlig del av hönsen (och tupparnas) liv...

om den som är lägre i rang inte är nöjd med sin position så kommer den att utmana den som har den högre rangen, och om den som har den högre rangen inte vill släppa sin position frivilligt (vilket nästan aldrig händer), dvs när båda individerna är envisa och helt övertygade om att de är rätt individ för den högre rangen - ja då blir det blir slagsmål...

höns (och tuppar) har liksom inget annat sätt att ordna det på, och det är väldigt naturligt att det blir så mellan två tuppar som båda vill leda flocken

det kommer att sluta när en av dem accepterar den lägre rangen... eller, om båda är väldigt väldigt envisa, när en av dem är död

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 14:56 »
....om båda är väldigt väldigt envisa, när en av dem är död
Vilket är väldigt ovanligt, som tur är  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Game

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 mar-11 kl 15:01 »
Grejen är att dom hade gjort upp rangordningen  i vintras ju..
Märsta är så sjukt undergiven och har alltid backat när Steve är på krigsstigen..Så jag trodde att det var klart vem som bestämmer på Eggeby.
Kan det vara så att Märsta börjar att försöka eller att han bara fick nog av Steve och gav igen??
I det här fallet så tar jag ingens sida det kan jag inte.
Och som om jag inte har mer problem så är mina två kycklingar tuppar oxå..
fan
ska nog hålla mig till min sköldpadda hädanefter känns det som nu..
=(
/fanihelvetet

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 mar-11 kl 15:07 »
Sköldpaddor kan väl ha ihjäl varandra de också.
Det är så djur fungerar. Låt djur vara djur, så ska du se att det löser sig.

johe71

« Svar #7 skrivet: 30 mar-11 kl 15:09 »
Grejen är att dom hade gjort upp rangordningen  i vintras ju..

jo, men den ranglåga av dem känner väl att han vuxit till sig sedan dess... så han försöker givetvis utmana om den bättre positionen om han tror att han har en chans... (dessutom vill han nog vara den som får föra sina gener vidare såhär på vårkanten)

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 30 mar-11 kl 15:19 »
Vi har bråk på Lunda också  :'(

De två bröderna som legat under i rang gick ihop och "spöade skiten" ur Prinsen. De har också varit undergivna men nu var de två mot en och de är fysiskt lika stora som Prinsen så det var inte rättvist. När prinsen bara stod och hängde och da andra två fortfarande hetsade varandra lyfte jag ut honom, tog in honom, sköljde av honom (han var lerig) och gav honom lite värme och mat. Nu bor Prinsen i undantagsstugan med en liten grupp hönor så länge. Snart får den mest stridslystne av bröderna flytta (lycklingtvis till en annan plats på jorden för han är väldigt söt!) och så hoppas jag att kampen mellan den kvarvarande brodern och Prinsen blir lite mer jämn så att ingen behöver bli riktigt skadad. Jag skall byta plats på dem till helgen - håll tummarna!  :-\
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

The Game

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 mar-11 kl 15:22 »
Existens: Nu har jag bara en sköldpadda men han ska få en kompis såsmåningom..

Märsta har varit trogen sin höna Babs till den gräns att jag trodde han själv var en..(Han ska ruva hela tiden å så)
Men visserligen har han försökt att uppvakta Steves böna och det går ju inte för sig såklart..
Jag är bara så orolig, vågar inte gå ner i hönshuset.

I vintras fick jag lov att ta bort Fredde min tupp för han blev tokig.(var det värsta jag varit med om förutom när mitt får Tina dog)
Det går jag inte igenom en gång till.
Visserligen ska jag bygga..eller måste bygga ett till hönshus men att sära på flocken igen orkar jag inte.
Fan ska dom hålla på å bråka när odm har en massa hönor att ta hand om..Jäkla tuppar..
/Fanihelvetet

Lundahund: vilken underbart namn på en tupp..

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser