Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt golv  (läst 2063 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Halt golv
« skrivet: 29 mar-11 kl 18:43 »
Jag har införskaffat formplyfa att ha som golv till hönsen. Har inte tidigare tänkt på att det kommer att bli halt för dem. Kan jag bygga en tunn ram med hönsnät som ska ligga slätt mot golvet och sedan torv på? Detta borde ju göra att det inte blir så halt + att jag kan lyfta ut träramen med hönsnät när jag ska storrengöra. Vad tror ni?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Halt golv
« Svar #1 skrivet: 29 mar-11 kl 19:47 »
borde väl fungera bra tror jag
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 08:56 »
Funkar säkert men med ev risk att dom kan fastna och skada klorna när dom sprätter (vet dock inte om det kommer bli så men det är en tanke)

Jag skulle istället testa med att blanda torven med lite långhalm alternativt lägga ett lager långhalm i botten som hönsen får trampa till innan du strör på torv. Långhalm och hönsskit brukar bli en "fin kaka" som är definitivt halkfri  ;)

Sedan beror det ju på hur tjock ströbädd du planerar att ha...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 18:58 »
jamen det kan ju vara en bra idé! Testar med hö (lite halm där jag bor) och torv uppepå. En fråga till: kan man köra permanentbädds principen så man bara mockar ut det översta skiktet och fyller på ett nytt skikt lite då och då eller fungerar det inte på höns?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 23:43 »
jag har laggt in klickgolv till mina i sommras fungerar utmärkt

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser