Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötsliga killingdödsfall  (läst 3523 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Plötsliga killingdödsfall
« skrivet: 29 mar-11 kl 13:06 »
Vid nyår fick vi en kull killingar. Häromveckan sålde vi dem, fyra stycken pigga och fina. Nu har två av dem plötsligt dött i sitt nya hem. De två döda var helsyskon och de två överlevande har samma pappa som de döda, men en annan mamma. Förloppet gick snabbt med båda killingarna - ena dagen pigga som lärkor, sedan plötsligt liggande kvidande med andningssvårigheter och en stund senare döda. Jag tror att det gick fortare för nummer ett än nummer två, men köparen säger att symptomen var samma i båda fallen.

Vad kan ha hänt? Jag tror att killingarna har haft det bra både hos mig och hos köparen, och ingen av oss har alltså sett några tecken på sjukdom.
harstorp4.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Plötsliga killingdödsfall
« Svar #1 skrivet: 29 mar-11 kl 14:48 »
Fy så hemskt!  Infektion, förgiftning?  Något i den nya miljön, tydligen.  Kan det vara något de hittat att gnaga på i sin nya bostad?  Prydnadsväxter är ofta giftiga.  Om det är en infektion, så löper ju de kvarvarande också risk!  Även om man flyttar dem till en ny box.

Tre månader är kanske lite anings tidigt att både vänja av dem och flytta dem.

Hoppas det inte blir fler dödsfall!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-11 kl 14:56 »
Vi funderade också på om det kan finnas någon genetisk orsak. Vad tror ni om det? I och med att de två som strukit med är helsyskon och de andra två verkar må bra. Är tre månader tidigt för flytt? Jag har hört att det ska vara lugnt efter 10 veckor - fel?
harstorp4.se

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 29 mar-11 kl 15:45 »
Försök att aldrig nånsin byta miljö och matvanor samtidigt.  Klart det kan vara genetiskt, men i så fall borde de ha kunnat drabbas hemma lika gärna.

Och så kan det förstås vara en kombination:  En genetisk skillnad gör att A är mera ivrig att gnaga på väggen än B, och i färgen finns kanske koppar, som blir giftigt vid mycket stor konsumtion.  Eller, ja, något ...

mosesmia

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-11 kl 19:29 »
Håller med

Citera
Fy så hemskt!  Infektion, förgiftning?  Något i den nya miljön, tydligen.  Kan det vara något de hittat att gnaga på i sin nya bostad?  Prydnadsväxter är ofta giftiga.  Om det är en infektion, så löper ju de kvarvarande också risk!

Jag hade kollat extra noga runt omkring, det är stor risk för de 2 som är kvar. Låter som om de fått i sig nåt olämpligt. Att de båda 2 ska dö just efter att ni flyttat på dem av nåt genetiskt låter konstigt.
Att båda helsyskonen dött först kan också bero att de två har ett starkare band och äter tillsammans.

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 mar-11 kl 20:47 »
Men köparna har andra getter och killingar som är friska. Förresten var jag kanske otydlig om släktskapet: De andra två är också helsyskon. De båda syskonparen är dock halvsyskon med varandra, dvs alla fyra har samma pappa, men två olika mammor är inblandade.
harstorp4.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 mar-11 kl 06:46 »
Usch, vad tråkigt! Hur gick avvänjningen till? Kunde de äta tillräckligt på egen hand när de lämnade mamman?

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-11 kl 11:14 »
De gick tillsammans med sin mamma och resten av flocken ända tills de flyttade, så på det viset var ju inte avvänjningen något vi arbetade med. Men de åt ordentligt med hö och jag såg väldigt sällan att de försökte att få mjölk från mamman.

Intressant här är att de andra två killingarna, som flyttade till samma köpare och fortfarande lever, var en vecka yngre och rimligen borde ha varit mer mammaberoende än de två döda. Jag såg oftare de yngre dia, än de äldre, som dog.
harstorp4.se

Proppen

« Svar #8 skrivet: 30 mar-11 kl 23:05 »
De har inte rhodedendron (hur det nu stavas...) i sin hage eller åtkomlig för dem?

Det är extremt giftig för får och misstänker att det är detsamma för getter. Nån som vet hur det är för getter?

För ett vuxet får har jag för mig att det räcker med att de får i sig 4 blad för att de skall stryka med.

Giftet sätter sig på nervsystemet och till slut andningen.

Hoppas ni finner orsaken!

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 31 mar-11 kl 09:10 »
Rhododendron är giftigt även för getter.  "Först kräks dom, sen dör dom".

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 apr-11 kl 12:46 »
Vet inte om de har fått i sig något olämpligt. Hur som helst har köparen skickat en av de döda killingarna till obduktion, så vi lär nog få veta!
harstorp4.se

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 11 apr-11 kl 19:05 »
Bra!  Fakta är alltid bättre än diverse spekulationer!

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser