Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köpa rör till aquaponics?  (läst 5710 gånger)

mt_knot

• Skåne
Var köpa rör till aquaponics?
« skrivet: 29 mar-11 kl 12:02 »
Hej, jag behöver lite handfasta inköpstips till vad jag behöver för att bygga ett aquaponicssystem. Jag har köpt (impulsköp vid konkursförsäljning) en renoverad ca 500l (B100xH60xL120cm) fisktank och en till med en slags filter insats,men som spruckit i botten. Till fisktanken har jag ett oase-filtoclear 3000 (vilket antagligen bara kommer att behövas på vintern om jag ej odlar då) och en kraftigt överdimensionerad pump, nautilus 12000. Samt 14 guldidar och 3 ännu ej identifierade fiskar, rudor kanske, alla ca 15 cm. Jag har även en mindre fontänpump på 2000l/h som jag tror kan användas till systemet? Sen har jag 3 gamla badkar som jag tänkte använda till odlingskar.

Nu undrar jag vad för rör/slang anordningar man lämpligen använder, både med tanke på pris och smidighet och var man kan handla.

MVH Johan

Tuve

• Skåne
SV: Var köpa rör till aquaponics?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-11 kl 16:26 »
Tyvärr har jag inget svar, jag står själv i startgroparna att bygga ett Barrel-ponics-system (enligt länk i en tidigare tråd här på forumet). Så jag kollar in vad du får för svar!

Björno

« Svar #2 skrivet: 29 mar-11 kl 19:48 »
Hej!

Växtodlingar till Aquaponics-system kan se ut på flera olika sätt beroende på vad man vill odla, vilken storlek det är på systemet mm.

NFT (nutrient film technique). Man låter en tunn hinna av vatten rinna på botten av en behållare. Ett sätt är att köpa en bit hängränna i plast, gör ett lock av marinplywood och göra hål för krukor i locket. Låt en svag vattenström rinna i botten, placera krukor i hålen. Luta rännorna så att vattnet rinner tillbaka ner i tanken.

Biobädd: Köp en avlång balkonglåda (blomlåda), gör ett hål i nedre delen av kortsidan. Gör en genomföring (finns ofta på båtbutiker) så att du kan sätta en sil på insidan och en slangpip på utsidan. Fyll lådan med leca, sand eller annat material som inte påverkar vattnet. Kapa ett smalt plaströr på längden, borras små hål i botten på en rördel, lägg rördelen på toppen av materialet och låt en liten vattenström rinna längst röret . Vattnet sprider sig via de små hålen ut i hela lådan. Plantera vid de små hålen.

Vill man ha större system får man bära sig lite annorlunda åt men principen är den samma./Björno

mt_knot

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 08:18 »
Tack för svaret. Som det ser ut idag tror jag att jag ska använda fisktanken och 1-2  badkar med leca/grus och 1 till andmatsodling och då ev 1 med frigolitplatta med hål för småkrukor.  Ev kommer jag att kunna använda en 1m3 tank, sådan i "bur", och ha den till fiskarna eftersom min lilla tank kan bli för liten om alla badkaren tömmer samtidigt ( vid s.k. flush and drain med siphon tömmning). Jag har inte kommit fram till hur jag ska fördela vattnet, karen hade jag tänkt skulle stå i rad men jag kanske måste bygga en hylla för att få nivåskillnad om de ska tömma från ett till ett annat? Jag är tveksam till om den lilla pumpen klarar att fylla alla 3 samtidigt med grenkoppling, den stora pumpen hoppas jag slippa använda pga hög strömförbrukning och vill helst använda 12/24 V via solceller.

De köptips jag är ute efter är vilka sorts rör/kopplingar jag ska använda för att det inte ska kosta för mycket,  VVS avloppsrör till vask? Eller finns det något annat bra som ersättning? Specialbutiker är oftast dyra, och min lokala bygghandel, Optimera i Höganäs är svindyr, Helsingborg eller Ängelholm ( båda ca 30 km att åka)  har Harald Nyborg, Claes Ohlsson Byggmax, k-rauta m.fl. butiker, sen har jag Hyllinge med Jula och Bauhaus ca 40 km bort. Någon som har tips på inköpsställe när det gäller lämpliga rör?

Om någon har tips på bra/billiga solcellssystem för mitt aquaponics-system så dela gärna med er. :) Det gäller även tips på lämpligt "växthus", gärna med kanalplast för vinterisoleringen. Kan man köpa 2:a sortering någonstans månne? Jag ska kolla med Skånska bygg i Helsingborg, eller på blocket så kanske.

Hej så länge, nu ska jag ut och måla bikupor och tråda ramar ta hand om mina övervintrade bin och förbereda lite för min 1:a vår som biodlare!  :)

MVH Johan

Björno

« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 23:25 »
Hej!

Tyvärr har rörkopplingar den tråkiga tendensen att kosta mer ju bättre dom är. Jag har använt georg fischer-kopplingar eftersom dom är bra och det finns många olika anslutningar. Svindyra men bra. I Stockholm finns en affär som heter "Erlandssons brygga". Dom hade för några år sedan billiga genomföringar men jag vet inte hur det är nu. Förr köpte jag mycket saker därifrån.

Akvarielagret(akvariebutik i Stockholm) gör mycket olika akvarier och har mycket slangar och prylar. Tel. 08-808080. Snacka med krister.
Lycka till!/Björno

mt_knot

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 07:45 »
Ok, tack för tipset! Men jag ska undersöka i närområdet (NV Skåne) först.
Om man kan använda samma rör som till handfat och vask finns en möjlighet på återvinningsgårdar, fast då ofta bara i småbitar, och ofta skitiga så klart.

Jag var inne på deras hemsida och där finns en pdf prislista så man kan se vad som finns och vad det kostar.

VARNING!  Sökte vidare på div akvarieforum och tydligen kan vissa avloppsrör vara antimögelbehandlade = inte bra för aquaponics

Johan
« Senast ändrad: 31 mar-11 kl 09:44 av mt_knot »

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 mar-11 kl 12:29 »
Oj, tack för varningen! Jag ska shoppa rör snart.
Jag "råkar ha" en stor solcellspanel stående, men blev lite chockad av hur dyrt det blir att köpa fritidsbatteri och regulator - typ 1000 kr st.
Ditt system låter ganska stort, med flera badkar, men i övrigt verkar det som om du går efter samma princip som Barrelponics, eller hur? Berätta gärna vilken pump du valt. Jag ska ju också välja pump, och en kunnig bekant sa att Biltema hade vad jag behöver för 200 kr. Men du behöver nog lite större, skulle jag gissa. Såvida du inte sätter alltsammans som en trappa, tänker jag. Kan ha fel.

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 apr-11 kl 07:10 »
Nu har jag hunnit fördjupa mig i frågan rör och tankgenomföringar. Jag utgår från Barrel-ponics-ritningen som finns som pdf att finna på nätet (http://www.aces.edu/dept/fisheries/education/documents/barrel-ponics.pdf). Problemet är att han beskriver delarna han använder som billiga att få tag i där han bor. Men när man börjar söka här hemma är det knappast så. Tunnorna köpte jag billigt, 240 kr för tre st på Blocket. Trä att snickra ihop en ställning hade jag redan. Några lecablock köpte jag för 350 kr. Nu ser det ut som att pump och rördelar och toaventil kommer att närma sig 3000 kr tillsammans, eller rent av överstiga det. Och om jag vill ansluta solcellen jag har, så kommer det till drygt 2000 kr till.
De ställen jag blivit rekommenderad att söka rör är GPA och Waterboys. Båda har samma sorters grejor, men GPA har större variation på storlekar, och är dyrare. En enda tankgenomföring kan kosta 250-400 kr inklusive moms, och man behöver 7-8 st i den ritningen jag har. Dessa rördelar är sk. tryckrördelar, som ska tåla mycket mer tryck än ett aquaponics-system behöver kunna. Men jag hittar inget billigare och enklare som påminner om det som beskrivs i pdfen. Gpa ligger i Hjärnarp, så det är nära för dig att kolla på och slippa frakt.

Men jag har gjort en del framsteg också: Björno skickade tilapia-fiskar till mig igår, så nu simmar där 12 små pysar i ett vanligt akvarium här hemma i väntan på att jag ska skruva ihop mitt barrel-ponics.
Jag har förkultiverat majs, vattenmelon, störbönor, basilika, gurka och sojabönor, som jag ska odla i det.

Jag får nog bita i det sura äpplet och köpa de dyra delarna, men hoppas att någon annan hittar en bättre lösning, så kan vi göra ett svenskt tillägg till materiallistan för barrel-ponics.

donderboss

• -
« Svar #8 skrivet: 22 apr-11 kl 08:33 »
hey!
om det var mig volle jeg titta på genanvendings plats ,der findes alt om man er lite upfindsom!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser