Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur öka hullet hos fångkänslig ponny?  (läst 12169 gånger)

Kattie

Hur öka hullet hos fångkänslig ponny?
« skrivet: 28 mar-11 kl 13:39 »
Gäller en shettis som är fångbenägen, han har svårt att hålla bra hull, får nu Leisuremix och gräsfröhalm, har fri tillgång på bra halm. Vågar man ge tex kornkross till en sån för att få upp vikten eller vad kan man annars ge, vanligt hö blir han dålig av så det vågar vi inte.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Hur öka hullet hos fångkänslig ponny?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 13:47 »
Är han gammal? Fäller han päls som han ska?

Viktnergång + fång, det får mig att känna att det kan vara en tumör, jag kommer inte ihåg namnet nu på rak arm.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 14:15 »
Om han är frisk för övrigt, ska ju en shettis kunna hålla hullet mer än väl med bra hö! Vad har du för hö?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-11 kl 14:58 »
Va med om samma sak här i jan på båda mina små flickor.
Vissade sig att de troligen hade haft stora blod masken men den va under träck prov i parasit stadiet.
Efter blodprov såg man att båda hade anemi(blodbrist).
Blev 2 avmaskningar och sen va de åter i bra hull.

Fodrar med linfrökaka har funkat bra på mina tjejer de är dock inte fång känsliga.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Kattie

« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 15:10 »
Lorita: Han e skimmelskäck, jag har varit inne lite på tanken på skimmeltumör själv  ??? Han är 11 år bara, har inte börjat fälla än, det har ingen av dom, går två ihopa.

Frances: Dom får gräsfröhalm, vanligt hö får han fång av, sen har dom fri tillgång till vanlig halm, båda går på lösdrift.

Dom är avmaskade regelbundet och tänderna är kollade.

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 15:30 »
Jag tar alltid träck prov och avmaskar efter det enligt vet och det spelar ingen roll.
De syns varken på träckprov när det är i parasitstadiet o sen när det är maskar sätter det sig på kropps pulsådern och suger sig mäta för att sen lägga sig i tarmarna igen tills de blir dödade av mask medlet.

Ta ett träck prov för en shettis med dålig hull är näst intill omöjligt utan inre fel enligt vet.

Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Utterman

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 15:41 »
Gäller en shettis som är fångbenägen, han har svårt att hålla bra hull, får nu Leisuremix och gräsfröhalm, har fri tillgång på bra halm. Vågar man ge tex kornkross till en sån för att få upp vikten eller vad kan man annars ge, vanligt hö blir han dålig av så det vågar vi inte.
För mig låter det inte alls som fång utan mer som att hovarna är felverkade, min sambo har precis behandlat en Isläning med samma symtom som du beskriver och vet satta in butta o gud vet vad, efter en verkning och massage ( gissar på att hästen är stel i sina muskler i hela bakpartiet?) samt väl valda och sammansatta örter, så har nu hästen efter ca två veckor börjar röra på sig och även lägga på hullet.. så mitt tips, kolla hovarna..
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Katharina K

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 mar-11 kl 16:07 »
Lorita: Cuschings syndrom heter sjukdomen, den borde en vet. kunna utesluta.
TS: menar du att ni inte kan ge hästen hö öht? Inte ens sent skördat (efter midsommar)?
Annars generellt sett för att få en häst i bra hull som är fångkänslig så ger man hö + lusern antingen som mix eller pellets + linfröolja och räcker inte det så ger man Krafft protein, man lägger på fodret i den ordningen jag skrivit. För en Shettis borde bra hö vara tillräckligt. På någt sätt så känns det som du iaf måste kunna ge vanligt torrt hö, annars har du ett stort problem eftersom det i princip skulle innebära svält, en häst kan inte leva på halm och en Leisure mix vars innehåll är Havrekli, linfrö, microniserat korn/majs, melass, salt, soja, sojaolja, spannmålstrå, vetekli, vitaminer/mineraler och ärtor. (som antagligen kostar hur mkt som helst och för att få någotsånär ekonomi kan ju inga mängder ges)
Har du kollat som någon skrev mask? tänder?

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 mar-11 kl 16:39 »
Hej!

Vår ena shettis som är skeck får fång lätt och för några år sedan när hon fick det ganska hårt tog vi henne ut på ett magert litet bete "nästan inge grönt alls" två år gammalt hö och kornkross fick hon en längre period och efter det så har vi varit aktsamma med nytt hö utan dom får fjolåreshö och då är det ängshö som inte är gödslat.

Frostnupet gräs undviks så mycket som möjlig, och magert bete så mycket som möjligt under vår sommar höst. Försöker köra och arbeta så mycket som möjligt också och det har knappt inte varit något besvär med fånget sedan dess. Vintertiden i år har dom fått mussli och tidigare år betfor och mineraler.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #9 skrivet: 28 mar-11 kl 16:53 »
TS: menar du att ni inte kan ge hästen hö öht? Inte ens sent skördat (efter midsommar)?
Annars generellt sett för att få en häst i bra hull som är fångkänslig så ger man hö + lusern antingen som mix eller pellets + linfröolja och räcker inte det så ger man Krafft protein, man lägger på fodret i den ordningen jag skrivit. För en Shettis borde bra hö vara tillräckligt. På någt sätt så känns det som du iaf måste kunna ge vanligt torrt hö, annars har du ett stort problem eftersom det i princip skulle innebära svält, en häst kan inte leva på halm och en Leisure mix vars innehåll är Havrekli, linfrö, microniserat korn/majs, melass, salt, soja, sojaolja, spannmålstrå, vetekli, vitaminer/mineraler och ärtor. (som antagligen kostar hur mkt som helst och för att få någotsånär ekonomi kan ju inga mängder ges)

Tack :D

Kattie inte skimmelt tumör, den sitter i svansen och är lätt att känna och vanligast hos skimlar med två skimmelanlag. Jag tycker du ska ta ut veterinär för att utesluta Cuschings syndrom, fång, sen fälling och avmagring är symtomen och du kan bara får svar via blodprov.

Länk till mina lamm 2012

trallallaa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 mar-11 kl 07:23 »
Citera
Kattie inte skimmelt tumör, den sitter i svansen och är lätt att känna och vanligast hos skimlar med två skimmelanlag
Nä, Skimmel tumörer kanske syns mest vid svansen , men den sprider sig i resten av kroppen.

Jag har en Arab med det och hon har knutor båder vid svansen, analöppningen, på ryggen, magen etc...
Min förra skimmelponny hade också skimmelcancer och det fick ett snabbt ökad tumörspridning pga fång.
Han fick förmodligen en tumör i hjärnan för han blev otroligt aggressiv och personlighetsförändringen gick inte att göra något åt.
Vet fick ta bort honom och hon sa att hon varit med om flera fall av liknande fenomen.

Även försäkringsbolaget hade garderat sig, han hade en klausul i försäkringen:
Försäkringen gäller inte skimmelcancer och dess eventuella följder . 

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 29 mar-11 kl 13:26 »
Jag tycker att det låter mkt underligt att hästen inte kan gå på hö! Jag skulle kolla honom vetrinärt (cushings), kolla tänder och kolla masken.

Hur mkt gräsfröhalm får han? Har du analyserat?

gräsfröhalm kan ju variera rätt mkt i näringsvärde men det är ju högst troligt att hästen inte får i sig vad den behöver.

« Senast ändrad: 29 mar-11 kl 13:30 av Sar »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 29 mar-11 kl 13:57 »
Är det protein eller stärkelse/socker dom är känsliga för då?
Frostnupet gräs = hög sockerhalt.
//Lina

Utterman

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 mar-11 kl 14:29 »
Mycket rolig info du kommer med, dock saknar den fakta. Proteiner är absolut förbjudet på en fånghäst, och halm, jo en häst klarar MYCKET väl att enbart leva på halm då det är mer naturlig föda än pellets och melass (farligt hög sockerhalt)
Halm finns det de som både tävlar i trav och har hästar som jobbar i skogen får som giva, och inte ett strå hö. dom mår prima då dom fibrena är nyttigare än den (ursäkta språket) skit du förordar, Fång är en magåkomma och därav kan man förstå intoleransen mot hö, och SOCKER, skulle sätta in som jag sagt tidigare, bucachikli, ev probotika ( men finns de som ej är skadliga och bygger upp immunförsvaret) Verm-x är bra för att rensa ut parasiter och mask som kemiska prep ej tar, finna ALTERNATIVA medel som ej skadar utan stärker hästen, och till en bråkdel av vad ens det kostar för en vet o komma ut till gården.. Vi har behandlat så många med fullgott resultat EFTER vet "lekt" ett halvår-år och sedan dömt ut dom. skulle mycket väl kunna tänka mig att komma och titta på din häst och ge dig råd tillsammans med min sambo, bor på stenberget ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 29 mar-11 kl 15:10 »
Men är fång pga protein eller socker/stärkelse? Det är ju två mycket olika saker....

Kaniner och hästar har liknande matsmältningssystem, och kaniner är känsliga för höga stärkelse/socker-halter, eftersom dessa bildar ammoniak vid nedbrytning, ammoniak höjer pH i tarmen, högt pH främjar dåliga bakterier och dödar de nyttiga bakterierna.

Hur kan en häst inte tåla HÖ? Det vill säga gräs... det en häst är designad för att äta?

//Lina

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 29 mar-11 kl 15:13 »
Fång är hästarnas diabetes, sen kan man själv räkna ut vad dom tål, inte socker och inte bli för feta, då är man på godväg.
Länk till mina lamm 2012

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 29 mar-11 kl 15:23 »
Citera
Halm finns det de som både tävlar i trav

En liten reality check här bara: Då kombinerat med hutlösa mängder kraftfoder. Så ingen missförstår och tror att någon kan träna och tävla på enbart halm  ;)

Men bra halm är helt klart bättre än dålig hö, det är strået för magen man vill åt!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Utterman

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 29 mar-11 kl 15:33 »
En liten reality check här bara: Då kombinerat med hutlösa mängder kraftfoder. Så ingen missförstår och tror att någon kan träna och tävla på enbart halm  ;)

Men bra halm är helt klart bättre än dålig hö, det är strået för magen man vill åt!
Tyvärr, inget kraft utan enbart bete, halm och mineraler ;) det finns även travtränare som insett att kraft är skadligt för hästen, liksom havre mm..

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 29 mar-11 kl 15:40 »
Då vill jag veta vem det är!

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 29 mar-11 kl 15:40 »

Vad har gräsfröhalmen och kraftfodret för värden, och hur mycket äter han av vardera? Spontant så låter det som om han får i sig för lite näring, helt enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 1 användare
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser