Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var gör man av ett dött får??  (läst 10190 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: var gör man av ett dött får??
« Svar #20 skrivet: 04 apr-11 kl 13:32 »

Är det ett vuxet, märkt och journalfört får man väljer att göra sig av med "på olaglig väg", kan det för övrigt bli svårt att förklara vart det har tagit vägen, vid en eventuell kontroll senare...  ::)

Det kan alltid hemslaktas.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Wizard

• Arrendegården
« Svar #21 skrivet: 04 apr-11 kl 13:42 »
Det kan alltid hemslaktas.
Eller så gör man som lagen säger!

Om ett djur dör av en smittosam sjukdom (det behöver man inte veta) och man inte skickar djuret för destruktion så bidrar man till att den sjukdomen kan spridas genom fågel och framförallt räv.
Skall man pyssla med djuruppfödning eller liknande så får man också budgetera för att sådana saker kan hända.

Visst är det lite fånigt kan man tro om ett litet nyfött lamm stryker med men skall vi vara förebilder och göra detta ordentligt så skall vi nog följa spelreglerna.

Jag bodde i England under en herrans massa år och jag var med om mul & klövsjukan där. Det visade sig hur enkelt det spred sig bara för att några tog till egna metoder vilket fick fruktansvärda konsekvenser.

träsleven

• -
« Svar #22 skrivet: 04 apr-11 kl 15:25 »
Eller så gör man som lagen säger!

Om ett djur dör av en smittosam sjukdom (det behöver man inte veta) och man inte skickar djuret för destruktion så bidrar man till att den sjukdomen kan spridas genom fågel och framförallt räv.
Skall man pyssla med djuruppfödning eller liknande så får man också budgetera för att sådana saker kan hända.

Visst är det lite fånigt kan man tro om ett litet nyfött lamm stryker med men skall vi vara förebilder och göra detta ordentligt så skall vi nog följa spelreglerna.

Jag bodde i England under en herrans massa år och jag var med om mul & klövsjukan där. Det visade sig hur enkelt det spred sig bara för att några tog till egna metoder vilket fick fruktansvärda konsekvenser.

Man ska nog tänka själv också o använda sitt sunda förnuft!
Har själv gjort mig av med massor med självdöda o dödfödda smålamm de är inte särskilt svåra att gräva ned på ett betyggande sätt. Däremot vuxna djur som dör av tvivelaktig orsak kan det nog vara bra att de hämtas.
Misstänker man sådana allvarliga sjukdomar som mul o klövsjuka så är man ju dessutom tvungen att anmäla till veterinär o myndigheter.

Fordson

« Svar #23 skrivet: 04 apr-11 kl 15:44 »
Man får väl lägga sina döda lamm på ett ställe inför hämtning. Sen om räven hinner före lantbrukstjänst.... o:)

i myllan

• Småland
« Svar #24 skrivet: 04 apr-11 kl 19:40 »
Döda får gräver man inte ner utan gör som tidigare nämnts, ringer lantbrukstjänst. Tror inte så många har fullständig koll på vilka ev smittor de döda fåren kanske har. I en del kommuner är det till och med förbjudet att slänga ull i skogen, det räknas tyvärr som slaktrest. Inte för att jag kan förstå hur de kan få i hop det till det när fåren står kvar nyklippta och nöjda hemma.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 04 apr-11 kl 19:48 »
:(  Jag har hört om flera fall där döda djur legat vid allmän landsväg i flera dagar, t o m veckor, innan hämtning skedde.  Gissa, vilka möjligheter för icke önskvärda små-organismer.  Dagens regler tar inte mycket hänsyn till biologi; det bästa ur smittsynpunkt är helt klart att snabbt gräva ner djupt i en varm dynghög, och försäkra sig om att det ligger kvar i minst 2 år.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

träsleven

• -
« Svar #26 skrivet: 05 apr-11 kl 09:25 »
:(  Jag har hört om flera fall där döda djur legat vid allmän landsväg i flera dagar, t o m veckor, innan hämtning skedde.  Gissa, vilka möjligheter för icke önskvärda små-organismer.  Dagens regler tar inte mycket hänsyn till biologi; det bästa ur smittsynpunkt är helt klart att snabbt gräva ner djupt i en varm dynghög, och försäkra sig om att det ligger kvar i minst 2 år.
Du har helt rätt! Vem skickar självdöda älgar eller harar eller rådjur till destruktion dessa kan ju rent teoretiskt sprida lika mycket smitta bland rävar o korpar som ett självdött lamm. Nej naturen har det bästa sättet att omsätta det som har slutat sina dagar.
Vi människor har skapat en massa konstiga regler o skräckföreställningar om än det ena än det andra. Genom att tvingas följa alla dessa regler till punkt o pricka så blir ju inget naturligt längre.
Förr brände man bara djurkroppar om det förelåg risk för livsfarliga smittor som mjältbrand eller mul oklövsjuka eller liknande. Rester efter t ex hemslakt är ju rester efter djur som har dött fullt friska och där köttet ska bli till konsumtion o då kan väl knappast resterna ses som risk avfall.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #27 skrivet: 05 apr-11 kl 12:38 »
Inte desto mindre är det de reglerna vi har att rätta oss efter, och med tanke på att alla djur över 18 månader hämtas gratis så är det ganska överkomligt tycker jag. Visst kan det dröja några dagar, särskilt om de har den dåliga smaken att gå och dö i slutet på veckan  ;D

Mina lamm som dör eller är dödfödda lägger jag i dubbla ICA-kassar i frysboxen och där ligger de tills det är dags för Lantbrukstjänst att hämta ett vuxet djur, då tar de med dem också (kostnadsfritt). Dröjer det för länge så kollar jag med dem när de finns i närheten så jag kan möta upp och lämna lammen.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 05 apr-11 kl 17:11 »
Om jag fattat det rätt så ligger problematiken i döda lamm (<18mån) och slaktavfall.

Det där med frysen verkar vara det enda gångbara men jag har bara haft kadaverbilen här en gång på 6 år så jag vet inte...

Verkar som de hittat ett smart sätt att förhindra hemslakt i praktiken.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 07 apr-11 kl 17:59 »
Jag har hört att renova har en svart säck som man kan "få" av renhållningsstationen och sedan slänga det döda djuret i brännbart...
MEN det är inget jag vet utan bara nått jag hört!
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser