Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var gör man av ett dött får??  (läst 10184 gånger)

Weasel

• Skåne
var gör man av ett dött får??
« skrivet: 27 mar-11 kl 22:06 »
skulle vilja gräva ner den men är ju inte att tänka på nu... Så vad gör man?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

BörjeH

• Västergötland
SV: var gör man av ett dött får??
« Svar #1 skrivet: 27 mar-11 kl 22:15 »
Lägg det i skogen på din mark så tar räven det! Lägg det inte för nära husen, du vill nog inte ha räv i lammhagen...

Om du jagar, bind fast det med pianotråd så har du fått ett jaktpass för räv. En del slår vatten över när det är frost, så fryser det fast. Det är få som jagar räv nu för tiden, den kanske skall hållas efter bättre.

Annars brukar jag täcka dem med en traktorskopa kögödsel på gödselstaden. När det blir vår så är det nästa nedruttnat.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 22:18 »
Om man inte har lust eller möjlighet att välja något av BörjeHs förslag så ringer man lantbrukstjänst. Är fåret över 18 månader hämtar de gratis, annars går det på några hundralappar.
snus? vad är priset på en pris?

texelmatte

« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 22:19 »
Ring lantbrukstjänst ( så heter det iallafall där jag bor). De kommer med kadaverbilen och hämtar. Kostar ingenting om fåret är över 18 månader, om inte reglerna ändrats i år.

gröngölingen

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 mar-11 kl 22:20 »
Är det tjälen i marken som ställer till problem. Annars kan du väl gräva ner det bara du inte gräver ner det nära din egen eller andras brunnar så att det förorenar vattnet. 

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 mar-11 kl 22:21 »
Om man inte har lust eller möjlighet att välja något av BörjeHs förslag så ringer man lantbrukstjänst. Är fåret över 18 månader hämtar de gratis, annars går det på några hundralappar.

Ja tjälen som ställer till det, och tyvärr var den bara 1 år :'(
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 27 mar-11 kl 22:31 »
Det går bra att kompostera. Då tar du tillvara näringsämnena. Köttmjöl och benmjöl är ju utmärkt växtnäring och det är ett dött får också. Det kan komposteras på det sätt BörjeH beskrivit. I varje fall har jag hört den beskrivningen från olika håll och det verkar trovärdigt. Det kan också komposteras i en tillräckligt stor kompostbehållare, med tillsats av t ex jord, gammal kompost, gödsel, gärna något gammalt (delvis nedbrutet) sågspån, flis el dyl. trämaterial. Se bara till att inte råttor, kråkfågel, räv, grävling etc kommer åt kroppen. Det bör komposteras tills det är helt nedbrutet (färdig kompost plus rena ben). Benen tar förstås längre tid att bryta ned. De kan t ex få gå igenom flera omgångar kompostering eller gödslas ut och brytas ned efterhand i jorden.
Dock två reservationer:
Du bör vara hyfsat kunnig på kompostering.
Jag är inte insatt i vad diverse regler säger om detta förfarande för närvarande. Jag tror det är tillåtet om det görs på ett betryggande sätt, men är inte helt säker.
« Senast ändrad: 27 mar-11 kl 22:38 av Anders Skarlind »

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 22:34 »
Ska verkligen försöka hitta ett lämpligt hål, och täcka över med gödsel, för 770:- plus moms tycker jag inte det är värt för att få den bortkörd. Är både sorgligt och en ekonomisk förlust som det redan är!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 22:46 »
Ska verkligen försöka hitta ett lämpligt hål, och täcka över med gödsel, för 770:- plus moms tycker jag inte det är värt för att få den bortkörd. Är både sorgligt och en ekonomisk förlust som det redan är!

Nedgrävning i hål låter mindre bra tycker jag. Risk för syrebrist och sämre nedbrytning. Beror dock på hurdan jorden är på platsen. Troligen större risk att eventuella smittämnen kommer på drift. Visserligen lär det finnas en person som tycker det är sååå bra att kompostera i hål, men jag är avvaktande. Och visserligen var det åtminstone vanligt förr att gräva ned kadaver och slaktrester, och då lät man vad jag vet oftast förmultningsresterna (näringen) ligga kvar där man grävt ned kadavret. Det tycker jag är ekologiskt fel princip.

I o f s kan du ju se det som en begravning om du vill. Upp till dig.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 mar-11 kl 23:27 »
Ett sätt är att se det som slakt -Ta vara på skinnet, bjud räv och rovfåglar på middag.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #10 skrivet: 27 mar-11 kl 23:47 »
Sjuka/självdöda djur har dåligt skinn enligt min erfarenhet. Beklagar  :-\
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

tant Grøn

• -
« Svar #11 skrivet: 28 mar-11 kl 05:23 »
I en "vuxen" granskog kan man gräva året runt! Jag har själv begravt ett får mitt i vintern under en gammal gran  ;)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 28 mar-11 kl 06:12 »
Ring latbrukstjänst! Även om det är under 18 månader, är det inte alls farligt dyrt. Då slipper du besväret med att gräva och dessutom slipper du risken med spridning OM det skulle vara nån sjukdom som orsakat dödsfallet. Jag har under årens lopp haft några självdöda vuxna djur och det känns skönt att de hämtar kadavret med tanke på smittpridningen.

Dessutom kan ju djur gräva upp det om du gräver ner det. Vi begravde en katt. Vi tyckte att vi grävde djupt, la den fint i kartong med stenar över graven. Ett år senare var graven uppgräven....

Här blev några dessutom dömda efter att det hittats slaktrester utlagda i skogen.... efter får.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 04 apr-11 kl 00:16 »
Måste bara lägga mig i här... FÅR ( ;D) man gräva ner ett dött får?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #14 skrivet: 04 apr-11 kl 00:31 »
Ytterst relevant fråga, Luppa - svaret är nej, man får inte gräva ner ett dött får.

Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 04 apr-11 kl 00:34 »
Ytterst relevant fråga, Luppa - svaret är nej, man får inte gräva ner ett dött får.
Man får väl inte gräva ner nåt får alls, eller?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 04 apr-11 kl 00:52 »
Ett sätt är att se det som slakt -Ta vara på skinnet, bjud räv och rovfåglar på middag.

Slakt innebär enligt dig tydligen att man låter diverse djur äta upp och sprida omkring slaktresterna. Samtidigt efterlyser du i annan tråd benmjöl till dina odlingar.

F ö  se även denna tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=108322.0
« Senast ändrad: 04 apr-11 kl 02:29 av Anders Skarlind »

Luppa

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 04 apr-11 kl 00:57 »

Tänkte väl.  ::)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 04 apr-11 kl 01:00 »
Ring latbrukstjänst! Även om det är under 18 månader, är det inte alls farligt dyrt. Då slipper du besväret med att gräva och dessutom slipper du risken med spridning OM det skulle vara nån sjukdom som orsakat dödsfallet. Jag har under årens lopp haft några självdöda vuxna djur och det känns skönt att de hämtar kadavret med tanke på smittpridningen.

Dessutom kan ju djur gräva upp det om du gräver ner det. Vi begravde en katt. Vi tyckte att vi grävde djupt, la den fint i kartong med stenar över graven. Ett år senare var graven uppgräven....

Här blev några dessutom dömda efter att det hittats slaktrester utlagda i skogen.... efter får.

Om man komposterar så kan man vid behov kompostera inom inhägnat område, och man kan kompostera i en större kompostbehållare. Så blir det enklare att förhindra att djurkroppen eller slaktresterna blir uppgrävda. Dock vore det intressant även här att veta om detta är tillåtet.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #19 skrivet: 04 apr-11 kl 12:20 »
FÅR ( ;D) man gräva ner ett dött får?

Nej, det får man inte. Åtminstone här får man inte ens gräva ner ett dödfött lamm (alltså ca 3kg) eller resterna från hemslakt (fast det gör nog de flesta ändå... ::)), ALLT ska hämtas av lantbrukstjänst...

Är det ett vuxet, märkt och journalfört får man väljer att göra sig av med "på olaglig väg", kan det för övrigt bli svårt att förklara vart det har tagit vägen, vid en eventuell kontroll senare...  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
jsv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser