Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eldriven pontonbåt med solcellsladdare  (läst 13113 gånger)

Seneca

• Gäst
Eldriven pontonbåt med solcellsladdare
« skrivet: 24 jul-06 kl 11:10 »
Tjenare, jag har precis upptäckt det här forumet (till min stora förtjusning) och tänkte fråga om ni har några åsikter på en idé jag har.

Jag bor i Borlänge och där finns en väldigt bra sjö att åka båt i, Runn. Det blir inga höga vågor eller stark vind. Så jag tänkte bygga en pontonbåt, tvåsitsig med en eldriven utombordare. Jag hade även tänkt ha en ca 150W solcell som laddar batterierna när den står stilla (och även hjälper till med drivningen).
En båt (iaf av den typen) står oftast stilla 5 dagar i veckan, och det borde ge massor av ström till batterierna.

Vad tror ni? Är det en bra idé? Har ni några förslag?

btw, just nu så har jag inga medel till att genomföra projektet, men antagligen till nästa sommar :=)

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Eldriven pontonbåt med solcellsladdare
« Svar #1 skrivet: 24 jul-06 kl 12:12 »
Låter som en rolig ide. Men vad menar du med att inte ha pengar till att genomföra projektet, jag kan tänka mig många saker du kan göra även utan pengar. planera till exempel.
Skulle jag göra en liten tvåsitsig båt för eldrift så skulle jag nog ta frigolit av lite hållbarare snitt, exempelvis markisolering eller så och bygga ett skrov med lättplanande form. frigolit kostar pengar, men kan gå att hitta gratis på olika sätt om man har ögonen öpnna hela tiden. Detta skrov skulle jag endera täcka med två lager glasfiberarmerad plast, eller helt enkelt slå in i en pressenning som jag spännde tight.
För driften skulle jag nog söka efter en havererad utombordsmotor, en skuren motor på 2-8 hästkrafter skulle kunna passa bra, det viktiga är att det är motorn, inte kraftöverföringen som är trasig.
Till motor skulle jag ta en 12 eller 24 volts motor på minst 1 hästkraft, helst mer, exempelvis en startmotor, helst en startmotor till en diesel, hellre en lastbilsstartmotor.
Solcellerna skulle jag faktiskt vara mer tveksam till i ett inledningsskede, då de är dyra, det är inte så farligt svårt att ta hem batterierna för laddning. För driften skulle jag köpa två belastningsprovade bilbatterier från skroten för cirka 150 kronor styck.
rätt byggd med en motoreffekt på 3-5 hästkrafter så har du en planande båt som gör förmodligen en bra bit över tio knop.
Det svåra med båten du vill bygga är själva båtbygget, inte solcellerna, lägg alltså krutet i konstruktionen just på båten. Jag tycker det verkar som en kul ide.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Seneca

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jul-06 kl 13:10 »
Hmm, bygga eget skrov :) Låter kul, annars tänkte jag köpa en gammal trampbåt och modda den till att ha motorfäste samt batterierna i pontonerna. Den kostar ju däremot mer, men är nog antagligen mer rejält byggd än om jag skulle göra den.

Solcellen kanske man kan sätta i senare som du säger, dom är ju ganska dyra som sagt.

Just nu så är jag arbetslös (jag är automationstekniker/industrielektriker) och jag vill inte spendera mer än nödvändigt just nu.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #3 skrivet: 24 jul-06 kl 14:12 »
Problemet är att elmotorer slukar energi, i alla fall lite större motorer. Vill man färdas fort och under längre tid, krävs så mycket batterier att båtskrället nästan sjunker. Jag skulle nog satsa på en mindre motor och färd i knapp styrfart.

Solceller är ju det enklaste, men också det dyraste. Varför inte ett litet vindkraftverk istället? Blåser det ute kanske propellern kan drivas direkt från vindturbinen?

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 jul-06 kl 14:15 »
Problemet är att elmotorer slukar energi, i alla fall lite större motorer. Vill man färdas fort och under längre tid, krävs så mycket batterier att båtskrället nästan sjunker. Jag skulle nog satsa på en mindre motor och färd i knapp styrfart.

Solceller är ju det enklaste, men också det dyraste. Varför inte ett litet vindkraftverk istället? Blåser det ute kanske propellern kan drivas direkt från vindturbinen?

En vinddriven båt ... det var verkligen en ny idé !!  :D

Bo

För mycket skog runt Runn
« Svar #5 skrivet: 24 jul-06 kl 17:23 »
- dålig vind.

Skaffa en motor som tål att kopplas direkt till en 50W solpanel istället.

Och använd åror när inte solen skiner - eller trampor.

Seneca

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jul-06 kl 08:25 »

En batteribank med 3st 12V 75Ah marinbatterier borde räcka långt, iaf i några timmar. Om man vill utöka det med fler så går ju det också. En trampbåt är byggd så de har väldigt mycket flytkraft, jag tror inte 3st 12V batterier är ett problem, inte när trampbåtar normalt bär flera fullvuxna personer.

Vindturbinen är inte ett alternativ, inte på sommaren iaf, det blåser för lite. Och solceller ger för lite ström för att driva en rimligt stor elmotor. Jag kollade runt lite på elektriska utombordare (för referens), och hittade lite siffror på strömförbrukning.

http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

Den som är lämplig att satsa på för mig är nog den kraftigare modellen, Endura 50, eller om jag bygger något dylikt själv.

Från sidan: "Motorn utvecklar 22,7 kp, 14,8 kp, 11,3 kp, 7,9 kp och 5,7 kiloponds dragkraft och förbrukar då 40, 26, 20, 14 och 10 ampere vid 12 volts spänning."

Och för att driva motorn på sin lägsta hastighet så krävs det 10A vid 12V, det betyder en 120W solpanel. Känns inte riktigt användbart. Man måste helt enkelt använda batterier.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 25 jul-06 kl 08:45 »
Ska båten drivas med solen, så får nog vinden hjälpa till, den tillräckligt stora solpanelen kommer att fungera som segel, och resultanten av de samverkande krafterna blir maximalt när solen och vindens riktning skiljer ca 35 grader. Med andra ord knappast praktiskt.

Ta en titt på Flettners konstruktion, en 40 cm x 6 m motsvarar en segelyta på drygt 30 kvadratmeter. Den kan drivas med batteri eller kanske tom sol. Solpanelen kan i vilket fall som helst förlänga batteriets arbetstid. Du behöver vind, men kan gå i alla riktningar utan att kryssa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

SvenS

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jul-06 kl 02:46 »
Vill minnas att redan 1990 så publicerde båtnytt en artikel om en entusiast som åkte göta kanal med en cocktailbåt ( 6 sittplatser , solskydd poch groggveranda) med hjälp av en elsnurra (Finns att köpa över disk,( om man är lat) och ett gäng 5o watts paneler på rufftaket.
det gick hur bra som helst.

johan olofsson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 aug-06 kl 02:18 »
'Hej
här verkar finnas många kunniga... har en liknade idé som kollegan vid den vackra sjön Runn (där jag en gång lärde mig åka vattenskidor...fast det har inget med detta att göra) Jag har en liten segelbåt som jag vid avsaknad av vind skulle vilja driva fram med en elmotor. Hade idén att ta en lastbilsstartmotor på 24 volt och så koppla en batteribank på 3-4 lastbilsbatterier för att få lite kräm när det är motvind och motsjö. Alla säger dock till mig att det inte funkar för lager och annat i en startmotor är inte gjorda för kontinuerlig drift. Var hittar man en elmotor för detta ändamål tro? Och kan man förstärka batteribanken med en liten termogenerator eller en 2-3 hk bensinmotor (såg en fyrahästars Briggs&Strattonmotor på Jula postorder idag för 2900:-)för att ladda kontinuerligt under gång.
Jag tilltalas av elmotorns tystnad och att den är omedelbart startklar utan ryck i snören etc. Kan tillägga att min båt har propeller och axel kvar från en tidigare inombordare.

Tacksam för svar och tips.

Johan

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 aug-06 kl 03:09 »
Har inga ideér om solcellsbåtar men ... ang lastbilsstartmotorn så är det ju så att även om lager är dimensionerade för intermitent drift så håller dom ju betydligt länge vid kontinuerlig drift under låg belastning än korta perioder av hög belastning. I fallet med en lastbilsstartmotor är nog kruxet snarare risken för korrosion än risken för lagerhaveri vid de små krafter som du tar ut för för att driva en liten båt.

ollebolle

« Svar #11 skrivet: 16 aug-06 kl 07:27 »
Startmotorns lager är inga problem. Det är möjligen värmen. Men om du kör en 24V startmotor på 12 V så ska det nog gå bra. Eller alternativt låter motorn gå lätt dvs ha en propeller med liten stigning eller växla ned varvtalet. En startmotor har kraftiga lager för att ta upp kraften i sidled när den trycker kuggarna mot det stora kugghjulet på dieselmotorn.

Du får ut c:a 1/4-del av effekten när du kör den på 12V men det kan nog räcka, det blir väl omkring en kW så det blir nog bra fart på båten.

Seneca

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 aug-06 kl 13:32 »
Jag håller med ovanstående, det går nog säkert bra när du har en segelbåt (som har så lite vattenmotstånd).

Ang. generatorn så kan du köpa en sån där 1kW eller mindre, bensindrivet elverk. Finns små fyrtaktsvarianter som är ganska tysta också. Den kan du använda när batterierna tryter. Dom kostade runt 2-3kkr också, så det är inte så farligt.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #13 skrivet: 16 aug-06 kl 22:28 »
Jag tilltalas av det där med 50 watts solpanel direkt till en elmotor, men jag skulle nog ändå vilja ha ett batteri också, som reserv när solen går i moln och som spänningsutjämnare.

Kupefläkten från en personbil (12V + ett fritidsbatteri) skulle nog passa bra, fartreglage följer ju också med. Fort kommer det inte att gå, men framåt går det alltid.

firevortex

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 mar-07 kl 00:31 »
hej

måste bara påpeka att startmotorer till (last)bilar är väldigt dåliga motorer om du ska driva någonting någon större sträcka, man bör inte låta en startmotor arbeta mer än c:a 15-30 sekunder åt gången därimellan vill den gärna vila minst 2-3 minuter.
den e gjord för maximalt vrid en minimal stund, inte driva en bil 2 mil.
mvh robin

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #15 skrivet: 27 mar-07 kl 15:21 »
...sen måste man fråga sig om man bara är ute efter en eldriven båt, eller brinner för att tillverka något själv?
En begagnad kanot och en elutombordare behöver inte kosta mycket.

Men det klart.
Jag själv envisas med att bygga ett litet vindkraftverk till min segelbåt. Jag kommer säkert lägga ut massor av slantar, och tid framför allt, innan jag är färdig. Resulat kommer inte bli lika bra som en fabrikstillverkad vindgenerator men jag kan njuta och känna mig nöjd över att ha tillverkat den själv!  ;)

dahlgren

« Svar #16 skrivet: 30 mar-07 kl 11:45 »
Hittade en artikel i ett 10 år gammalt nr av "Teknik för alla".
Tror det kanske kan vara intressant...

www.byggvindkraft.se/tfa97_elbat.pdf

« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 18:47 av dahlgren »

nad

« Svar #17 skrivet: 31 mar-07 kl 08:30 »
Hej
Har man bra ekonomi kan jag rekomendera Firman OZO drive,
Jag begärde in en offert till mitt planerade katamaran bygge, mina önskemål var 10 knop i 30 min deras kompletta paket dvs batterier o styrninga osv var 40 000 kr .

Vänl Nad

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #18 skrivet: 31 mar-07 kl 10:57 »
Har man bra ekonomi kan jag rekomendera Firman OZO drive,
Jag begärde in en offert till mitt planerade katamaran bygge, mina önskemål var 10 knop i 30 min deras kompletta paket dvs batterier o styrninga osv var 40 000 kr .

Är det OZecodrive du menar? I så fall såg deras elsnipa också väldigt intressant ut.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser