Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handmata 4-dagars kyckling?  (läst 2352 gånger)

MissLouise

• Västergötland
Handmata 4-dagars kyckling?
« skrivet: 26 mar-11 kl 19:22 »

Hej,

Jag hoppas att någon här kan dela med sig av sin visdom!
Igår fick jag en kyckling som är ca 4 dagar gammal, han har lite problem med ögonen och blev helt utmobbad av de andra.
Tyvärr har jag noll erfarenhet av hönsfåglar, men jag var den enda som kunde ta henne för tillfället.
Hon äter inte själv, jag har "tvångsmatat" med uppblött kycklingfoder, kokta ägg och lite undulatpellets.
Är det något annat hon bör få? Hon sitter varmt, i en undulatbur med en värmematta under.
Hon sitter mest still, men börjar röra sig så fort jag öppnar dörren till buren och hoppar nästan upp i min hand när jag håller den nära.
Hon piper också nästan konstant, ibland bara pip-pip-pip-pip väldigt högljutt, och ibland mer som ett kvittrande / trillande.
Är det normalt att de låter mycket eller är det ett tecken på att hon inte mår bra?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Louise

Aklejan

• -
SV: Handmata 4-dagars kyckling?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-11 kl 21:25 »
Jag tror att din kyckling kommer att ha större chans att bli stark
om du hämtar in en kompis åt den..
Dels för att det är onaturligt att vara ensam och dels för att en frisk kyckling kanske
stimulerar den till att äta, dricka och att få lite livsvilja!
Kycklingar behöver värme som kommer ovanifrån, då de lätt får lunginflammation!
Försök fixa fram en värmelampa..tills dess funkar en vanlig glödlampa..
Kolla så att tempen ligger mellan 35-36 grader där kycklingen är...
Har ju ingen aning om vad du menar med problem med ögonen,
vore bra om du beskrev lite mer...finns många kunniga här på forumet!

Just_me

• Småland
SV: Handmata 4-dagars kyckling?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 22:03 »
Som föregånende skrev är det alltid bra att para ihop dem minst två och två.
Kan hon ha förstoppning eller så och att det är därför hon inte äter? Ser du att den gör ifrån sig?
Bra att du ger uppblött men försök få i den vatten med med tex tesked också. Men akta så den inte blir för blöt och kall.
Ge lite olja, fil, kanske lite cornflakes uppblöt i filen och oljan. Kan hjälpa om magen är trög.

Pipandet kan bero på att den är ensam, fryser eller mår dåligt. Sluta den pipa när du plockar upp den? Så var vår första, hon somnade direkt när vi hade henne i handen så vi slog fast att den måste ha frusit! Så vi sänkte värmelampan lite och woala så blev hon mycket lugnare :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser