Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk fasan? :'(  (läst 6482 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Sjuk fasan? :'(
« skrivet: 23 mar-11 kl 12:17 »
Idag när jag gick ut till mina fåglar finner jag min fasan liggandes på golvet. Jag puttar lite på henne . då "kryper" hon iväg en bit. Jag tar upp henne utan att hon gör motstånd. det enda hon gör är att blunda.
Vingarna är hängiga och hon reagerar knappt på skrik eller att man rör vid hennes näbb.
Vad kan det vara? :(

Nu sitter hon bredvid mig i en bur och blundar och sitter uppburrad. Reagerar inte på att jag slår lite lätt mot gallret :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Just_me

• Småland
SV: Sjuk fasan? :'(
« Svar #1 skrivet: 23 mar-11 kl 12:23 »
Vetrinär?
Jag kan inget om fasaner men en av våra høns blev sådär, så då tvingade jag i henne vättske-ersättning.
Sen fick hon lugn och ro inne i værmen och jag høll koll på att hon fick i sig lite mat och gav henne vættska med en sked varananna timme på dan, var fjärde på natten.
Mins inte exakt vad hon fick äta, ficknått tipps då om typ fil, flimngor, lite olja och kanske var det majs... mins inte riktigt :/

Efter 4 dagar var hon piggare, efter en vecka kunde jag sætta ut henne i hønshuset igen

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 23 mar-11 kl 12:41 »
Tack, hoppas fler svarar. Vill inte förlora min enda fasanhöns :(
Hon kikade upp lite nydligen när mamma höll på att diska. Men sen återgick hon till blundandet.

Det verkar som hon inte kan öppna ögonen helt, underlocket lixom ligger över hela ögat, hon kan kolla lite bara.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 23 mar-11 kl 12:48 »
VAD tusan?! Jag gick ut till hönsen för att kolla om någon annan var sjuk.
När jag kommer in har hon nästan helt öppna ögon, inte uppburrad, inga hängande vingar?!?!?!?!?   ???  ???  :-X
Hon gick en bit nyss och står nu och inspekterar maten?  ???  ???  ???  ???

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-11 kl 13:17 »
VAD tusan?! Jag gick ut till hönsen för att kolla om någon annan var sjuk.
När jag kommer in har hon nästan helt öppna ögon, inte uppburrad, inga hängande vingar?!?!?!?!?   ???  ???  :-X
Hon gick en bit nyss och står nu och inspekterar maten?  ???  ???  ???  ???

Hm, kan hon ha varit i chock?
Har för mig att småfåglar som hamnar i chock beter sig så där, hittade en förra sommaren här i parken.

Hoppas det "bara" är det så hon blir bra igen!

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 23 mar-11 kl 13:22 »
Det kan hon nog vara, hennes fasantupp går väldigt hårt på henne så hon springer iväg såfort han kommer. Får han tag i henne så släpper han inte fjädrarna försen de går av. Hon brukar skrika rätt rejält när han får tag i henne... Så chock kan det nog vara. Har gjort ordning en ny voljär till henne, där hon ska få gå med 2 duvor. Utan någon tupp..

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 mar-11 kl 13:25 »
Det kan hon nog vara, hennes fasantupp går väldigt hårt på henne så hon springer iväg såfort han kommer. Får han tag i henne så släpper han inte fjädrarna försen de går av. Hon brukar skrika rätt rejält när han får tag i henne... Så chock kan det nog vara. Har gjort ordning en ny voljär till henne, där hon ska få gå med 2 duvor. Utan någon tupp..

Oh, vad jobbigt :(
Då kankse det kan vara det då :/

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 mar-11 kl 14:23 »
kan tänka mig 2 saker, första är som ni säger, hon är i chock, antingen över tuppens uppvaktande eller att hon slagit i något. andra kan vara att hon lagt ett ägg. vissa blir som förlamade när de har ett ägg som ska ut men har svårt att få ut det.  har sett det på bla ankor. om det inte ligger n ågot ägg så kan någon ju ha ätit det....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 23 mar-11 kl 16:56 »
kan tänka mig 2 saker, första är som ni säger, hon är i chock, antingen över tuppens uppvaktande eller att hon slagit i något. andra kan vara att hon lagt ett ägg. vissa blir som förlamade när de har ett ägg som ska ut men har svårt att få ut det.  har sett det på bla ankor. om det inte ligger n ågot ägg så kan någon ju ha ätit det....
Jaag satte ut henne i hönshuset igen, men i en egen bur med 2 duvor. Då började hon äta lite, men sen så la hon sig bara i spånet platt och kikade på mig  :-\ Petade lite på henne och då gick hon en bit för att sedan lägga sig ner igen. Vingarna hänger inte längre, ögonen är öppna, inte uppburrad längre, äter...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 24 mar-11 kl 19:27 »
Nu är hon sågott som normal, och vet ni vad? :D Jag tror hon lagt ett ägg, det var lite större än ett duvägg, men ungefär samma färg som ett duvägg. Så vet inte om det är duvornas eller fasanens? Duvorna vaktade inte ägget, vilket dem brukar göra. Fasanen låg hela kvällen igår där jag hittade ägget idag :) Så tror det är hennes :D

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #10 skrivet: 24 mar-11 kl 20:02 »
fasanägg är brun/gröna
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 24 mar-11 kl 20:03 »
fasanägg är brun/gröna

Men det jag hittade på google, var ljusbrunvitt.....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 24 mar-11 kl 22:24 »
Kanske är olika på fasansorter.  ???

Bilden näst längst ned inne på fannysfåglar är på ett ägg från hennes fasaner iaf. Och det är grönt. Vet ej vilken sort hon har.

http://fannysfaglar.hemsida24.se/agg-kycklingar-2206707
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #13 skrivet: 25 mar-11 kl 07:21 »
Olika fasaner har olika färg på sina ägg. Guldfasaner lägger INTE brun/gröna ägg. De är svagt ljusbruna, inte vita.
jaha där ser man :). då måste det vara jaktfasanen som har gröna/bruna? eller misstar jag mig helt?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 25 mar-11 kl 08:56 »
Här är en bild från förra året på mina Guldfasanägg (både vanlig Guld och Gul Guld):

Då var det nog allt ett guldfasan ägg :D

gernsö

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 25 mar-11 kl 09:15 »
då var det kanske som jag sa.....:)
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser