Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässelfjärilar mm  (läst 6028 gånger)

Suresh

• Gäst
Nässelfjärilar mm
« skrivet: 22 jul-06 kl 14:39 »
Jag är invaderad av nässelfjärilar. De hänger i klasar i källaren och beströr golvet med sina döda vingar. När jag kom hem från semestern hade jag ett 20-tal av dem i badrummet och dagligen får jag öppna fönster för att släppa ut dem. De är nästan fler än flugorna.

Däremot lyser kållarverna med sin frånvaro. De som jag fick plocka i hundratal förra året finns nu knappt. En av dem jag hittade var full med mindre larver som på stekelvis höll på med att äta upp den inifrån.

Alla blommor är dessutom fulla med små svarta skalbaggar som ser ut som frön, men som springer sin väg när man skakar på dem. Jag är rädd för att de skall äta upp fröna, därför sprutar jag såpa på dem, men tvekar när jag ser nyckelpigorna - även de fler än någonsin.

Vad är detta tecken på? Kommer det att bli krig snart? Borde jag offra en get för att skörden skall bli god?

Villrådig... ???
« Senast ändrad: 22 jul-06 kl 14:46 av Suresh »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Nässelfjärilar mm
« Svar #1 skrivet: 22 jul-06 kl 15:12 »
Däremot lyser kållarverna med sin frånvaro. De som jag fick plocka i hundratal förra året finns nu knappt. En av dem jag hittade var full med mindre larver som på stekelvis höll på med att äta upp den inifrån.

Alla blommor är dessutom fulla med små svarta skalbaggar som ser ut som frön,

Vad är detta tecken på? Kommer det att bli krig snart? Borde jag offra en get för att skörden skall bli god?

Ja, den yttersta tiden är här och snart kommer apokalypsens sju ryttare... Ett rejält dryckesoffer, kanske?  ;D

Vi har inte heller sådär våldsamt med kållarver (tack alla högre makter!!). Små svarta skalbaggar: låter som rapsbaggar, gillar särskilt gula blommor. Såvitt jag vet gör de ingen större skada.

Jag sprutar aldrig med såpvatten, är rädd för att ha ihjäl något nyttigt. Däremot tar jag fram vattenslangen och sprutar vatten på bladlössen så de ramlar ned. Hjälper faktiskt!
« Senast ändrad: 22 jul-06 kl 15:14 av ChristinaR »

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #2 skrivet: 23 jul-06 kl 11:51 »
Var rädd om nyckelpigorna!!!!!! Dom äter löss!!!
Finns t.o.m att köpa som biologiskt bekämpningsmedel. :D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Vitis

• Skåne
Stinksländorna svärmar ...
« Svar #3 skrivet: 23 jul-06 kl 13:59 »
... eller Guldögonslända som den också kallas.

Guldögonslända

Citera
Guldögonsländor
är populära insekter. Det forskas för att få fram feromon att locka dem med och det tillverkas och säljs specialfoder att mata dem med. Allt för att få dem att trivas!

Och får man dem ändå inte att stanna, para sig, lägga ägg och skapa nya larver så kan man förstås köpa en karta ägg eller redan färdiga hungriga larver.

För det är de biologiska bekämpningsmedlen, de bladlusfrossande1 larverna, eller bladluslejonen som de också kallas, man är ute efter. En enda larv lär kunna sätta i sig ca 50 bladlöss om dagen!

Som vuxna äter guldögonsländor i släktet Chrysoperla mest sådant som nektar, pollen och honungsdagg. Guldögonsländor i släktet Chrysopa lever även som vuxna huvudsakligen som rovdjur.

Dom är överallt här nu, speciellt runt min sänglampa när jag ligger och läser om nätterna. Först när jag såg dem i växthuset var jag övertygad om att dom och deras larver skulle tugga sönder mina plantor men nu vet jag bättre.

En av trädgårdens ofta förbisedda predatorer !!! Tillsammans med blomflugelarver ... nyckelpigan är mer allmänt känd som nyttodjur.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-06 kl 13:13 »
Jag har flera gånger fått in nässelfjärilar, ibland flera dar i rad. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Ett tag funderade jag på om det var samma fjäril som återkom, den verkade hitta direkt till balkongdörren där jag sjasat ut dom... den! Jag har inget emot fjärilar i sig, men att ha två katter som studsar mellan golv, tak och väggar!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Stinksländorna svärmar ...
« Svar #5 skrivet: 10 aug-06 kl 11:07 »
... eller Guldögonslända som den också kallas.

GuldögonsländaDom är överallt här nu, speciellt runt min sänglampa när jag ligger och läser om nätterna. Först när jag såg dem i växthuset var jag övertygad om att dom och deras larver skulle tugga sönder mina plantor men nu vet jag bättre.

En av trädgårdens ofta förbisedda predatorer !!! Tillsammans med blomflugelarver ... nyckelpigan är mer allmänt känd som nyttodjur.

Åh, vad bra detta forumet är. Har sett de där guldögonsländorna och till och med haft ihjäl någon inomhus  ::). Det ska jag aldrig göra om, utan från och med nu så släpper jag ut dem i trädgården igen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• Gäst
Re:Stinksländorna svärmar ...
« Svar #6 skrivet: 10 aug-06 kl 22:52 »
Åh, vad bra detta forumet är. Har sett de där guldögonsländorna och till och med haft ihjäl någon inomhus  ::). Det ska jag aldrig göra om, utan från och med nu så släpper jag ut dem i trädgården igen.

Och jag får tacka för ditt inlägg. tack vare det klickade jag på länken  - och insåg till min glädje att även jag har guldögonsländor i mitt hushåll.

Dock har jag aldrig haft ihjäl någon av dem. De är alldeles för vackra för det.
« Senast ändrad: 10 aug-06 kl 22:52 av Suresh »

saltkråkan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 aug-06 kl 11:10 »
Jag har alltid kallat dom för "gröningar". Kul att veta att dom äter bladlöss. Den länken var riktigt bra med alla småkryp.

Suresh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 okt-06 kl 05:13 »
7 oktober och en stinkslända häckar fortfarande på min datorskärm

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #9 skrivet: 07 okt-06 kl 05:55 »

Min pappa, som är entomolog, lärde mig att guldögonsländan kallas "Kärringsjäl".
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

LillaMor

SV: Nässelfjärilar mm
« Svar #10 skrivet: 11 dec-08 kl 17:42 »
Hos oss har vi alltid kallat dom för "Tingeling", bara för att båda har ett så skirt utseende.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare
gorlan, fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser