Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vargjaktstråd på försök  (läst 48864 gånger)

Margit

• Gäst
SV: vargjaktstråd på försök
« Svar #160 skrivet: 06 apr-11 kl 17:27 »
Tänkte på en sak... Wizard,regnpipan,Elvemina,Eleganten, Varför är ni så negativt inställda till naturen,verkar ju så  ??? . Varför studerar ni inte hur Bävern gör? Bävern med sina fantastiska dammbyggen skapar ju mångfald i naturen, varför inte ta efter Bävern och skapa mångfald i stället för enfald  :o . Kanske något att fundera på,vända det negativa(kanske destruktiva) sättet mot ett posivt sätt,helt enkelt se naturen på ett nytt och positivt sätt och för alla parter hållbart sätt.  (:)

Negativt sätt  ??? det har du fått väldigt om bakfoten.

Margit

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 06 apr-11 kl 17:34 »
Är det någon här som inte tror på evolutionens påverkan.. att det är de svagaste kalvar o kid som först tas av varg eller lo.. De starkaste för generna vidare..
Det samma med vargen. De svaga dukar under hårda vintrar.. Det blir i förlängningen  ömsesidigt starkare o friskare stammar.. Eller har jag fel..?
Vargtätheten tar jag inte upp, men den ska iaf inte bestämmas av partiska byråkrater!
Ta hjälp av den kunskap, som sedan generationer finns i andra länder.
För oss är det nytt.. men vet ändå bäst . .
Det är ok att begränsa antal, men inte slumpmässigt som det idag mest tycks ske.. För årets avskjutning var väl inte inriktat på vissa individer.. eller..?
Sen, -varför finns tankar o förslag på utplacering av djurparksvalpar..?  Börjar de flockarna bli så stora så det i gunden kanske är ekonomin som avgör..?  Troligast är väl att det blir just de djuren som ställer till problem.. De ser inte människan som farlig.. De söker sej närmare.. tar får o hundar.. SEN skyddsjakt..
Är det isf inte humanare att avliva "överskottet" redan i djurparken . . ??
De vargar som ställer till minst problem för djurhållare, är väl de vargar som instinktivt mest skyr människsan,,?
Är det inte de orädda som skapar både problem o rubriker..?
Valpar från Djurparker, blir faktiskt Lite Lite mer orädda för varje generation. Det är iaf bevisat !
Det är kanske detta Lilla Lilla, som gör att en del skapar problem..  Utan denna "degenerering" hade vi inte haft tamhund idag eller hur..
Vore intressant med åsikter på mina funderingar. Det är ju många nyanser mellan mörkvitt o ljussvart..
Leif

Varg har man kunnat konstatera tar främst älgkalv och inte bara svaga och sjuka djur som man kanske vill tro. Att kalvar efter de största och starkaste korna har lättare att överleva då mamman klarar att försvara sig och kalven,  bidrar ju till att goda gener förs vidare.

Djurparksvargar tror jag redan i dag avlivas? (Eller planteras ut?  ;)). Att plantera ut djurparksvalpar är nog vanskligt då jag precis som du säger tror att de blir så orädda att det är olämpligt att plantera ut dem.

På så sätt är ju jakten ett sätt att hålla vargen skygg för människan, men jag tycker inte heller att avskjutningen skötts på rätt sätt.

regnpipan

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 06 apr-11 kl 19:40 »
Poängen, som jag ser det, med att plantera ut djurparksvargar är att det är där vi har kvar gener från den ursprungliga skandinaviska vargstammen. Den finns det ett värde av att ha i vilt tillstånd tycker i alla fall jag.  Nu är det ju inte vuxna vargar utan valpar som man har idéer om att sätta ut. Eller var det kanske byta ut och ersätta tikens egna valpar med. Minns inte riktigt hur resonemanget gick.

För övrigt tycker jag att Leifems frågor och tankar är konstruktiva.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #163 skrivet: 07 apr-11 kl 14:26 »
Tänkte på en sak... Wizard,regnpipan,Elvemina,Eleganten, Varför är ni så negativt inställda till naturen,verkar ju så  ??? . Varför studerar ni inte hur Bävern gör? Bävern med sina fantastiska dammbyggen skapar ju mångfald i naturen, varför inte ta efter Bävern och skapa mångfald i stället för enfald  :o . Kanske något att fundera på,vända det negativa(kanske destruktiva) sättet mot ett posivt sätt,helt enkelt se naturen på ett nytt och positivt sätt och för alla parter hållbart sätt.  (:)

Jag minns inte vart jag läste dom siffrorna som jag nämnde men det var antingen i svenskjakt/Atl/land.

Jag skapar en väldigt stor mångfald av främst växter insekter och fåglar genom våtmarksslåtterängar som slås och efterbetas varje år och som har hävdats på samma sätt i minst 300år.

Estetiken framför allt

regnpipan

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 07 apr-11 kl 14:48 »
Jag minns inte vart jag läste dom siffrorna som jag nämnde men det var antingen i svenskjakt/Atl/land.

Om du tänker på svenskarnas inställning till jakt är så kommer siffrorna från undersökningar som görs löpande av SLU. Jag hittade inte den senaste undersökningen som bara är något år gammal, men jag hittade en som är ungefär 10 år gammal:
http://www.slu.se/PageFiles/33707/2002/FS02-02.pdf
De senaste undersökningarna skiljer sig inte nämnvärt annat än att svenskarna över lag blivit mer negativa till de stora rovdjuren.

Tännlappen

• -
« Svar #165 skrivet: 07 apr-11 kl 23:19 »
Positivt att det bedrivs åtgärder för att främja mångfalden  :)  men ni tror väl knappast att en varg som på lätta tassar passerar i gryningen fördärvar allt ni åstadkommit.  Hittade en undersökning från BRÅ gällande tjuvjakt,kan även ge en förklaring till attityder när det gäller synen på rovdjuren,delen som handlar om media. Inte för att göra mig lustig på något sätt,men läs gärna förklaringarna jägarna ger :o  , börjar ju nästan tro att dom går omkring med "huckle" på huvudet, inställningen är helt enkelt "kom och hjälp mig att dö"  :)  . Jägarna är dom som är rädda för Vargen  ;D . YYYYYLLLLL på dig säger man nog när man skrämmer en jägare  ;D .
http://www.bra.se/dynamaster/file_archive/070911/162f4157f432bbe95613e777a0a5ba86/En_studie_av_illegal_jakt_webb.pdf

Wizard

• Arrendegården
« Svar #166 skrivet: 07 apr-11 kl 23:59 »
Positivt att det bedrivs åtgärder för att främja mångfalden  :)  men ni tror väl knappast att en varg som på lätta tassar passerar i gryningen fördärvar allt ni åstadkommit.  Hittade en undersökning från BRÅ gällande tjuvjakt,kan även ge en förklaring till attityder när det gäller synen på rovdjuren,delen som handlar om media. Inte för att göra mig lustig på något sätt,men läs gärna förklaringarna jägarna ger :o  , börjar ju nästan tro att dom går omkring med "huckle" på huvudet, inställningen är helt enkelt "kom och hjälp mig att dö"  :)  . Jägarna är dom som är rädda för Vargen  ;D . YYYYYLLLLL på dig säger man nog när man skrämmer en jägare  ;D .
http://www.bra.se/dynamaster/file_archive/070911/162f4157f432bbe95613e777a0a5ba86/En_studie_av_illegal_jakt_webb.pdf

Jag tror det är svårt att jämföra den illegala jakten på varg pre-2010 och post-2010. (även applicerbart på björn men då får vi backa kanske tre eller mer år bakåt)
Jag jagar geografiskt över stora delar av Sverige och har själv mark i vargområden (dock inga fasta revir) men attityden till både varg och björn har förändrats kraftigt eftersom markägarna nu känner att någon lyssnar.

Har jagat i jämtland sedan barnsben på en av de björnrikaste markerna kanske i världen (om man får tro en del statistik) och det var ett enormt tissel och tassel innan vi fick till riktiga björnobsar och således korrekt inventering av stammarna.
Efter detta så höjdes kvoten på björn ordentligt och en harmoni började så smått att infinna sig. Gamla SGT attityder försvann helt och hållet !!!
Vi är på väg dit med vargen men då gäller det att vi håller på det bestämda maxtaket några år så vi får se vilken effekt det har, inte bara för vargstammen utan för både de som vill ha mer varg och de som vill ha mindre.

Den optimala situationen måste vara en nivå som majoriteten tycker är "ok". Perfekt kommer vi aldrig att nå eftersom olika intressen drar åt olika håll.

En liten tillbakablick till björnarna igen.
Vi vet ungefär hur många älgkalvar vi "tappar" till björnarna nu och har anpassat vår avskjutning till detta. Vi har mycket god koll på björnarna i våra områden och hur de mår osv.
Via åtlar för observation av björnarna där vi lägger ut slaktrester kan vi bara se friska och välmående djur vilket är riktigt kul!

Och det bästa av allt: Jag har inte hört ett enda ont ord om en björn på många år!!! (med undantag för en björnhona som levde lite rövare inne i ett samhälle men det är en annan sak)

Kan vi få till samma situation med vargen som med björnen så har vi kommit mycket långt, den saken är säker!

Snälla såga inte detta inlägget med önskan om nollvision åt det ena hållet eller det andra för det hjälper varken debatten eller situationen. Jag bara delar med mig av min erfarenhet från stora marker och många års erfarenhet från både stora och små marker.

regnpipan

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 08 apr-11 kl 11:03 »
Tännlappen, om man väljer att undersöka vad forskningen säger så pekar den i annan riktning än vad du antyder. Jag får en känsla av att du har stora förutfattade meningar om jägare. Kanske känner du inga personligen, vad vet jag?

1/ jägare är den grupp i sverige som har störst kännedom om vargen, de är samtidigt en av de mest vargkritiska grupperna. Så hög kunskap och positiv inställning går inte hand i hand.

Citera
Förhållandet mellan kunskap och attityder är dock inte okomplicerat. I det svenska
sammanhanget, är det jägare som bor inom vargrevir som har mest djupgående och
korrekt kunskap om vargar, därefter följer jägare i allmänhet och sedan den ickejagande
allmänheten. Samband mellan kunskap och attityder i dessa urvalsgrupper,
visar att trots att ökad kunskap hos den allmänna befolkningen pekar på en mer
positiv inställning till vargens återetablering och inplantering, så är ökad kunskap hos
jägare i vargrevir associerad med en mer negativ inställning till vargar.

2/ rädsla, inte heller där verkar dina raljanta slutsatser stämma:

Citera
De föreslår att faran från stora
rovdjur som återfinns i berättartraditionen ökar rädslan hos folk vare sig de bor
i/nära områden där rovdjursintroduktioner är på förslag eller inte. Trots att folk som
bodde nära områden som föreslagits som rovdjurshabitat, uttryckte en mer negativ
inställning till rovdjur, så uttryckte de inte mer rädsla för dem. Den avgörande
punkten är att känslor av rädsla inte korrelerade med positiva eller negativa attityder
till rovdjur. Människor som är rädda för rovdjur har inte en mer negativ inställning
till inplantering av rovdjur än de som inte är rädda; och människor som inte är rädda
för rovdjur har inte en mer positiv inställning till inplantering av rovdjur än de som
är rädda.

Citaten är tagna ur en SLU rapport till Naturvårdsverket från i höstas, du finner den på:
http://www.jagareforbundet.se/Global/Svensk%20Jakt%20Nyheter/N-slu-sol-varg.pdf
« Senast ändrad: 08 apr-11 kl 11:14 av regnpipan »

LasseDalom

• -
« Svar #168 skrivet: 09 apr-11 kl 08:00 »
Citat från: regnpipan
1/ jägare är den grupp i sverige som har störst kännedom om vargen, de är samtidigt en av de mest vargkritiska grupperna. Så hög kunskap och positiv inställning går inte hand i hand.

Detta har ingenting om kunskap om vargen att göra. Stora delar av jägarkåren hatar varg och dessvärre också många av oss som förespråkar varg och mångfald i naturen. I Dalarna är det inte alls ovanligt med att officiella representanter för jägarorganisationer går ut i hetska uttalanden mot varg eller vargvänner. Olika former av bojkotter pågår (bland annat mot eftersök av trafikskadade djur) och vargspårare får sina bilar förstörda. På sina håll har vargförspråkande familjer tvingats flytta efter långvariga trakasserier ifrån jägarhåll. Allt detta har faktiskt ingenting om kunskap om varg att göra. Hatet mot varg är även ett hat mot "naturmuppar", stockholmare och stadsbor, feminism och en hel del andra saker. En sorts landsortens sista reaktionära motrevolution för att slippa ta till sig allt det moderna.

Birgit

« Svar #169 skrivet: 09 apr-11 kl 08:15 »
Håller inte helt med dig LasseDalom, för dagens jägarkår har inte så mycket av vare sig historia eller tradition bakom sig. Det är oftast rika arvtagare till någon skogsgård eller dylikt.
De har ingen större känsla för andra (bytes)djur heller, bara de är många, växer fort och kan skjutas för nöjes skull.
Det är ju som du också skrev, inte bara Stockholmare, feminister m.fl som försvarar vargens existens. Det är en hel del lantbrukare och djurägare. Men de har det tufft i dessa områden. Här ser man ganska tydligt det hierarkiska mönstret, där dessa "överklass"jägare anser sig förmer och tar lagen i egna händer.
Känner själv flera djurägare i bl.a Dalarna. De vågar inte öppet tala om sitt stöd för vargen, de hotas m.m. och försöker de hitta lösningar på tamdjursangreppen, så förstörs de av grannar.
Det förekommer mycket bakom palissaderna, som de drabbade bara nämner för sina närmaste införstådda.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #170 skrivet: 09 apr-11 kl 09:48 »
Håller inte helt med dig LasseDalom, för dagens jägarkår har inte så mycket av vare sig historia eller tradition bakom sig. Det är oftast rika arvtagare till någon skogsgård eller dylikt.
De har ingen större känsla för andra (bytes)djur heller, bara de är många, växer fort och kan skjutas för nöjes skull.

???

Dessa personerna finns men utgör en extremt liten del av jägarkåren. Det är lite som att beskriva alla bilförare efter den klicken rikemansbarn på Stureplan som kör dyra italienska sportbilar...
Tvärtom håller dagens jägarkår på att föryngras och nu kan man även hitta diverse viltåkrar insprängda i skogsskiftena i Jämtland tack vare de yngre förmågorna!

Jakten utövas av personer inom alla yrkeskategorier och politisk och social ideologi (nästan) och man kan således inte beskriva hur det funkar med en minoritetsklick som förebild.
Dock är de riktiga jägarna inte ute efter publicitet eftersom vi inte finner der vi gör som någonting speciellt och som måste firas eller visas upp.

Jag har ingen aning om hur många älgar jag har skjutit men jag har endast en trofé hängandes här hemma och den kommer från den första älgen jag skjöt som tonåring! (det är ett cykelstyre som är riktigt fult!)
Alla andra horn sitter nu i lite olika knivskaft eller har tjänat som tuggben till hundarna.

Jaktmotståndarna brukar använda dessa "rikemansbarn" som måttstock när det gäller det negativa inom jakten och fördomarna inom den svenska jägarkåren frodas även här kan jag lova...

Jag blir så less på er som inte har en susning om hur det ser ut i världen och dömer en hel grupp människor efter en liten klick... Det finns rövhål i jägarkåren, precis som i alla andra grupperingar i samhället, och det är svårt att råda bot på. Så ser det nog ut bland alla däggdjur tror jag ;)

Birgit

« Svar #171 skrivet: 09 apr-11 kl 11:26 »
Ett litet tillägg till mitt inlägg (förtydligande).
Jag menade nu inte att alla jägare är rikemansbarn, eller ställer till trubbel för andra.
Jag riktade mig mot dem som gärna står i pressen och skriker ut sin avsky mot vargen och "jäklas" med dem som inte stöttar deras åsikter.
Jag är gift med en jägare, så jag vet att det finns många varianter av dem och det är absolut inget fel i att jaga och äta viltkött m.m.

regnpipan

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 09 apr-11 kl 17:51 »
Detta har ingenting om kunskap om vargen att göra. Stora delar av jägarkåren hatar varg och dessvärre också många av oss som förespråkar varg och mångfald i naturen. I Dalarna är det inte alls ovanligt med att officiella representanter för jägarorganisationer går ut i hetska uttalanden mot varg eller vargvänner. Olika former av bojkotter pågår (bland annat mot eftersök av trafikskadade djur) och vargspårare får sina bilar förstörda. På sina håll har vargförspråkande familjer tvingats flytta efter långvariga trakasserier ifrån jägarhåll. Allt detta har faktiskt ingenting om kunskap om varg att göra. Hatet mot varg är även ett hat mot "naturmuppar", stockholmare och stadsbor, feminism och en hel del andra saker. En sorts landsortens sista reaktionära motrevolution för att slippa ta till sig allt det moderna.

Men orkade du inte läsa citatet som var en sammanfattning av en vetenskapligt publicerad undersökning? Jag kan plocka ut de viktigaste orden igen:'

Citera
I det svenska sammanhanget, är det jägare som bor inom vargrevir som har mest djupgående och korrekt kunskap om vargar,

För övrigt är det en mycket liten del av jägarkåren som "hatar" vargen, fler är givetvis kritiska.

Tännlappen

• -
« Svar #173 skrivet: 11 apr-11 kl 00:41 »
Tjaaa......regnpipan,hur var det nu med undersökningen du hittat? Är det forskning eller vetenskap,är det en vetenskaplig publicering? Det där med att jägaren vet mest? Lite att fundera på i skogen  ;) .  Den där undersökningen från BRÅ verkar rätt trolig dessutom mycket intressant med material från intervjuer med jägare inom Vargområden. Tyckte du kunskapen var stor hos dessa människor? Vet jägaren mest om vargen? Vi kan även kika lite bakåt i tiden.Du har nog läst om häxbränningen. Visste prästerna mest om häxor?dom som borde veta sådant?Eller fanns det inga häxor? Summan av kardemumman kan då bli att den som förväntas veta mest inte vet någonting.  (:)   Här bråkar vi i vår ankdamm, men i Indien verkar dom lyckas bra nu med Tigern(mycket tjuvjakt gör den utrotningshotad) och nej,dom lät inte tjuvjägarna först döda en massa tigrar och sedan med mössan i hand leta efter nya Tigrar.   (:)

Wizard

• Arrendegården
« Svar #174 skrivet: 11 apr-11 kl 06:31 »
Till er som tror att hela jägarkåren hatar vargar...
Det är bara de som inte önskar varg som ventilerar detta, resten säger ingenting.
Varför skall man stå och proklamera någonting som man är neutralt inställd mot?

Denna minoritet blir sedan publicerad i allehanda kvällstidningar med säte i storstäderna (där vargexpertisen definitivt inte är störst kan vi väl vara överrens om, Tännlappen) och lösnummer = cash så nog överdrivs det en del...
(eller är folk så borta nuförtiden att de tror på vad som skrivs i kvällspressen???)

Jag har inga problem med att somliga hatar varg, jag är för fri åsikt. Jag hatar mygg, råttor, åkersork, religion, billig öl, sjukvården, korkade politiker, folk som skall debattera för debatterandets skull osv osv...

Nirvana finns inte där alla tycker lika - och jösses vilken tur det är!

regnpipan

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 11 apr-11 kl 07:47 »
Tjaaa......regnpipan,hur var det nu med undersökningen du hittat? Är det forskning eller vetenskap,är det en vetenskaplig publicering?

Länken jag lade upp går till ett underlag till Naturvårdsverket. Citatet är ett referat av en vetenskaplig undersökning som även är vetenskapligt publicerad.  Så ja, det rör sig om vetenskaplig forskning som publicerats vetenskapligt (peer preview). Den refererade artikeln är:

Ericsson, G. och Heberlein, T. A. 2003. Attitudes of hunters, locals, and the general public in Sweden now that the wolves are back. Biological Conservation. 111:149-159.

För övrigt, är du (Tännlappen) alltid lika kategorisk? Eller är det bara vad gäller jägare som du har benhårda förutfattade meningar?

LasseDalom

• -
« Svar #176 skrivet: 11 apr-11 kl 10:04 »
Återigen är officiella företrädare för Sveriges jägare ute och hotar:

Svenska Jägareförbundet hotar att hoppa av uppgörelsen med regeringen om att medverka till inflyttning av vargar till Sverige. Förbundet befarar att ett statligt betänkande som presenteras idag kommer att föreslå en alltför stor vargstam.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varginflyttning-hotad_6080205.svd

Om inte regeringens utredning kommer till den slutsats jägarna vill att den skall ha så hoppar man av. Jägarförbundet företräder en antidemokratisk syn på hur vår natur skall skötas.

Det står också klart att flera av de vargar som sköts i årets vargjakt var sedan tidigare skadade av hagel. I år hade dock vargjägarna låtit bli att skända de skjutna djuren (något som tydligen förekom under förra årets licensjakt)

Wizard

• Arrendegården
« Svar #177 skrivet: 11 apr-11 kl 10:27 »
I år hade dock vargjägarna låtit bli att skända de skjutna djuren (något som tydligen förekom under förra årets licensjakt)
Vad menar du med att skända?

Det har skrivits här innan och jag frågade då också utan att få svar...

Menar du att de flås och tas ur eller?
Att man tar kort på det fällda viltet?

De flesta bilderna jag har sett på vargarna som fällts under licensjakten så ligger vargen på en bädd av granris.

Har verkligen inte hört om någon som har sparkat eller slagit på någon fälld varg eller skrikit okvädesord...

Birgit

« Svar #178 skrivet: 11 apr-11 kl 10:48 »
De jägare som förespråkar varg-slakt visar tydligt var de står. Det är samma fanatism som SD brukar anklagas för. Är detta mer försvarbart?
Det är skrämmande att mänskligheten kan sjunka så lågt. Det är en fråga om utrotningsstrategi de håller på med. Göra så stor skada som möjligt, helt enkelt.

Jag är både lantis, innehar bytesdjur och är medlem i Rovdjursföreningen sedan "urminnes" tider.

Dessutom är jag drabbad av sunt förnuft. Något som inte underlättar i detta sammanhang.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #179 skrivet: 11 apr-11 kl 11:02 »
De jägare som förespråkar varg-slakt visar tydligt var de står. Det är samma fanatism som SD brukar anklagas för. Är detta mer försvarbart?
Det är skrämmande att mänskligheten kan sjunka så lågt. Det är en fråga om utrotningsstrategi de håller på med. Göra så stor skada som möjligt, helt enkelt.

Jag är både lantis, innehar bytesdjur och är medlem i Rovdjursföreningen sedan "urminnes" tider.

Dessutom är jag drabbad av sunt förnuft. Något som inte underlättar i detta sammanhang.

Då får du nog såga hela regeringen och sossarna också eftersom de beslutar om licensjakten på varg.

Sedan slaktar vi inte varg, vi har fått ett uppdrag att utföra licensjakt och skyddsjakt - vet du inte skillnaden så får du nog läsa på lite mer innan du ger dig in i diskussionen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slakt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakt

Snälla, var saklig i diskussionen - pajkastning leder ingen vart och det leder definitivt inte till någonting konstruktivt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser