Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vargjaktstråd på försök  (läst 48787 gånger)

regnpipan

• Gäst
SV: vargjaktstråd på försök
« Svar #180 skrivet: 11 apr-11 kl 11:18 »
Just nu kan den som googlar på "Varg i helsingborg" läsa en drös med artiklar om att vargar faktiskt är farliga. Detta då en varg för närvarande  befinner sig i Helsingborg.

Det var fakta, nu lite sarkasm:

Så en varg i Helsingborg är farlig, men inte en varg som stryker kring knuten på en gård?
Eller är vargar bara farliga för skåningar?

Jag säger bara, låt naturen ha sin gång. Strunta i att flytta vargen. En Helsingborgare mer eller mindre spelar väl ingen roll, det finns gott om dem - närmare 100.000 st. Och vill de inte ha varg där i fortsättningen får de väl sätta upp staket. Eller kanske hänga vargpinglor om halsen, de skall ju skrämma bort vargar...

(OBS! Denna del av inlägget var sarkasm)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #181 skrivet: 11 apr-11 kl 11:32 »
Vad menar du med att skända?

Det har skrivits här innan och jag frågade då också utan att få svar...

Menar du att de flås och tas ur eller?
Att man tar kort på det fällda viltet?

De flesta bilderna jag har sett på vargarna som fällts under licensjakten så ligger vargen på en bädd av granris.

Har verkligen inte hört om någon som har sparkat eller slagit på någon fälld varg eller skrikit okvädesord...

Vill minnas att jag både läste och hörde på nyheterna att könsorganen var illa tilltygade och det saknades både svansar, tassar och öron? Umgås inte med vargjägare själv så jag får helt enkelt "lita" till medierna.. Hur har de övriga bilderna sett ut där vargen inte legat på "en bädd av granris"?
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

regnpipan

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 11 apr-11 kl 11:39 »
Jag tycker att det mest verkar vara en mediaanka. Lätt att t.ex. yttre delen av svansen, ytterled+klo, eller pungen hänger med skinnet när en varg flås och kroppen skickas till SVA. Media drog en hel del märkliga växlar på detta i fjor. Men man ansträngde sig verkligen för att hitta lösnummersäljande infallsvinkar på allt som hade med vargjakten att göra. Tycker trots allt att de flesta inblandade skötte det hela bättre i år.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #183 skrivet: 11 apr-11 kl 11:49 »
Vill minnas att jag både läste och hörde på nyheterna att könsorganen var illa tilltygade och det saknades både svansar, tassar och öron? Umgås inte med vargjägare själv så jag får helt enkelt "lita" till medierna.. Hur har de övriga bilderna sett ut där vargen inte legat på "en bädd av granris"?

Det har inget med skändande att göra, det har med okunskap eller andra trofé intressen att göra.
Penisben tas som trofé i nästan hela världen. Samma sak med tassar, svansar. Öron har jag aldrig hört talas om men det är säkert inte omöjligt...
Sedan är det inte många som är erfarna på att flå just varg så det lär nog vara största anledningen.

De bilderna som jag har sett från jakterna har antingen (oftast) vargen legat på en bädd av granris, andra på hundtäcken eller helt sonika i snön.
Har inte sett några oetiska bilder på fällda vargar och det är jag glad för.
Att häda viltet efter jakt är inget vi jägare uppskattar och jag tror alla jag känner hanterar allt vilt med samma respekt. Även om jag har 400 kajor i en hög så går jag inte och sparkar ihop dem, de plockas upp på ett etiskt sätt och placeras där de skall.

Den enda saken jag gör som förmodligen skulle anses som illa under jakt är när vi skjuter vitfågel. (Skyddsjakt på fiskmås och trut)
Då kastar man upp en död fågel i luften för att dra ner de andra fåglarna så man får dem på säkrare avstånd och minimerar risken för skadeskjutning samt att man kan maximera chanserna för skott.
Dock befinner sig inte folk på de platserna vid de tidpunkterna vi är där samt att det är avspärrat på de flesta anläggningarna.
Men det går lika bra med en vit plastpåse med en liten sten i.

Men om någon oinvigd tror att man har skändat ett djur genom att avlägsna ett penisben så bottnar det bara i att man helt enkelt inte känner till vilka troféer som somliga tar från olika djur.
Morkullan t ex har en liten fjäder i vingen som är trofé, älgen har hornen och det finns många andra bland djuren.

Är inte troféjägare själv så jag har inte koll på alla varianterna men jag försöker använda en hel del detaljer av både mina slaktsjur och fällda vilt i tex knivtillverkning. Det är mitt sätt att hedra viltet!
Har bl a en fjäder från min första Brahma tupp ingjuten i en bit lexan i ett knivskaft!

regnpipan

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 11 apr-11 kl 12:00 »
Är inte troféjägare själv så jag har inte koll på alla varianterna men jag försöker använda en hel del detaljer av både mina slaktsjur och fällda vilt i tex knivtillverkning. Det är mitt sätt att hedra viltet!
Har bl a en fjäder från min första Brahma tupp ingjuten i en bit lexan i ett knivskaft!

Jag är inte heller någon trofejägare. Jag ser det som en fråga om att ta till vara på resurser. Det är självklart att en så stor del som möjligt användas av de djur man jagar eller slaktar. För vargens del helst mer än bara skinnet. (Tänk att ha ett vargskinn på sätet i bilen om vintern, det vore skönt för ryggen och rumpan)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #185 skrivet: 11 apr-11 kl 12:08 »
hur tar man reda på penisben?? och toppen på svansen?
skiter höaktningsfullt vad de har för seder i andra kulturer det är här vi dödar varg och jag ser ingen anledning till att vi ska plocka bitar av den för att ha som trofé om det nu bara är "en påtvingad uppgift för alla stackars stackars jägare"?
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Wizard

• Arrendegården
« Svar #186 skrivet: 11 apr-11 kl 12:15 »
skiter höaktningsfullt vad de har för seder i andra kulturer det är här vi dödar varg och jag ser ingen anledning till att vi ska plocka bitar av den för att ha som trofé om det nu bara är "en påtvingad uppgift för alla stackars stackars jägare"?
Orkar inte ens svara på ditt inlägg i och med att du skriver att du skiter högaktningsfullt om seder i andra kulturer...
Oftast är det samma seder och bruk som det gäller!

Starkt bidrag till debatten... *sarkasm*

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #187 skrivet: 11 apr-11 kl 12:35 »
ber om ursäkt om du inte ids förstå vad jag menar. jag är svensk, det jagas varg i sverige. det är det "debatten" går ut på om jag nu förstått pajkastningen rätt. vad jag menar är vilken del i den SVENSKA kulturen är det i sin ordning att plocka könsdelar från bytesdjur? skulle vi behandla människor på sammma sätt som djuren skulle vi åka raka vägen till Haag.
vad indianderna eller samerna eller vad de gör i andra kulturer tycker jag inte har så mycket med våran att göra. fast ni kanske äter rå lever och smaskar i er ögonen på djuren också?

regnpipan

• Gäst
« Svar #188 skrivet: 11 apr-11 kl 12:46 »

Jag vet inte riktigt hur man tar till vara på penisben, däremot har jag sett väldigt fina halsband gjorda av penisben. Svenskt konsthantverk på hög nivå! Vore kul om någon kunde skriva om det till Åter eller kanske till övriga hantverk här på alternativ.

När man flår ett djur är det väldigt lätt att de yttersta svanskotorna blir kvar i skinnet. Jag tror att det i samtliga fall rört sig om rena misstag, kanske för att man låtit djuret kallna innan man flått det. Sånt händer oftare då än om man flår ett varmt djur har jag märkt.
« Senast ändrad: 11 apr-11 kl 12:49 av regnpipan »

Wizard

• Arrendegården
« Svar #189 skrivet: 11 apr-11 kl 12:52 »
ber om ursäkt om du inte ids förstå vad jag menar. jag är svensk, det jagas varg i sverige. det är det "debatten" går ut på om jag nu förstått pajkastningen rätt. vad jag menar är vilken del i den SVENSKA kulturen är det i sin ordning att plocka könsdelar från bytesdjur? skulle vi behandla människor på sammma sätt som djuren skulle vi åka raka vägen till Haag.
vad indianderna eller samerna eller vad de gör i andra kulturer tycker jag inte har så mycket med våran att göra. fast ni kanske äter rå lever och smaskar i er ögonen på djuren också?
Rå (mer eller mindre) lever äts som delikatess i stora delar av världen, sen att det inte anses vara tjänligt som föda i landet brunsås av en del gastronomiskt inkompetenta är en annan femma. Jag är för bevandrad och upptäckslysten för att fnysa åt nya maträtter och smaker.

Penisbenet har bl a traditionellt används som brevöppnare men vad mer man gör med det har jag ingen aning om för det intresset har jag inte.
Vill minnas att älgkon har ett litet ben i frambenet som också användes till brevöppnare.
På större djur så används ofta penisbenet som knivskaft i Alaska.

Trodde ni på detta "alternativa" forum skulle uppskatta mervärdet i ett djurs alla användningsområden men så är tydligen inte fallet.

Jag tillämpar verkligen inte skjut, ät och släng-metoden men det kanske ni inte tror att en jägare kan göra?

Vad gäller maten du nämnde så äter jag även njurar, bräss, hjärna, hjärta, tunga, kinder, grisfötter, grisöron, lever och en hel mer saker till.
Tvättar inte mina egna tarmar eftersom det är sjukt mycket jobb och färdiga kostar småpengar men magar har jag tvättat ur och använt till haggis och liknande maträtter!

Så tycker du att man är en hedning om man äter rå lever så får du nog återgå till dina snabbmakaroner och falukorv för gastronomiskt skolad lär du aldrig bli.

regnpipan

• Gäst
« Svar #190 skrivet: 11 apr-11 kl 13:21 »
På rovdjursseminariet i Vålådalen presenterade rovdjursutredare Lars Erik Liljelund ett smakprov ur den kommande rovdjursutredningen:

Citera
Björn och lodjur förekommer i så stora populationer att de har gynnsam bevarandestatus, medan varg och järv inte har det. Vargen befinner sig längst ifrån gynnsam bevarandestatus, främst på grund av problem med inavel, men också på grund av att det skandinaviska vargbeståndet är litet. Järven har – om populationen fortsätter att växa – goda möjligheter att inom en relativt snar framtid uppnå gynnsam bevarandestatus. Utredningens uppdrag har varit att bedöma om rovdjurspopulationerna har uppnått gynnsam bevarandestatus i Sverige i enlighet med vad som anges i EU:s art- och habitatdirektiv.

I reda siffror föreslår han en fördubbling av vargstammen. Delbetänkandet finns att ladda ner längst ner i denna länk:  http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/04/Utredare-foreslar-fordubblad-vargstam-1.16383/

Jag tror att det vi hittills sett av rovdjurs- (eg varg-)debatt bara är en enkel bris. Jag tror att det kommer att hårdna och polariseras än mer framöver.

Margit

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 11 apr-11 kl 17:20 »
Håller inte helt med dig LasseDalom, för dagens jägarkår har inte så mycket av vare sig historia eller tradition bakom sig. Det är oftast rika arvtagare till någon skogsgård eller dylikt.
De har ingen större känsla för andra (bytes)djur heller, bara de är många, växer fort och kan skjutas för nöjes skull.

HA HA HA HA Birgit!!! Vilken planet kommer du ifrån?? Var har du fått dessa uppgifter från? Det var bland det barnsligaste och mest oriktiga jag har läst på länge faktiskt.

Jag har jagat i 20 år och INGEN av mina jaktkamrater är några storfräsare med stora gårdar, vi har alla en liten del i ett stort JVO....jag skulle nog också vilja påstå att SAMTLIGA vördar djur och natur, många är visserligen emot just stora rovdjur men känsla för bytesdjuren det har vi, det kan jag lova dig.

För övrigt ligger jaktmarkerna längs med en mycket hårt trafikerad riksväg, det sker många viltolyckor och då är jägarna minsann bra att ha  ::)....skulle vi inte brytt oss så hade vi väl låtit de trafikskadade djuren självdö  >:( jag blir faktiskt både arg och ledsen över ditt generella påstående om att jägarna inte skulle bry sig om djuren de jagar, det är helt felaktigt och i mina ögon rent förtal.

Margit

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 11 apr-11 kl 17:22 »
Ett litet tillägg till mitt inlägg (förtydligande).
Jag menade nu inte att alla jägare är rikemansbarn, eller ställer till trubbel för andra.
Jag riktade mig mot dem som gärna står i pressen och skriker ut sin avsky mot vargen och "jäklas" med dem som inte stöttar deras åsikter.
Jag är gift med en jägare, så jag vet att det finns många varianter av dem och det är absolut inget fel i att jaga och äta viltkött m.m.

Jaja...nu såg jag detta, men jag är fortfarande arg. Varför dra upp denna minoritet i en tråd som denna och dessutom skriva oftast? Tror du det gynnar jägare som din man??

Margit

• Gäst
« Svar #193 skrivet: 11 apr-11 kl 17:27 »
De jägare som förespråkar varg-slakt visar tydligt var de står. Det är samma fanatism som SD brukar anklagas för. Är detta mer försvarbart?
Det är skrämmande att mänskligheten kan sjunka så lågt. Det är en fråga om utrotningsstrategi de håller på med. Göra så stor skada som möjligt, helt enkelt.

Jag är både lantis, innehar bytesdjur och är medlem i Rovdjursföreningen sedan "urminnes" tider.

Dessutom är jag drabbad av sunt förnuft. Något som inte underlättar i detta sammanhang.

5 av 19 skjutna djur hade genetiska defekter det är 25% det....hade vi avlat hundar på samma sätt så hade det inte gått så bra du. Nej, jag ser inget fel i att skjuta av varg, kanske under andra omständigheter med bättre urskillning men uppdraget kommer från regeringen och syftet är att få en frisk och stark men hyfsat LITEN stam som kan leva sida vid sida med människan. Det handlar inte om att göra så stor skada som möjligt.

Ett par av vargarna hade gamla skottskador, avskyvärt, men jag tror att tjuvjakten kan minska genom att jakten på varg blir legal.

Men sunt förnuft kan jag inte beskylla dig för...

Margit

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 11 apr-11 kl 17:33 »

Vad är det för fel med att äta lever?  ??? personligen tycker jag nog att skändning av djur främst sker i våra "djurfabriker" i den konventionella djuruppfödningen, DÄR är det en och annan som borde skickas till Haag... >:(

Och varför skulle vi inte kunna ha seder i vår kultur? Så på Island är det OK att äta ögon men inte här? det kanske är gott? Jag strävar efter att ta hand om så många delar av viltet som möjligt, inget ska gå till spillo. Skjuter jag duvor, kajor och kråkor så används de till apport-träning, eller så ger jag bort till hundägare som inte själva är jägare.....skändar de också viltet då när de använder fåglarna i hundträningen??

Birgit

« Svar #195 skrivet: 11 apr-11 kl 17:44 »
Citera
Jag har jagat i 20 år och INGEN av mina jaktkamrater är några storfräsare med stora gårdar, vi har alla en liten del i ett stort JVO
Elvemina, vilken planet är du ifrån? Jag har inte nämnt något om några stora gods, bara att de råkat ha fått mark av någon avliden släkting. Att de inte har förankring i landsbygden, mer konkret. Jo, jag har mött varghatet bland de vanliga jägarna också. främst verkar det bero på att det som förmedlas från högre ort är det som gäller.
Citera
5 av 19 skjutna djur hade genetiska defekter det är 25% det..
Igen, det är ännu långt ifrån fastställt att det är genetiska defekter. Bara defekter. Dessutom om du nu ser till våra tamdjur, vad avlas det inte på där?

Det är inget fel med lever. Vad jag tror Vägs ände försökte förmedla är att man frångått de svenska traditionerna för vad man brukar göra i dessa fall. Att plocka bort könsorgan t.ex. försvårar ju för utredningen om djurens ev. genetiska problem, eller hur?

Margit

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 11 apr-11 kl 17:48 »
Det är oftast rika arvtagare till någon skogsgård eller dylikt.

Nähä? Råkat få mark från någon avliden släkting var det ja  ::) jag kan inte svara på hur det ser ut hos dig, men hos mig är de flesta jägare barn och barnbarn till tidigare jägare och har STARK anknytning till bygden då de flesta bor där....och även om de ärvt gården så är de inte särskilt rika.

Och ja, jag har heller inte förnekat att det finns varghat bland "de vanliga jägarna" jag har också märkt av det, precis som att det finns varghat bland "vanliga människor" som INTE jagar.....min mamma till exempel. Hon är livrädd och skulle inte våga gå ut i skogen om det fanns varg  ::) det är knappt hon vågar gå i skogen för hon är rädd att stöta på en älg...

De skador som fanns var nog lätta att knyta till genetiken som t.ex kryptorkism som vi själva i hundaveln arbetar aktivt för att få bort. Och visst är det så att om man tar bort könsorganen så underlättar det ju inte obduktionen, tror dock inte det var ett problem från årets vargjakt.
« Senast ändrad: 11 apr-11 kl 17:54 av Elvemina »

Wizard

• Arrendegården
« Svar #197 skrivet: 11 apr-11 kl 19:02 »
Att plocka bort könsorgan t.ex. försvårar ju för utredningen om djurens ev. genetiska problem, eller hur?
Jo men majoriteten, eller kanske alla, hade aldrig skjutit varg innan och vid en normal urtagning så ryker dessa delarna när man tar ur vom och systemet ner till urinblåsan.
Personligen tror inte jag att någon tog reda på penisben från hanvarg utan att prylarna hängde med vid urtagningen.

Har varit med när väldigt erfarna jägare har skjutit björn för första gången och de har stora problem med att flå.
Ny anatomi helt enkelt och andra regler. Då är det lätt till att könsorganen ryker vid urtagningen samt att svansen inte blir perfekt för det kan bara de som är duktiga på att flå räv.

Tro mig, det finns inte en laglig vargjägare i Sverige som vill försvåra det på något sätt för SVA!
Det är vårt enda sätt att få svart på vitt om våra genetiska oron.

Tjalve

• Blekinge
« Svar #198 skrivet: 11 apr-11 kl 20:02 »
Jag tror ingen bryr sig om att Elvemina eller Wizard äter rå lever, ögon eller samlar penisben men bara det inte sker från licens fällda vargar i Sverige. Vid fällda vargar är överenskommelsen att vargen tillfaller staten. Fällen får behållas av skytten och skall avlägsnas omsorgsfullt. Sedan spelar det ingen roll om skytten är alternativ eller självhushållare, han får inte behålla mer av vargen för det.
Utan att veta säkert tror jag inte att man ens skall ta ur vargen, allt skall undersökas av expertis. Så att penisen försvinner borde inte kunna ske. Därför är det också konstigt att testiklarna fattades i så stor utsträckning som det gjorde i första vargjakten. Att detta kunnat ske måste bero på en av följande scenarier: jägaren visste inte bättre, jägaren är inte skicklig nog att ta hand om varg eller testiklarna togs medvetet. Inget av dessa scenarier verkar lovande för jägarnas trovärdighet och borde innebära att staten vidtar någon utbildningsåtgärd för vargjägare t.ex.

Intressant undersökning som regnpipan refererade till tidigare, det gör att dra vissa paralleller med SD som Birgit gjorde. Både SD och jägare med negativ inställning till rovdjur, särskilt varg hämtar sina anhängare från samma demografiska grupp - lågutbildade personer utanför städer. I båda fallen tror jag det är utbildningsnivån som borde höjas.

Stackars varg i Helsingborg  :'( Men till skillnad från regnpipan tror jag farligheten ligger på samma samma nivå som om en älg förvirrar sig in i staden.

Det är synd att jägarnas organisationer beter sig så dåligt och barnsligt som de gör. De fanatiskt varghatande jägarnas riksförbund har väl helt hoppas av alla förhandlingar rörande varg. Vilket kanske är lika bra, det går inte att komma överens när man står allt för långt ifrån varandra. Svenska jägarförbundet har väl hittills försökt ställa upp på regeringens vargpolitik, i alla fall officiellt. Även om de protesterat vid varje insatts till att stärka vargen. Applåder därifrån har väl bara kommit vid offentliggörandet av antalet varg på licens. Även om även där kom lite protester i år eftersom antalet var lägre i år än i fjol. Det vore smakfullt om jägarna som officiellt ställer upp på vargpolitiken att förklara hur de vill uppnå en hållbar vargpopulation. Nu protesterar de vid varje föreslagen rörande vargflytt och kommer med invändningar mot import och djurparksvargar som skall släppas ut i naturen.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #199 skrivet: 11 apr-11 kl 20:39 »
Jag tror ingen bryr sig om att Elvemina eller Wizard äter rå lever, ögon eller samlar penisben men bara det inte sker från licens fällda vargar i Sverige. Vid fällda vargar är överenskommelsen att vargen tillfaller staten. Fällen får behållas av skytten och skall avlägsnas omsorgsfullt. Sedan spelar det ingen roll om skytten är alternativ eller självhushållare, han får inte behålla mer av vargen för det.
Utan att veta säkert tror jag inte att man ens skall ta ur vargen, allt skall undersökas av expertis. Så att penisen försvinner borde inte kunna ske. Därför är det också konstigt att testiklarna fattades i så stor utsträckning som det gjorde i första vargjakten. Att detta kunnat ske måste bero på en av följande scenarier: jägaren visste inte bättre, jägaren är inte skicklig nog att ta hand om varg eller testiklarna togs medvetet. Inget av dessa scenarier verkar lovande för jägarnas trovärdighet och borde innebära att staten vidtar någon utbildningsåtgärd för vargjägare t.ex.

Intressant undersökning som regnpipan refererade till tidigare, det gör att dra vissa paralleller med SD som Birgit gjorde. Både SD och jägare med negativ inställning till rovdjur, särskilt varg hämtar sina anhängare från samma demografiska grupp - lågutbildade personer utanför städer. I båda fallen tror jag det är utbildningsnivån som borde höjas.

Stackars varg i Helsingborg  :'( Men till skillnad från regnpipan tror jag farligheten ligger på samma samma nivå som om en älg förvirrar sig in i staden.

Det är synd att jägarnas organisationer beter sig så dåligt och barnsligt som de gör. De fanatiskt varghatande jägarnas riksförbund har väl helt hoppas av alla förhandlingar rörande varg. Vilket kanske är lika bra, det går inte att komma överens när man står allt för långt ifrån varandra. Svenska jägarförbundet har väl hittills försökt ställa upp på regeringens vargpolitik, i alla fall officiellt. Även om de protesterat vid varje insatts till att stärka vargen. Applåder därifrån har väl bara kommit vid offentliggörandet av antalet varg på licens. Även om även där kom lite protester i år eftersom antalet var lägre i år än i fjol. Det vore smakfullt om jägarna som officiellt ställer upp på vargpolitiken att förklara hur de vill uppnå en hållbar vargpopulation. Nu protesterar de vid varje föreslagen rörande vargflytt och kommer med invändningar mot import och djurparksvargar som skall släppas ut i naturen.
Jag vill gärna se dig flå en varg och göra det enligt konstens alla regler, UTAN att göra påverkan på pung och pensel som alla gånger jag har kollat tämligen sitter på skinnet!

Vill du påstå att jägare (och SD anhängare) är av lägre intelligens så skall jag gärna sopa mattan med dig både vad gäller intelligens, lön och leverne!
Vad har du för score på Stanford–Binet 5? Jag klarade med råge kraven för medlemsskap vid 17 års ålder!

Jag blir så less på att ni måste fabricera en massa skit för att klara av diskussionerna här att min bild av de så kallade "riktiga djurvännerna" som ni försöker vara blir en så tragisk nidbild av enstöringar att man blir mörkrädd.

Acceptera att det finns andra intressen än dina och båda kan vara rätt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser