Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjädrar i redet  (läst 3560 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Fjädrar i redet
« skrivet: 18 mar-11 kl 12:32 »
De senaste dagarna har en av hönorna lämnat fjädrar/dun efter sig i redet. Antingen har hon börjat rugga eller kan det vara ett tecken på att hon tänker lägga sig att ruva tro? Har ju ingen tupp... skulle ju vara roligt att lägga lite avelsägg under henne om/när hon väl bestämmer sig. Hmmm, vad ska jag hitta på då? *funderar*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: Fjädrar i redet
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 19:21 »
Hon är på g.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-11 kl 23:56 »
Japp, nu ligger hon och skitsur är hon.  ;D

Jag har två reden till mina fem hönor. Det ena redet är ovanför det andra. Nu har ju alla hönor valt det nedre redet. Det är bara om det är väldigt upptaget som de värper i det övre. Nu är visserligen båda redena så stora så två hönor kan ligga där samtidigt men det vore ju bra om surhönan kunde ligga i det övre redet. Provade att lyfta upp henne i det och hon la sig visserligen men frågan är vilket hon går tillbaka till när hon ätit. Har beställt avelsägg till henne iaf som hon ska få innan helgen.  Vet inte om jag ska låta henne ruva tomma ägg så länge (har ingen egen tupp).
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Leifem

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 mar-11 kl 03:16 »
Hejsan!
Jag hade låtit henne ligga på "tomma " ägg till det att hon lagt sej riktigt.. !(tom 5-6 småotatis brukar funka)  Prova med att lägga ägg i båda redarna o låt Henne välja plats! Dit går hon igen när hon ätit! 
De första dagarna efter det att de "bestämt" sej, brukar de varken äta el dricka.. Då som först lägger du dit avelsäggen.
Vill hon va ensam i redet fredar hon sej! Ingen annan jäkel i Hennes rede! >:D Oftast gör de så.
Men..  Jag har också haft ligghöns som gärna delat litet rede med andra.. Problemet där blev att när "grannen" värpt, så plockade hon in det ägget också under sej..
Jag tvingades göra redet ännu mindre, så bara hon fick plats.. Sen gick det fint!
Märk gärna de ägg hon lagt sej på, så att du kan plocka bort ägg som ngn annan passar på att lägga där när hon äter..
Låter kanske skumt för många.. men bland 15-20 höns (det kan kvickt bli fler än tänkt..) kan man upptäcka många härliga personligheter! ;)
Lycka till !

Terés G

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 22 mar-11 kl 08:34 »
Jodå, de värper gärna hos den som ruvar!
Hade en ligghöna med två värphönor OVANPÅ sig i redet! Det var ett litet rede... Gissa om äggen var hela   :(
Det var bara till att byta ägg och sätta för ett galler, så hon fick vara ifred. Jag öppnade när jag kom ut på morgonen, lyfte ner hönan på golvet att äta, dricka och ... ja, ni vet hur det luktar   ::) ... Hängde för gallret när hon var på golvet. När hon var klar öppnade jag och hon hoppade in igen.
Ett alternativ är att lägga henne och balen i en låda med lock (tänk på lufthål). Lyfta av locket en stund varje dag, så hon kan gå upp.
Lycka till med alla småttingar!
/Terés

En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 22 mar-11 kl 08:43 »
Mitt rede sitter under "bajsbordet" så nu när en ruvar sätter jag bara galler runt benen på bordet, ställer in vatten och mat och vips så har ruvhönan ett eget fredat hem :) Fungerar superbra.
Jag ställer sedan in ett nytt rede till de andra damerna, lite fundersamma blir de, men vänjer sig snabbt :)
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #6 skrivet: 22 mar-11 kl 08:52 »
Ett sätt att ge ruvande höna lugn o avskildhet är att göra en "bur" av kompostgaller det blir nästan 1kvm utrymme... Där kan hon även få sin mat o sitt vatten... Använd samma "bur" till kycklingarna när dom ska introduceras i hönshuset...
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

Jakobsson

« Svar #7 skrivet: 22 mar-11 kl 09:03 »
Mitt rede sitter under "bajsbordet" så nu när en ruvar sätter jag bara galler runt benen på bordet, ställer in vatten och mat och vips så har ruvhönan ett eget fredat hem :) Fungerar superbra.
Jag ställer sedan in ett nytt rede till de andra damerna, lite fundersamma blir de, men vänjer sig snabbt :)

Åh, så nedras smart! Att man inte tänkt på en sån smart lösning själv!  :-[

Ett sätt att ge ruvande höna lugn o avskildhet är att göra en "bur" av kompostgaller det blir nästan 1kvm utrymme... Där kan hon även få sin mat o sitt vatten... Använd samma "bur" till kycklingarna när dom ska introduceras i hönshuset...

Också väldigt smart!

//
Jakobssons fru

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 22 mar-11 kl 09:06 »

Det har jag testat, med påföljden att jag nästa morgon hittade ett halvt raserat kompostgaller och arga höns som hade kommit in i "buren" men inte lyckats ta sig ur... Testade att sätta en del som tak också, men då satt några på den på natten och bajjade ner hela alltet istället. Jädra höns att krångla till det!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 22 mar-11 kl 22:17 »
Jagar avelsägg men helt plötsligt verkar det halvt omöjligt att få tag i nått överhuvudtaget!  :-\ Vill ju att min duktiga höna ska få nått riktigt att ruva på innan helgen.

betsla

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-11 kl 07:54 »
Jagar avelsägg men helt plötsligt verkar det halvt omöjligt att få tag i nått överhuvudtaget!  :-\ Vill ju att min duktiga höna ska få nått riktigt att ruva på innan helgen.

Innan helgen kan bli lite svårt ifall äggen ska skickas... vad är det för ägg du är på jakt efter då?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 23 mar-11 kl 09:55 »
Innan helgen kan bli lite svårt ifall äggen ska skickas... vad är det för ägg du är på jakt efter då?

Förstahandsvalet är svarta (eller blå eller vita) av nån stor ras, brahma, faverolle, wyandotte eller kanske orpington.

Andrahandsvalet är RIR, svart/koppar Maran eller stor silke i någon av färgerna ovan.

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 23 mar-11 kl 10:24 »
Förstahandsvalet är svarta (eller blå eller vita) av nån stor ras, brahma, faverolle, wyandotte eller kanske orpington.

Andrahandsvalet är RIR, svart/koppar Maran eller stor silke i någon av färgerna ovan.

Asch då... då kan jag inte hjälpa dig. Lycka till! =)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 23 mar-11 kl 10:34 »
Tack iaf Betsla. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare
Bokohammare, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser