Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många lammningsboxar?  (läst 2916 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Hur många lammningsboxar?
« skrivet: 16 mar-11 kl 10:51 »
Hur många lammningsboxar ska man planera att ha till fåren? Finns det nåt riktmärke? 1 per 10 tex.... Storlek på dem?

Källtorparn

• Västmanland
SV: Hur många lammningsboxar?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-11 kl 13:09 »
jag skulle vilja påstå att det inte har så mycket med hur många tackor man har utan hur högt lammningstrycket är..
har man t ex 2 lammningar/dygn så räcker det väl med 4 boxar..
oftast behöver dom ju inte vara åtskilda ifrån flocken särskilt länge, 1 lamm-ett dygn, 2 lamm-2 dygn osv..

lagen säger att en lammningsbox ska vara minst 1,2m x 1,2 m, men jag tycker det känns trångt, 1,5m x1,5m funkar mycket bättre..
sen skulle jag nog satsa på lösa grindar som man sätter inne i ströbädden, kan man utgå ifrån ett hörn och kan bygga längsefter en vägg så går det åt 2 grindar/box..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hur många lammningsboxar?
« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 15:21 »
lagen säger att en lammningsbox ska vara minst 1,2m x 1,2 m, men jag tycker det känns trångt, 1,5m x1,5m funkar mycket bättre..

Saker o ting ändras snabbt numer  ;)

Allmänna råd till 3 § djurskyddsförordningen.
Lamningsboxar  för  tackor  med  fler  än  två  lamm  eller  för  tackor  av  tung  ras bör vara minst 1,5 x 1,5 m.

Det betyder att om några år står det inte bör längre utan ska... ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser