Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skumma prickar på inre organ hos slaktad bagge  (läst 5399 gånger)

moppe

Skumma prickar på inre organ hos slaktad bagge
« skrivet: 13 mar-11 kl 13:38 »
Hej

Slaktade igår en bagge som är ca 13 månader och tycker att lever mm ser lite konstigt ut?!
Vad kan detta vara?
Vågar man äta köttet?

Bellaman

• Södermanland
SV: Skumma prickar på inre organ hos slaktad bagge
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 21:17 »
Hej! Det skulle kunna vara parasitskador på levern. Lilla leverflundran är ju vanlig och infekterar gallgångarna i levern. Den är harmlös och köttet går att äta. Betraktas som ett bifynd på slakterier (men levern kasseras ju förstås). De övre främre delen av lungorna ser ut som gammal avläkt lunginflammation. Vanligt på vintern t.ex pga mycoplasma. Har du hört någon hosta på dina får i vinter? Du hade säkert märkt om du slaktat ett lamm som var akut sjuk i lunginflammation så därför skulle jag inte fästa någon vikt vid det heller.

Skär igenom levern och se om du ser några parasiter i gallgångarna. Lilla leverflundran kan man bara skönja.

Jag skulle inte vara så orolig om jag vore du

MVH Bellis

ulfg

« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 22:16 »
Ser precis ut som de levrar jag får kassera pga lilla leverflundran. Obducera levrarna och se om du kan klämma ut några "björklöv" ur gallgångarna. Så ser flundran ut. Den är en relativt harmlös parasit som inte påverkar hälsan hos fåren om det inte är frågan om någon massförekomst. Googla på namnet kan du läsa mer om parasiten. Även Sjödin.
Den förekommer mycket hos får som går i skog. Lilla leverflundran har myror som mellanvärd. Meningslöst att avmaska dem eftersom parasiten snabbt kommer tillbaka under betessäsong. Stora leverflundran är en helt annan parasit och mycket farlig. Om du kokar kasserade levrar är den ok till hundmat.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 22:46 »
Ser precis ut som de levrar jag får kassera pga lilla leverflundran. Obducera levrarna och se om du kan klämma ut några "björklöv" ur gallgångarna. Så ser flundran ut. Den är en relativt harmlös parasit som inte påverkar hälsan hos fåren om det inte är frågan om någon massförekomst. Googla på namnet kan du läsa mer om parasiten. Även Sjödin.
Den förekommer mycket hos får som går i skog. Lilla leverflundran har myror som mellanvärd. Meningslöst att avmaska dem eftersom parasiten snabbt kommer tillbaka under betessäsong. Stora leverflundran är en helt annan parasit och mycket farlig. Om du kokar kasserade levrar är den ok till hundmat.

Förekommer den på bete både i barrskog och lövskog?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

moppe

« Svar #4 skrivet: 14 mar-11 kl 13:23 »
Har kollat lite men fattar inte om stora leverflundran är farlig för köttet. Hur ser i så fall stora leverflundran ut? Vill ju gärna veta om man ska kassera köttet eller inte. Även intressant hur man ska göra med alla andra får här nu.

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 13:32 »
Jag hade ju leverflundra på mina förra året......så maska av och se glad ut  :D iaf dom som redan har lammat....dom andra lär du få maska av såsmåningom sen oxå.....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Bellaman

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 20:34 »
Hej! Den stora leverflundran är fullvuxen i gallgångarna och är då gråbrun, lövformad och ca 3,5 cm lång och 1 cm bred medan den lilla leverflundran är mindre än 1 cm långa och lite spjutspetsformade. Den lilla leverflundran behöver man inte avmaska mot. Den stora leverflundran brukar ge problem vid sanka beten eftersom mellanvärden är en liten vattenlevande snäcka. Den är heller inte lika vanlig som den lilla. Du kan äta köttet vid båda "bekymren".

ulfg

« Svar #7 skrivet: 16 mar-11 kl 20:10 »
Lilla leverflundran påträffas hos får som har myror kring sig i betet. Stora leverflundran frodas på sanka beten som har snäcka som mellanvärd. Lilla leverflundran har myror som mellanvärd. Det säger sig självt att det är omöjligt att undvika sådana beten där det finns myror. Det är ju allmänt sett positivt med skogs och hagmarksbete för får. Det är där de har sitt jobb för kulturlandskapsvården. Det är dessutom onödigt eftersom lilla leverflundran är en harmlös parasist för får när den förekommer i måttliga mängder. Det enda som blir otjänligt som föda för människor är levern. Mina äldre gutar är troligtvis fulla med lilla leverflundran men jag märker inte av någon nedsättning av deras allmäntillstånd. De är tvärtom väldigt pigga och vitala.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser