Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostera spån från kanin?  (läst 22718 gånger)

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
Kompostera spån från kanin?
« skrivet: 13 mar-11 kl 08:52 »
Vi är nya på kompostering och har tänkt sätta igång en till våren. Nu undrar jag om man kan kompostera använt spån och hö från kaninen? Vi har samlat på oss säckar med just spån och halm/hö under det år vi haft våran kanin och det vore kalas om man kan kompostera det...
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Alba

• Södermanland
SV: Kompostera spån från kanin?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-11 kl 09:05 »
Spån är sådär eftersom det oftast är tallbarrsträd, och därmed surt. Kaninpluttar och urin däremot är super för komposten! Och även halm i lagom mängd.

Det beror också på vad man har för kompost tycker jag. Allt går ju fortare i en varmkompost och man kommer kanske undan (jag spekulerar här) med att lägga i mer spån, som säkert har en upptorkande effekt i komposten. Men man kommer inte ifrån att slutresultatet är detsamma - har man komposterat mycket spån kommer kompostjorden också att vara åt det sura hållet vilket många växter inte gillar. Jag har själv upplevt katastrof i odlingen då en dominant person (min chef) absolut ville använda halvkomposterat stallströ/hästskit (dvs massor av spån och några hästlortar) i potatislandet  >:(

Jag använder Toa-Lätt papperspellets till mina kaninlådor. Det är inget vidare att kompostera. Jag experimenterar med det, men helt klart tar det flera år att bryta ned om man lägger det i en öppen hög på marken och blandar med hö/halm.

Har testat hampaströ, vilket jag i teorin gillar skarpt. Kaninerna gillade det också, men jag tycker det har mycket sämre uppsugningsförmåga än Toa-Lätt. Hampaströ lär vara super i komposten dock. Man kan kanske inte få allt ::)!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 13 mar-11 kl 09:36 »
Tack för utförligt svar! jag misstänkte att spån inte var lämpligt i komposten, blir att åka till tippen med det då  :-\
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 09:40 »
Jag utgår ifrån att du menar vanligt kutterspån?
Om du får tag på alspån eller hampaspån är båda bättre för kaninen och utmärkta att kompostera.
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dalton

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-11 kl 14:18 »
Vilken timing, precis vad jag har undrat över själv fast med hönor istället. Torv då, det borde väl vara kalas till att luckra upp jorden i trädgårdslandet? Det är ju lite tråkigt om det blir "mörkt" och smutsigt i hönshuset iofs men jag vill gärna ha användning för ströet efteråt.
Annars, kan man neutralisera surheten i spånet på något vis? Blanda med något annat alltså så att det lättare bryts ner till finfin grönsaksjord?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 13 mar-11 kl 17:04 »
Lättströ av hampa kostar 149kr/18kg på Granngården. (luktar tokgott också, typ eucalyptus)
Granngårdens Torv kostar 119kr/typ 35kg bal.

Båda har bättre uppsugningsförmåga och förhindrar lukt bättre än spån. Och blir mycket bättre kompost =).
//Lina

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 mar-11 kl 17:15 »
Hampaströ på Granngården!
Nu känner jag mig lite dum som köpt det på djuraffär (till dyra pengar).  :-[
Kan jag få ner kostnaden under priset för Toa-Lätt är jag villig att köra hampa trots att jag måste byta oftare!

Hampa har så många fördelar miljömässigt och jag vill gärna sponsra alla produkter av hampa.

Slipper gärna ett berg av papperspellets att laborera med också!

Torv är bra i trädgården. Men är tveksamt ur miljösynpunkt, med tanke på att det en är en ändlig resurs. Till surjordsväxter används ogödslad torv, men vill du använda den till vanliga rabatter/odlingar är det bra att blanda upp den med annat, vilket man ju ändå gör i en vanlig kompost.

Vad gäller att neutralisera "kutterspån" så har jag ingen erfarenhet av det. Jag kan tänka mig att begränsade mängder spån inte ställer till det alltför mycket i en kompost. Men det blir ju lätt ganska stora mängder när man mockar ut både efter kaniner och höns...

/ Alba

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 13 mar-11 kl 17:36 »
Jag är ett stort fan av hampaströet till alla utom mina tävlingskaniner... det kan färga tassarna gulgröna om man har det i transportburar/om dom gillar att sitta i sitt kisshörn.
//Lina

Dalton

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 13 mar-11 kl 18:54 »
Aha, hampaströ alltså. Det verkar ju jättebra! Googlade lite och det finns tom ett tillverkande företag ett par mil härifrån. Sen kanske man inte får köpa direkt därifrån ändå iofs men jag kan ju alltid fråga.
Min trädgård består av lerjord som dessutom blir översvämmad varje höst/vår så jag behöver massvis med luckrande material så hampan låter perfekt för mina behov, tusen tack!  :D

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 13 mar-11 kl 19:42 »
Spån är sådär eftersom det oftast är tallbarrsträd, och därmed surt. Kaninpluttar och urin däremot är super för komposten! Och även halm i lagom mängd.

Det beror också på vad man har för kompost tycker jag. Allt går ju fortare i en varmkompost och man kommer kanske undan (jag spekulerar här) med att lägga i mer spån, som säkert har en upptorkande effekt i komposten. Men man kommer inte ifrån att slutresultatet är detsamma - har man komposterat mycket spån kommer kompostjorden också att vara åt det sura hållet vilket många växter inte gillar. Jag har själv upplevt katastrof i odlingen då en dominant person (min chef) absolut ville använda halvkomposterat stallströ/hästskit (dvs massor av spån och några hästlortar) i potatislandet  >:(

Jag använder Toa-Lätt papperspellets till mina kaninlådor. Det är inget vidare att kompostera. Jag experimenterar med det, men helt klart tar det flera år att bryta ned om man lägger det i en öppen hög på marken och blandar med hö/halm.

Har testat hampaströ, vilket jag i teorin gillar skarpt. Kaninerna gillade det också, men jag tycker det har mycket sämre uppsugningsförmåga än Toa-Lätt. Hampaströ lär vara super i komposten dock. Man kan kanske inte få allt ::)!

/ Alba

Tips!
Jag har själv under flera år haft maskkompost både inne och ute i större skala. En idé om du har lust är att läsa dig på det och prova att låta kompostmaskarna äta upp stöet blandat med ex vis köksavfall. Mera jobb men ger otroligt fin kompost. Har haft kompostmaskar under kaninburarna och det går bra om man ströar så det blir bra balans mellan kväve och kol. Även en del stora stall använder kompostmaskar i sina upplagda dynghögar. Kompostmasken förökar sig dubbelt så fort som vanliga maskar och äter även mer per dygn.
Lycka till för den som provar.
Livsglädje

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 13 mar-11 kl 20:11 »
Vad är vitsen med att ha kompost under kaninburarna? Det är olagligt med nätbotten i Sverige.
//Lina

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 mar-11 kl 21:32 »
Tips!
Jag har själv under flera år haft maskkompost både inne och ute i större skala. En idé om du har lust är att läsa dig på det och prova att låta kompostmaskarna äta upp stöet blandat med ex vis köksavfall. Mera jobb men ger otroligt fin kompost. Har haft kompostmaskar under kaninburarna och det går bra om man ströar så det blir bra balans mellan kväve och kol. Även en del stora stall använder kompostmaskar i sina upplagda dynghögar. Kompostmasken förökar sig dubbelt så fort som vanliga maskar och äter även mer per dygn.
Lycka till för den som provar.

Har också haft spån (från huvudsakligen fur) som strö i min maskkompost i mer än tio år och har hittills inte sett några negativa effekter i odlingarna.
Visserligen tar det lite tid att brytas ner men inte värre än att det som stått och "vilat" över vintern är helt ok att använda på våren. (dvs maskarna har lämnat den delen av komposten för nytt smaskigt hushållsavfall.

Lycka till!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 13 mar-11 kl 21:38 »
Fler än jag som vurmar för kompost, härligt!  (Jag är inte riktigt van vi det.)

Aska från vedeldning plägar vara starkt basiskt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 mar-11 kl 23:59 »
jag blandar allt strö i komposten..från kaninerna och hönsen..varvat med gräsklipp och hushållsavfall...funkar fint när förbränningen är på topp...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 14 mar-11 kl 05:13 »
Jag håller med grimbart, allt strö funkar bra i komposten, sålänge man blandar i annat också, och håller en bra balans mellan kol och kväve. Att köra spånblandad gödsel till tippen är vansinne.

Visst kan det ta lite längre tid att bryta ner spån än annat material, men spån är billigt och suger bra. Och om man har stor trädgård och odlar en del, så blir det gott om kväverikt material, som gräsklipp, att blanda i så att nedbrytningen går snabbt och ph-värdet blir ok.

Jag har alltid använt all min gödsel i odlingar, att lägga tid och bensinpengar på att köra bort bra gödsel, och sedan behöva köpa in annan gödning, det är att gå över ån efter vatten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dalton

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 14 mar-11 kl 06:55 »
Men hur funkar spån om man hoppar över mellanledet dvs komposten? Min tanke var ju att blanda ut "golvmaterialet" direkt i landen för att få mer mull i min täta lerjord. Då är det ju bra om spånet bryts ner fort även fast det inte blir så varmt?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 14 mar-11 kl 07:24 »
I landet kommer spånet, precis som annat kolrikt material, som bark, grenar osv, att förbruka kväve när det bryts ner. Strukturen kommer att förbättras, men det krävs att man tillför mer näring, annars får växterna inte den näring de behöver.

Har man tillgång till gödsel utan spån, eller har gott om gräsklipp, så är det inget problem, tänk bara på att det tar minst 3 år för spånet att brytas ner i landet, och hela den tiden behövs extra kvävegödsling. För att förbättra strukturen i jorden är det faktiskt bra om det finns material som bryts ner långsamt.

Fast det bästa är att kompostera i hög täckt med halm eller tunt lager jord, eller i en sluten kompost i minst 1 år innan man sprider ut den spånblandade gödseln. All gödsel bör helst brinna, annars riskerar man skada på växterna. De flesta växter tål inte färsk gödsel på rötter eller andra växtdelar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Piga

• Learning by doing!!
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 14 mar-11 kl 22:17 »
Blanda i vedaska i kanin/höns gödselsäcken med spån, om det är torrt häll på urin och knyt
ihop säcken vänta 2 v då är den varm, kompostering pågår.
Använd värmen till varmsängsodling eller i växthuset som element täck med plast
+ termometer. När värmen slutat öppna och lägg i en hink med dyngmask och stäng påsen, lägg
säckarna i lugna vrån något år vänd någon gång o kolla om det ser ut som mat
åt mask eller pelargonior, är det torrt fyll med gräsklipp.
Prov odla , ta några lika stora plantor ex tagetes sätt i var sin kruka med olika
jord, märk väl och lär dig vilken av dina jordar ät bäst . vinnaren här brukar bli växthusets jord men 2 år ga koskit med sand ligger åxå bra till.

mvh piga

Granbackstove

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 15 mar-11 kl 10:45 »
HUndöra!
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 15 mar-11 kl 12:01 »
Har inte använt spån på ett tag nu (har hampa o torv), men ville vara säker på att ha vita tassar på mina utställningsniner (tävling om 2 veckor) så jag bytte till spån i alla deras burar.

JAG HATAR SPÅN.

Det dammade så jag började nysa och hosta och snora och gråta och det fastnade på kläderna och det var svårt att sopa upp. Kasst.

Det blir 100% hampa efter det här, tvättar hellre tassar än hanterar äckelspån.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser