Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad för färg i lagårn?  (läst 3250 gånger)

Nickan

• -
vad för färg i lagårn?
« skrivet: 11 mar-11 kl 15:03 »
Ska dra igång lite renovering av våran lagård här i vår/sommar, och sitter och tittar lite på färg men vad för färg ska man använda egentligen? vill ju inte att målningen ska påverka djuren.

Nu är det både rött,vitt och en del omålat, tanken är att allt ska vara vitt!
Ska jag ha inomhus färg eller utomhusfärg i en "oisolerade" lagårn?

Brokullen

• Dalsland
SV: vad för färg i lagårn?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 15:05 »
Utomhusfärg helt klart,och nu för tiden är väl dom flesta färger någorlunda vänliga
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 15:16 »
Kolla vilken typ av färg som använts tidigare. Ofta är det limfärg eller kalkfärg, och de är svåra att måla över med någon annan typ av färg. Å andra sidan är de billiga och miljövänliga, så då är det bara att fortsätta med samma färg.

Är det inte behandlat sedan tidigare så ska man tänka på att det är mycket slitage i en lagård. En färg av någorlunda kvalitet, och med bra underarbete är nödvändigt för ett bra resultat. Den måste tåla fukt, rengöring, helst desinficering, hårt slitage osv. Det finns systemfärger (med grund- färdigstrykning mm i ett system) eller så kan man köra på klassikern med linolja.

Som med det mesta så är det behov, tycke och smak som får avgöra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #3 skrivet: 12 mar-11 kl 12:22 »
När du säger att allt ska vara vitt, menar du inomhus då?
Vad är det du kommer att måla, är det både trä och putsad vägg?
Ska du måla golvet också?

Linoljebaserad rödfärg (Falu) och kalk/limfärg har väl den minsta, om ens någon, påverkan på djuren.
Gräset är grönare på våran sida.

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 12 mar-11 kl 12:40 »
Jag hänger på den här tråden, vi har en gammal lada som idag har helt grå väggar men jag tänkte måla dom vita så jag får lite mer ljus i ladan....just nu är det ju jättemörkt därnere. väggarna är då aldrig någonsin varken målade eller behandlade med nåt och dom är kanske....100 år? och jag tänkte kalkfärg? nån som har varit med om nåt liknande?
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 mar-11 kl 17:38 »
är väggarna av puts/cement skulle jag föreslå en silikatfärg.den andas o är tvättbar.
träväggar inne är det bästa linolja ,o tidigare målade putsväggar måste man kolla vad som det är målat med tidigare,är det kalkfärg går det bra att fortsätta med det,den är dessutom billig att göra,alternativet är silikatfärg.
limfärg tror jag inte är målat på väggar i en ladugård då den inte tål vatten.enkelt att kolla,går den att tvätta bort så är det förmodligen limfärg.
just träväggar får man se upp med.virket måste ju kunna andas så det gäller att baksidan på det man målar är fri från täta skickt. ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser