Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första lammet- frågor om utevistelse  (läst 3871 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Första lammet- frågor om utevistelse
« skrivet: 11 mar-11 kl 12:20 »
Jag har mina får i en vinterhage  med fri tillgång till att gå in i en liten lada. Nu är lammet drygt två dygn och efter att ha stått inne i en box så fick de just gå ut i solen till de andra. Det är töväder och därmed rätt blött i hagen och någon plusgrad och ganska blåsigt. Vid vilken ålder och under vilka omständigheter är det lämpligt för ett litet lamm att vara ute dygnet runt? Alternativet är att ha dem att gå in till natten, eller om de bara borde vara ute en stund varje dag. Promenaden till hagen är än så länge ganska bökig, lammet måste bäras och tackan blir orolig men lugnar sig strax och vi ska väl lära oss att göra den smidigare. Det gårt bra att utfodra tackan med extra kraftfoder även om hon är i hagen.
Hur skulle ni ha gjort?
Tack på förhand/ jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Lamm i vinterhagen?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 14:04 »
Tackornas vinterhage är ett farligt ställe för lamm! Jag skulle inte släppa lammet där. (det finns en hel tråd om detta)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
SV: Lamm i vinterhagen?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 14:29 »
Tackornas vinterhage är ett farligt ställe för lamm! Jag skulle inte släppa lammet där. (det finns en hel tråd om detta)
Ok, läste den tråden, och inser att det redan nu kan vara ett parasitproblem  :-\ Men om alternativet är att hålla dem inne enda till vårbetet ( i ren hage) så känns det väldigt trist för lammen och deras mammor som får stå ensamma i sina lammboxar. Och mår de inte bra av frisk luft och solsken?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Första lammet- frågor om utevistelse
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 14:34 »
Jag skulle inte släppa ut dem i vinterhagen alls. De mår bättre av att vara inne fram till att de kan gå på annat, rent bete.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 15:34 »
Ok, jag tog in dem igen, får tänka över detta, man lär så länge man lever, hade full koll på välkomstbeten men tänkte att det inte gällde förrän det var just bete. Men om man nu har en REN hage att flytta dem till, när tycker ni att de kan vara ute dygnet runt? De kan som sagt gå in i en ombonad lada men i vanliga fall gör de detta mest bara om det regnar, så jag vet ju inte om de går in bara för att de har lammen med sig.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-11 kl 15:44 »
De behöver ju enligt lag ha tillgång till vindskydd/ligghall i sin hage.... Det finns ett datum för när detta kravet släpper, vilket jag kan tänka mig varierar beroende på var i landet man bor (senare i norra Sverige) Jag tror att det är ngn gång i april i mellansverige.
Jag tycker inte att lamm klarar av att vara ute under natt förrän i mitten/slutet av april. Snö eller kallt regn undr natten kan kyla ner dom rejält!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 16:03 »
De behöver ju enligt lag ha tillgång till vindskydd/ligghall i sin hage....
Det har vi självklart också men som jag skrev så använder tackorna bara det när det regnar, så jag vet ju inte om de skulle gå in där för lammens skull heller.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 17:38 »
Nej, det är osäkert om de skulle göra det... Kanske om de var nyklippta själva :)
Jag hade inte vågat chansa!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 17:42 »
Eftersom det inte verkar som du har en vallhund, rekommenderar jag dig att ge tackan sitt kraftfoder när hon kommit ut i hagen. Likaså på kvällen, häll upp kraftfoder i en ränna inne, så ska du se att hon springer från hagen in till sin mat....

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 19:32 »
Det är väl dygnsmedeltemperaturen, som styr när fåren kan vara ute dygnet runt utan vindskydd. Jag tror att man räknar med tio plusgrader i medeltal under ett dygn. Här (mellansverige) brukar vi inte släppa ut fåren förrän i mitten/slutet av maj har jag för mig. Det kan bli ganska regnigt och kallt även då och träden har inte just fått löv så det är nog inte så skönt första veckorna.
Åsenfår, hundar och katter

Gångtrött

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 mar-11 kl 19:47 »
Enligt SJV är det krav på vindskydd/ligghal under "den kalla årstiden" och "då det inte är någon betestillväxt".. I sann SJV-anda är det glasklara riktlinjer som inte alls lämnar öppet för misstolkningar.. :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 11 mar-11 kl 20:00 »
Är det inte vår som räknas som gräns -> minst tio dagar i följd med en medel temperatur över 0 grader, det är då gräset börjar växa på riktigt  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Gångtrött

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 mar-11 kl 20:05 »
vet inte.. Det finns ingen så exakt definition på SJV:s sida i.a.f.. Fast det är väl mot deras natur att skriva ut något som verkligen går att ta fasta på..

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 11 mar-11 kl 20:14 »
Gångtrött Det är så vi hästägare tolkar lagen   (:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Maddie

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 11 mar-11 kl 20:21 »
Knepigt...

Jo lammen behöver solen ..

Är det inte första året som det går får i din vinterhage ? I så fall är den ju ändå ganska bra för du har väl inte så många får ?

jag brukar rotera hagarna, använda en till vinterhage, ha 2 stå tomma och använda en till lamm hage så det alltså går 2-3 vintrar när de står tomma innan lammen får gå där. Tyvärr händer det att de får coccidios ändå.
Viktigt när man måste använda " möjligen smittad" hage är att de går ut i den när de är riktigt små för att snabbt bli immuna när det börjar sporera. Alla sporerar troligen inte samtidigt.( förhoppningsvis .. :-X )
Ett år var det väldigt kallt och jag höll lammen inne till de var en månad cirka. Jag släppte glatt ut dem i en tom hage som stått tom ett år och ca 17 dagar efter....   booom ! 100 lamm med svåra mag smärtor, vätskebrist och diaree.. katastrof !

Vi byggde en helt ny lamm hage som vi faktiskt kunde använda under 2 år men i år måste jag byta igen och gå tillbaka till en gammal som stått tom i 3 år. Få se hur detta går... är beredd. :(

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 11 mar-11 kl 20:53 »
Nej, det är osäkert om de skulle göra det... Kanske om de var nyklippta själva :)
Jag hade inte vågat chansa!
Bra tänkt, men nu är de inte klippta än tyvärr. Jag vågar inte heller chansa men jag har i alla fall goda möjligheter att hålla koll på dem från huset så jag vet om de är ute eller inne.

[/quote][/quote
Enligt SJV är det krav på vindskydd/ligghal under "den kalla årstiden" och "då det inte är någon betestillväxt".. I sann SJV-anda är det glasklara riktlinjer som inte alls lämnar öppet för misstolkningar.. :)
Fast jag är ändå inte i första hand ute efter att följa lagen utan efter att tackorna och lammen ska ha det så bra som möjligt. Och de HAR en ligghall, de bara inte använder den särskilt mycket!
Är det inte första året som det går får i din vinterhage ? I så fall är den ju ändå ganska bra för du har väl inte så många får ?
Nej, tyvärr har de gått där förra året också. Jag har fyra får (och ett lamm!) och så baggen som gått där under vintern förstås men de har hängt mycket i ett hörn av hagen så deras lämningar är rätt koncentrerade där och det är fortfarande där de tycker om att hänga. Om man hade en smidig stängsel-lösning skulle man lätt kunna stängsla bort biten där de bajsat...Hmmm
  Jag släppte glatt ut dem i en tom hage som stått tom ett år och ca 17 dagar efter....   booom ! 100 lamm med svåra mag smärtor, vätskebrist och diaree.. katastrof !
Hualigen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser